Har du råd att bo kvar vid en skilsmässa eller är du ensamstående?
Har du råd att bo kvar om du blir av med jobbet eller blir sjuk?
Själv fick jag 500.000 i arv för några år sen, och valde att amortera in allt trots att jag
hade en belåningsgrad på bara ca 30%. Om jag behöver pengar till renoveringar mm i
framtiden så kan jag alltid låna på huset var tanken. Men bankerna blev hårdare och som
ensamstående sjukpensionär så kunde jag inte låna om jag behövde, trots 10% belåning.
För ca 2år sedan fick jag ytterligare 1 miljon i lån, och dom första månaderna så var det
mycket tankar och huvudvärk.. allt från börsen, stuga, guld, utlandsboende. Tog ca ett
halvår tills jag bestämde mig och fördelade miljonen enligt nedan:
400.000 - Liten lantlig stuga utan fasta avgifter, och en peng över till sånt som behövs.
300.000 - Buffert på Sevenday till f.n 0.95% ränta (Bufferten motsvarar bolånen)
300.000 - Pengar att kunna unna mig lite extra med, fram till tjänstepension (55-65år)
Obs: Använder del av buffertpengarna till köp/sälj av diverse fordon på blocket.
Sen är tanken att sälja av villan när jag blir ålderspensionär och leva gott.
Mitt råd: Ta några månader, tänk igenom vad du verkligen vill innan du låser kapital.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!