• 1
  • 2
2020-02-04, 11:17
Medlem
QualityMollys avatar
Hej flashback^^

Behöver hjälp med en sak, fick papper att jag ska in till operation om 9 dagar cirkus. På papperna står det att jag ska vara rökfri 1-2 månader innan operationen. Jag är icket rökare men snusar flitigt. Är det farligt att jag snusar när jag ska bli sövd etc? Jag ska operera bort halsmandlarna då jag haft halsböld gång efter gång.
Tack på förhand
Citera
2020-02-04, 11:27
Medlem
Frågar du en läkare så kommer de att säga att du skall vara helt tobaksfri. Du kommer inte hitta en enda läkare som säger att det går bra att snusa.
Citera
2020-02-04, 11:31
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QualityMolly
Hej flashback^^

Behöver hjälp med en sak, fick papper att jag ska in till operation om 9 dagar cirkus. På papperna står det att jag ska vara rökfri 1-2 månader innan operationen. Jag är icket rökare men snusar flitigt. Är det farligt att jag snusar när jag ska bli sövd etc? Jag ska operera bort halsmandlarna då jag haft halsböld gång efter gång.
Tack på förhand

Då hade det nog meddelats.. Men är du osäker så ska du nog kontakta läkaren/sjukhuset då vi hobbyläkare på Flashback som är experter på allt är nog inte att lägga sin tro till.
Citera
2020-02-04, 11:32
Medlem
QualityMollys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller
Frågar du en läkare så kommer de att säga att du skall vara helt tobaksfri. Du kommer inte hitta en enda läkare som säger att det går bra att snusa.

Men om man tänker vidare vad dom säger är bra, kommer jag märka av det "negativa"? Om jag slutar 48 timmar innan operationen så är åtminstone nikotinet nedbrutet.
Citera
2020-02-04, 11:33
Medlem
QualityMollys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Då hade det nog meddelats.. Men är du osäker så ska du nog kontakta läkaren/sjukhuset då vi hobbyläkare på Flashback som är experter på allt är nog inte att lägga sin tro till.

Tack Som tur är har hobbyläkarna inte vaknat ännu
Citera
2020-02-04, 11:36
Medlem
Citat:
Men om man tänker vidare vad dom säger är bra, kommer jag märka av det "negativa"? Om jag slutar 48 timmar innan operationen så är åtminstone nikotinet nedbrutet.

Det dom säger är att folk som brukar tobak har fler komplikationer efter operationer och tar längre tid att läka. Jag har ingen aning om varför, kanske det har med blodcirkulationen att göra. I sådana fall torde snuset också vara skadligt. Jag hade själv inte velat hamna i den sitsen som du, TS, men klokast torde nog vara att hålla uppe en månad.

Fast jag hade inte klarat det själv. Jag hade rullat tärningen.
Citera
2020-02-04, 11:51
Medlem
Citat:
Det var ett skämt om att jag som snusare kommer dö efter operationen. Så kommer det självklart inte sluta

Jag skulle snusa på i godan ro.

Du lär väl inte få bli opererad om du vägrar kasta snusen när du ska sövas ner och det tänker du väl inte? 🤪
Citera
2020-02-04, 11:54
Medlem
QualityMollys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankevurpan
Jag skulle snusa på i godan ro.

Du lär väl inte få bli opererad om du vägrar kasta snusen när du ska sövas ner och det tänker du väl inte? 🤪

Kastar den glatt, den värsta känslan enl mig är att vakna upp efter man sovit med snus. Kladdig och torkad snus på läpparna. Nej tack
Citera
2020-02-04, 11:57
Medlem
Dimaks avatar
När jag operade mig för gallsten så var det 6h innan, men de rekomenderar ju alltid att inte snusa allt, men om du kan försök hålla 12 timmar innan operation.
Citera
2020-02-04, 12:30
Medlem
Fick sluta 3 veckor innan min operation med snus på order av läkaren "cellerna drar ihop sig av nikotin" har jag för mig att förklaringen va, ingen aning
Slutar du iaf inte 3 dygn innan är chansen att du styrker med extremt stor..
Nejdå fan snusa på mannen
Citera
2020-02-04, 12:34
Medlem
Rök och snusstopp rekommenderas alltid till patienter som ska opereras. Dels för att rökning försämrar lungfunktionen (duh) inför anestesi, men framförallt för att det försämrar sårläkningen.

Dock kommer du inte slippa undan operation väl på operationsdagen bara för att du rökt eller tagit en prilla senaste dygnet, tobaksstoppet är som sagt en rekommendation och inget som går att tvinga folk till.

Däremot kan man väl med respekt för narkospersonalen som ska stå i ansiktet på dig vid sövning, kanske undvika snusen och borsta tänderna noggrant då inte alla är jätteförtjusta av doften.

Edit: såg att du skulle operera halsmandlarna. Snusning gör ju också slemhinnan skör, kanske dumt att riskera att onödig blödning uppstår.
Citera
2020-02-04, 12:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Det funkar säkert. Men du kommer att vara jävligt irriterad i 48 timmar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in