Citat:
Ursprungligen postat av
QualityMolly
Hej flashback^^
Behöver hjälp med en sak, fick papper att jag ska in till operation om 9 dagar cirkus. På papperna står det att jag ska vara rökfri 1-2 månader innan operationen. Jag är icket rökare men snusar flitigt. Är det farligt att jag snusar när jag ska bli sövd etc? Jag ska operera bort halsmandlarna då jag haft halsböld gång efter gång
Tack på förhand

Hej,
Rökning innebär en känd risk vid operation (bland annat för reoperation). Det finns däremot inget medicinskt eller vetenskapligt stöd för att snus skulle vara det. Om så vore fallet torde det även gälla nikotintuggummi, plåster et cetera och det gör det inte. Sedan antyds det på bl.a. 1177 att det skulle kunna utgöra en risk (men inte att det gör det), vilket borde tolkas som att sjukvåden anser att man generellt inte skall bruka nikotin alls, men det är en moralisk ståndpunkt.
Det är ett otyg att sjukvården ägnar sig år ideologisk baserade råd istället vetenskapliga dito.
Senaste studien på området:
"there
is limited/suggestive evidence of no association between snus use and complications after hernia
surgery."
"With only this small cohort study
presenting moderate quality evidence on the association between snus use and bone healing, there is
inadequate/insufficient evidence to determine whether an association exists."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30879108