Citat:
Ursprungligen postat av
DirtyDiggerNick
Och då vi ändå är inne på det här med informationshantering och sekretess. Du har inte gjort någonting fel alls i att posta denna info då det redan nämnts i Enköpingsposten den 6 februari.
Jag gissar att Enköpingsposten har haft ett samtal med regementet lokalt i Enköping som gett dem detta.
Personligen tycker jag det är en skitsak, och att Sveriges försvar inte får något men av att det outas att det fanns ett förråd i Hummelsta med bland annat Galtar. På det stora hela gör inte Ryssland en omfallsplanering och ändrar sin battleplan för WWW3 för att de ba "shit!!! de har Galatar i ett skjul i Hummelsta!!!".
Det stora problemet för Sverige är ju det här med numerär. Spelar liksom ingen roll om det outas vart det står en Galt om man invaggar sig själv i en falsk trygghet att "vi är safe så länge ingen vet" om vi samtidigt bara har exempelvis 4-5 gripbara spetsiga ytstridsfartyg (utan kvalificerat luftvärn) som är av ministorlek internationellt sett.
Men rent juridiskt så kan det vara så att någon fått en uppsträckning och blivit inskriven på kurs i säkerhetstjänst (igen) för att ha släppt just den informationen om Hummelsta.
Jag tycker det är mer tragiskt att man av skäl som antingen är ekonomiska eller rent ut sagt nonchalanta inte ser till att nu
när man väl förvarar saker utanför ett personellt bevakat område* så har man inte bättre bevakning/koll.
Jag vet om flertalet andra ställen där det nog finns saker av visst värde (om inte annat så för FM) där man inte heller har någon bra koll. Sen finns det - faktiskt fortfarande förråd där man har
än mindre koll - kanske t.o.m. i den omfattningen att man inte ens vet vad som finns där inne själva, stället är i princip bortglömt, eller ligger under Hemvärnets "ansvar"...vad vet jag.
För några år sedan arbetade jag på ett större bevakningsbolag och fick insyn i saker, det uppenbara är att det sköts dåligt av FM. Mer ingående tänker jag inte vara men att en sådan sak sker krävs ju inte något mastermind eller ryska spioner eller whatever, det räcker att några lokala förmågor får för sig, kanske på fyllan eller som en rolig grej - som det kan tycks i detta fall med bilarna - fullt genomförbart utan någon större risk.
Säg att någon velat spela ett spratt såhär, köra ut bilarna under skydd av mörker till någon lada inte alltför långt bort, de skulle mycket väl aldrig kunnat hittats igen. Visst finns slumpen, men nu verkar ingen ens ha sett dessa ställas på en parkering "mitt i stan" ens, fastän det är aningens avvikande fordon vi pratar om här.
*det stals en hjullastare som användes vid en smash & grab ifrån regementets område ganska nyligen, inte heller där hade man koll - fastän det var...
bör vara bättre koll inom grindarna.
Är man naiv hos FM och tänker att något sådant inte kan ske? Ja tydligen. Det går alltid att förbättra säkerhet. Om viljan finns det vill säga.