2020-02-05, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameljointen
S dit rd r att investera?

Eller amortera 50-100% av arvet, minska sen eller sluta helt att amortera och spara istllet regelbundet i indexfonder. 3000 i mnaden kanske.

Jag amortera minimalt men har istllet renoverat kontant. Om jag vrderade om huset skulle belningsgraden sjunka avsevrt.
Citera
2020-02-05, 21:22
Medlem
Nimars avatar
Om du inte redan har det s hade jag krt p bergvrme och solpaneler, hjer husvrdet med lika mycket som det kostar men snker boendekostnaden med mer n vad lnekostnaden hade sjunkit.
Citera
2020-02-05, 21:51
Medlem
Citat:
Ok, men visst behver man amortera ner till 50%? Eller har jag drmt?
Beror p om du omfattas av nya amorteringskravet frn 2016-06-01. Hade du ln innan dess och drefter inte gjort ngot med lnen, s r din amortering frivillig. Du kan i s fall avsluta din amortering nr du vill. Om du nu omfattas av kravet s gller 1% amortering ver 50% belningsgrad, amorteringsfritt under 50%.
Citera
2020-02-05, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Beror p om du omfattas av nya amorteringskravet frn 2016-06-01. Hade du ln innan dess och drefter inte gjort ngot med lnen, s r din amortering frivillig. Du kan i s fall avsluta din amortering nr du vill. Om du nu omfattas av kravet s gller 1% amortering ver 50% belningsgrad, amorteringsfritt under 50%.
Ok , har grejat en del s d har jag nya
Citera
2020-02-06, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gliedabsauger
Du gick ut 2018 och missade brsuppgngen 2019. Precis som dumma jag.
Missade och missade, beror ju p vad jag gjorde med pengarna istllet.
r omjligt att prick topp och botten, man kommer alltid missa ett par r hit och dit, men om jag slde en aktie fr 10 kr, den gick upp till 12kr fr att sedan rasa ned till 8kr och jag kper d s har jag gjort en god affr.
Citera
2020-02-09, 13:30
Medlem
Citat:
Jag tror jag har nerverna. Jag tnker som s att s att ett arv hade jag lika grna kunnat vara utan, r inget jag jobbat ihop. S, om 50% skulle g frlorade genom att jag investerat, brsen faller och jag befinner mig i en situation dr jag mste slja av innehavet till 50% frlust; r det nd 50% mer n jag skulle haft utan arv.

Aa det r upp till var och en att bestmma man knner sig sjlv bst eller vad man brukar sga

Sjlv blir jag ltt orolig s drfr jag gillar att bli kvitt med ln sedan g in p brsen med ondigt mkt procent i delmetaller som inte ger ngn bra utveckling jnfrt med en indexdond men vill vara frbered p det vrsta d kan jag sova gott om natten men blir ju inte superrik p det heller
Citera
2020-02-09, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Aa det r upp till var och en att bestmma man knner sig sjlv bst eller vad man brukar sga

Sjlv blir jag ltt orolig s drfr jag gillar att bli kvitt med ln sedan g in p brsen med ondigt mkt procent i delmetaller som inte ger ngn bra utveckling jnfrt med en indexdond men vill vara frbered p det vrsta d kan jag sova gott om natten men blir ju inte superrik p det heller

Strvar mer efter trygghet n att jag s mycket pengar som mjligt d jag knner att jag har allt jag behver lever vldigt enkelt men njd r jag
Citera
2020-02-09, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor

Tnk om ngn skulle hitta guld i mngder, eller att det slr ner en meteroit fylld av guld.
Citera
2020-02-09, 17:50
Medlem
Citat:
Har husln med belningsgrad 55% av husets vrde. Har goda marginaler med inkomst i frhllande till rnteutgifter idag samt att jag amorterar p lnet cirka 60.000 om ret. Nu har jag ftt ett arv p 350.000. r 38 r. Skulle ni investerat p brsen eller amorterat fr arvet? Sjukt svrt. Man har ambitionen att vara skuldfri men samtidigt ser man alla gamlingar som ger feta hus men drar sig fr att flytta nd p grund av att kpa sig ett boende dr man vill bo hgst sannolikt resulterar i samma kostnad som man sljer hus fr. D kan det vara bttre att investera fr att inte ha stlars inlsta i huset?

Din ekonomi verkar stabil.

S lnge rntan r s lg br du kunna f en hgre avkastning p brsen.

Investera dock med moderation, inte som ett lottospel.
Citera
2020-02-09, 23:34
Medlem
Citat:
Tnk om ngn skulle hitta guld i mngder, eller att det slr ner en meteroit fylld av guld.

Haha den tanken har slagit mig 😁
Drfr jag dock har tre "hinkar" bostad/indexfond/delmetaller s krashar ngt har man de andra tv hinkarna kvar.

Gr allt t helvete d r det vll ett vapen den bsta investeringen man kan gra 😉
Citera
2020-02-10, 13:32
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Har husln med belningsgrad 55% av husets vrde. Har goda marginaler med inkomst i frhllande till rnteutgifter idag samt att jag amorterar p lnet cirka 60.000 om ret. Nu har jag ftt ett arv p 350.000. r 38 r. Skulle ni investerat p brsen eller amorterat fr arvet? Sjukt svrt. Man har ambitionen att vara skuldfri men samtidigt ser man alla gamlingar som ger feta hus men drar sig fr att flytta nd p grund av att kpa sig ett boende dr man vill bo hgst sannolikt resulterar i samma kostnad som man sljer hus fr. D kan det vara bttre att investera fr att inte ha stlars inlsta i huset?

Har du rd att bo kvar vid en skilsmssa eller r du ensamstende?
Har du rd att bo kvar om du blir av med jobbet eller blir sjuk?

Sjlv fick jag 500.000 i arv fr ngra r sen, och valde att amortera in allt trots att jag
hade en belningsgrad p bara ca 30%. Om jag behver pengar till renoveringar mm i
framtiden s kan jag alltid lna p huset var tanken. Men bankerna blev hrdare och som
ensamstende sjukpensionr s kunde jag inte lna om jag behvde, trots 10% belning.

Fr ca 2r sedan fick jag ytterligare 1 miljon i ln, och dom frsta mnaderna s var det
mycket tankar och huvudvrk.. allt frn brsen, stuga, guld, utlandsboende. Tog ca ett
halvr tills jag bestmde mig och frdelade miljonen enligt nedan:

400.000 - Liten lantlig stuga utan fasta avgifter, och en peng ver till snt som behvs.
300.000 - Buffert p Sevenday till f.n 0.95% rnta (Bufferten motsvarar bolnen)
300.000 - Pengar att kunna unna mig lite extra med, fram till tjnstepension (55-65r)

Obs: Anvnder del av buffertpengarna till kp/slj av diverse fordon p blocket.

Sen r tanken att slja av villan nr jag blir lderspensionr och leva gott.

Mitt rd: Ta ngra mnader, tnk igenom vad du verkligen vill innan du lser kapital.
Senast redigerad av Aktieklipparn 2020-02-10 kl. 13:36.
Citera
2020-02-11, 08:58
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Bara till att kolla utvecklingen. Visst, brsen har ftt hicka ibland. Men p sikt gr den upp.

https://rikatillsammans.se/historik/...-generalindex/

Om man hade gtt in med 100.000 den 30/12-1999 och tvingats slja 30/12-2002
s hade man haft ca 46.500 kvar, och om man hade slt 30/12-2011 s hade man
haft ca 94.000 vilket r en nedgng p 6% under 12r
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här