2020-02-07, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Radio/annan kommunikationsutrustning (kryptonycklar?) kartor, listor på platser/personer, kartor?

Att det dessutom var två gör det suspekt. Insiderbrott?

Varken vapen, ammunition eller kryptonycklar förvaras i förråd på det sättet. Det är inte glada 80-talet vi pratar om, länge sedan som Försvarsmakten plockade in ammunition och vapen till säkrare förvaring. Strategiska kartor och kryptonycklar är dessutom förvarade på annat ställe än just vapen och ammunition.
Citera
2020-02-07, 11:25
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Var hittar man dessa uppgifter?

Man kanske inte hittar det på individnivå med vilken bil med vilket chassinummer som står var, men open intel ger en relativt god bild om vart vilken utrustning finns i utbildsningsorganisationen/fredsorg:

exempel:

1. Det är inte hemligt hur ett stridsvagnskompani är konfigurerat med antal stridsvagnar, modell och bärgare.
2. Det är inte hemligt hur många kompanier ett regemente har under utbildning eller i tjänst.
3. Det är inte hemligt vilka regementen som har stridsvagnskompanier under utbildning eller i tjänst.
4. Det är generellt inte en väl bevarad hemlighet vad som är motorhall/uppställningsområde på regementet.

1+2+3+4 finns det open intel på = svar på frågan om var Strv122 normalt står och häckar i fredstid.

Vill man ta reda på var Galtar finns så kan man så klart kolla FM:s egen hemsida och se vilka förband, funktioner och enheter som fångats på bild körandes galt. Sen kan man köra några varv på nätet enligt 1+2+3+4 och få en relativt god bild av parkeringsplatser för dessa om man nu tycker det är intressant.

Just vilken parkeringsplats på Livgardet som det står en Galt eller en MB på är inte en hemlighet värd att kämpa för att det ska förbli hemligt. Grundtanken måste vara att personer som inte ska befinna sig vid den platsen inte ska befinna sig vid den platsen alls pga ett fungerande skalskydd. Att skapa en falsk trygghet genom att hålla platsen "hemlig" är helt orelevant i fredsorg.

I krig eller beredskap så gäller så klart inte detta. Då är det fundamentalt viktigt att grupperingsplatser inte blir allmän kännedom. Mobförråd kan ju så klart innehålla någon from av fordon men då är det krigsorg och hemligt oavsett om det är en gammal folkabuss, husqvarnamoppe eller en krigsapansarkanonlarvfotsvagn som står där.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2020-02-07 kl. 11:33.
Citera
2020-02-07, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unknowman
Är inte hemligt för 5 öre vilka fordon som finns vid respektive regemente.

Det ( borde ligga ) ligger i försvarsmaktens intresse hålla ordning på personal, fordon och materiel.
Hur det är ställt med den saken nu kan säkert Hultqvist svara på, men man brukar normalt sett inte skylta med vilken materiel som står var.
Och vad regementena utbildar på framgår på försvarsmaktens webbsida (ej hemligt).
Citera
2020-02-07, 11:33
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolusXII
FM har egen bevakning. I Enköping står dessutom inte TGB16 i förråd utanför regementets grindar, det är väl omskötta förråd på motorområdet som bevakas 24 timmar om dygnet. Dessa måste ha stulits under pågående övning eller så är det ett insidejobb.

De försvann ur ett förråd ute i Hummelsta.
Citera
2020-02-07, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Varken vapen, ammunition eller kryptonycklar förvaras i förråd på det sättet. Det är inte glada 80-talet vi pratar om, länge sedan som Försvarsmakten plockade in ammunition och vapen till säkrare förvaring. Strategiska kartor och kryptonycklar är dessutom förvarade på annat ställe än just vapen och ammunition.
Det här är en strategisk självklarhet och det är bra att det nämns (skrivs) så att ingen får för sig något annat.
Men gränsen mellan fred och ofred är inte absolut på samma sätt som under 80-talet och början-mitten på 90-talet. Därför är det jävligt viktigt att fordon som skall stå i ett förråd också står där när militär personal kommer dit.
Skit enkelt.
Mig veterligen, så har inte Tillberga bridge-klubb tbg 16 i beredskapsarsenalen.
Citera
2020-02-07, 11:46
Medlem
Fizzbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies

Dessa förråd?
https://kso.etjanster.lantmateriet.s...kground_noauth
Citera
2020-02-07, 11:50
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies

Och då vi ändå är inne på det här med informationshantering och sekretess. Du har inte gjort någonting fel alls i att posta denna info då det redan nämnts i Enköpingsposten den 6 februari.

Jag gissar att Enköpingsposten har haft ett samtal med regementet lokalt i Enköping som gett dem detta.

Personligen tycker jag det är en skitsak, och att Sveriges försvar inte får något men av att det outas att det fanns ett förråd i Hummelsta med bland annat Galtar. På det stora hela gör inte Ryssland en omfallsplanering och ändrar sin battleplan för WWW3 för att de ba "shit!!! de har Galatar i ett skjul i Hummelsta!!!".

Det stora problemet för Sverige är ju det här med numerär. Spelar liksom ingen roll om det outas vart det står en Galt om man invaggar sig själv i en falsk trygghet att "vi är safe så länge ingen vet" om vi samtidigt bara har exempelvis 4-5 gripbara spetsiga ytstridsfartyg (utan kvalificerat luftvärn) som är av ministorlek internationellt sett.

