• 1
  • 2
2020-02-04, 13:08
Medlem
QualityMollys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det funkar säkert. Men du kommer att vara jävligt irriterad i 48 timmar.

Haha så sant Tack för alla svar, ni har lugnat mig mycket, uppskattas^^
Citera
2020-02-04, 13:37
Medlem
Flufffens avatar
1177 har svaret https://www.1177.se/Kalmar-lan/liv--...och-operation/

Citat:
Snusare bör sluta minst två veckor innan operation och ha uppehåll tills åtta veckor efter operation.

Det kommer bli tufft men efter totalt 10 veckors uppehåll från snus så kanske du kan lägga ner snuset för gott, om du vill det.

Jag har själv försökt att lägga ner snuset och jag klarade mig i 2,5 vecka innan jag föll tillbaka. Snusabstinensen är väldigt jobbig och håller i sig ett bra tag. Efter min 2,5 vecka utan snus så hade jag fortfarande jobbiga abstinenssymptom.
Citera
2020-02-04, 14:08
Medlem
swebarbs avatar
Värderar du din hälsa mer än tobaken så bör du sluta omgående innan operationen annars kom inte o gnäll sen ifall nåt gick snett pga det..
Citera
2020-02-04, 15:57
Moderator
Mr.Woodss avatar
Såväl rökare som snusare har opererats framgångsrikt för ditt och datt sedan den moderna kirurgins begynnelse.
Visst ökar risken för komplikationer, men jag tror att det här med abstinens två veckor innan och åtta veckor efter framför allt rör sig om ett ställningstagande mot tobak från sjukvårdens sida.
Ingen människa inbillar sig väl att skadeverkningarna efter till exempel 20 års rökning skulle repareras på två veckor innan en operation?

Det är alltså inte direkt farligt för en snusare att opereras, även om det rent statisktiskt är något mer riskfyllt än för den som är tobaksfri.
Citera
2020-02-04, 16:16
Medlem
MissDecibellas avatar
Har opererat mig 4 gånger på lika många år, varje gång har jag hört samma förmaning ”sluta med snus & cigg”..🤔 Har ingen som helst motivation att sluta då det är förbannat gott i mitt tycke..😁 Har inte nån gång på dom 4 op haft en enda komplikation! Efter att jag vaknat upp ur narkosen har jag varje gång lyckats ta mig ut för att ta en cigg..🤭 ”Mitt eget ansvar” är det ända läkarna har sagt 👋🏼 Som sagt inga komplikationer alls, allt har läkt som det ska, ärren syns knappt idag, trots att jag både röker och snusar..🤪 Har även opererat bort halsmandlarna, men det är en annan historia 😉 PM:a om du vill veta mer om vad du har framför dig 👋🏼☺️
Citera
2020-02-04, 17:56
Medlem
Opererat gallan 2år sen, snusade innan / efter.

Opererade halsmandlarna i år, snusade innan och höll mig 1 dag efter sen blev begäret för stort.
Citera
2020-02-06, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QualityMolly
Hej flashback^^

Behöver hjälp med en sak, fick papper att jag ska in till operation om 9 dagar cirkus. På papperna står det att jag ska vara rökfri 1-2 månader innan operationen. Jag är icket rökare men snusar flitigt. Är det farligt att jag snusar när jag ska bli sövd etc? Jag ska operera bort halsmandlarna då jag haft halsböld gång efter gång
Tack på förhand

Hej,

Rökning innebär en känd risk vid operation (bland annat för reoperation). Det finns däremot inget medicinskt eller vetenskapligt stöd för att snus skulle vara det. Om så vore fallet torde det även gälla nikotintuggummi, plåster et cetera och det gör det inte. Sedan antyds det på bl.a. 1177 att det skulle kunna utgöra en risk (men inte att det gör det), vilket borde tolkas som att sjukvåden anser att man generellt inte skall bruka nikotin alls, men det är en moralisk ståndpunkt.

Det är ett otyg att sjukvården ägnar sig år ideologisk baserade råd istället vetenskapliga dito.

Senaste studien på området:

"there
is limited/suggestive evidence of no association between snus use and complications after hernia
surgery."

"With only this small cohort study
presenting moderate quality evidence on the association between snus use and bone healing, there is
inadequate/insufficient evidence to determine whether an association exists."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30879108
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här