Men rent juridiskt så kan det vara så att någon fått en uppsträckning och blivit inskriven på kurs i säkerhetstjänst (igen) för att ha släppt just den informationen om Hummelsta.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2020-02-07 kl. 12:08.
Citera
2020-02-07, 12:05
Medlem
Det är ju hela totalförsvarets förmåga som alltid måste avses. Att en angripare vet vilken trupptransport Sverige använder är inte konstigt. Det går däremot att uttyda mycket mer i den här soppan än så.

Och det är ju inte så kul. Det finns en slapphänthet och kravlöshet som många har invaggats i. Det blir så, om vi inte vågar ställa krav på politiker så att de också presterar.
Citera
2020-02-07, 12:24
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Och då vi ändå är inne på det här med informationshantering och sekretess. Du har inte gjort någonting fel alls i att posta denna info då det redan nämnts i Enköpingsposten den 6 februari.

Jag gissar att Enköpingsposten har haft ett samtal med regementet lokalt i Enköping som gett dem detta.

Personligen tycker jag det är en skitsak, och att Sveriges försvar inte får något men av att det outas att det fanns ett förråd i Hummelsta med bland annat Galtar. På det stora hela gör inte Ryssland en omfallsplanering och ändrar sin battleplan för WWW3 för att de ba "shit!!! de har Galatar i ett skjul i Hummelsta!!!".

Det stora problemet för Sverige är ju det här med numerär. Spelar liksom ingen roll om det outas vart det står en Galt om man invaggar sig själv i en falsk trygghet att "vi är safe så länge ingen vet" om vi samtidigt bara har exempelvis 4-5 gripbara spetsiga ytstridsfartyg (utan kvalificerat luftvärn) som är av ministorlek internationellt sett.

Men rent juridiskt så kan det vara så att någon fått en uppsträckning och blivit inskriven på kurs i säkerhetstjänst (igen) för att ha släppt just den informationen om Hummelsta.

Jag tycker det är mer tragiskt att man av skäl som antingen är ekonomiska eller rent ut sagt nonchalanta inte ser till att nu när man väl förvarar saker utanför ett personellt bevakat område* så har man inte bättre bevakning/koll.

Jag vet om flertalet andra ställen där det nog finns saker av visst värde (om inte annat så för FM) där man inte heller har någon bra koll. Sen finns det - faktiskt fortfarande förråd där man har än mindre koll - kanske t.o.m. i den omfattningen att man inte ens vet vad som finns där inne själva, stället är i princip bortglömt, eller ligger under Hemvärnets "ansvar"...vad vet jag.

För några år sedan arbetade jag på ett större bevakningsbolag och fick insyn i saker, det uppenbara är att det sköts dåligt av FM. Mer ingående tänker jag inte vara men att en sådan sak sker krävs ju inte något mastermind eller ryska spioner eller whatever, det räcker att några lokala förmågor får för sig, kanske på fyllan eller som en rolig grej - som det kan tycks i detta fall med bilarna - fullt genomförbart utan någon större risk.

Säg att någon velat spela ett spratt såhär, köra ut bilarna under skydd av mörker till någon lada inte alltför långt bort, de skulle mycket väl aldrig kunnat hittats igen. Visst finns slumpen, men nu verkar ingen ens ha sett dessa ställas på en parkering "mitt i stan" ens, fastän det är aningens avvikande fordon vi pratar om här.

*det stals en hjullastare som användes vid en smash & grab ifrån regementets område ganska nyligen, inte heller där hade man koll - fastän det var...bör vara bättre koll inom grindarna.

Är man naiv hos FM och tänker att något sådant inte kan ske? Ja tydligen. Det går alltid att förbättra säkerhet. Om viljan finns det vill säga.
Citera
2020-02-07, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74

Sedan så HAR det också precis som vissa har påpekat skett några få stölder från vakter rent historiskt sett. Mig veterligen har dessa vapen alltid återfunnits. Det rör sig inte direkt om de skarpaste hjärnorna som slår till.

Friskt ur minnet minns jag någon (skarp) vaktpost som blev "rånad" på sitt vapen. Sedan finns det genom åren tillfällen där någon soldat påstår sig att också ha blivit rånad på sitt vapen under övning, då har det ALLTID handlat om någon form av insiderbrott. Antingen en uppdiktad historia, eller så har man tipsat någon om var/när/hur.

P10 sommaren 98 98 blev kuren av med ett gäng ak5or, insider, hittade 4, tio kvar, aldrig använda i Sverige, antagligen nergrävda och sönderrostade när g.m väl kom ut och kunde ta sig till platsen. Eller sålda utomlands, dock svennenazis som stal dem så när ha vsrit för användning och inte för att sälja...
Citera
2020-02-07, 12:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Hur fungerar det med militärfordon och deras registreringsnummer.
Att en vanlig medborgare inte kan spåra fordonet kan man ju förstå.
Men de här läckta uppgifterna ifrån transportstyrelsen då där bör det ju ha funnits uppgifter om var och vid vilka regementen de olika fordonen är stationerade.

Jag förstår ju att du är mongoloid, men det kan väl inte vara så svårt att begripa att Transportstyrelsen inte har och aldrig har haft uppgifter om militära fordon. Försvarsmakten har sitt eget register.

Så fungerar det inte hemma hos dig i Ryssland, men så fungerar det i Sverige
Citera
2020-02-07, 13:19
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 65547063
Jag också, känns inte lika uppseendeväckande som ett fullfjädrat pansarfordon.
De får måla den mattsvart och slänga upp den på blocket, eftersom den är stulen och het får de hålla priset inom rimlig plånboksnivå tycker jag! Gärna om de kan slänga med en Vapenstation 01 med tksp och pvrobot...
Ja mattsvart och lite tuffa klistermärken så är saken biff, såld innan Fan hinner få på sig skorna..

-För vilken prepper skulle inte vilja ha en sån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in