• 1
  • 2
2020-02-04, 05:48
Medlem
Har husln med belningsgrad 55% av husets vrde. Har goda marginaler med inkomst i frhllande till rnteutgifter idag samt att jag amorterar p lnet cirka 60.000 om ret. Nu har jag ftt ett arv p 350.000. r 38 r. Skulle ni investerat p brsen eller amorterat fr arvet? Sjukt svrt. Man har ambitionen att vara skuldfri men samtidigt ser man alla gamlingar som ger feta hus men drar sig fr att flytta nd p grund av att kpa sig ett boende dr man vill bo hgst sannolikt resulterar i samma kostnad som man sljer hus fr. D kan det vara bttre att investera fr att inte ha stlars inlsta i huset?
Citera
2020-02-04, 06:27
Medlem
inte skert att brsen stiger men r du sker p det belna huset till 100 % ock stt p brsen

alltid bra att betala sina skulder (den som str i skuld r inte fri)

men ett 3:dje alternativ kan vara att du sparar pengarna helt eller delvis
kan vara bra att ha en rejl slant snabbt tkomligt om ntt skulle hnda med t ex huset

kanske 1/3 del p brsen, 1/3 del spara 1/3 del kp ntt fint, resa eller vad du vill
Senast redigerad av diseledvin 2020-02-04 kl. 06:47.
Citera
2020-02-04, 06:47
Medlem
mats_lindqvists avatar
1/3 vrdepapper
1/3 guld
1/3 amortering

S skulle jag gjort. Brsen knns osker efter ratal av lgrntepolitik. Uppblst.
Citera
2020-02-04, 07:50
Medlem
TorePunks avatar
Jag stod infr samma val fr cirka 10 r sedan. Struntade i amortering och kpte aktier. Brsen i snitt de sista tio ren r 7% upp. Kpte "skra" aktier s det var vl en form av indexfond jag skapade t mig sjlv. Pengarna har frdubblats p 10 r och belningsgraden har kraftigt gtt ner, bor i storstad hyfsat aktraktivt. Har inte ngrat mig en sekund.

Om inte s modig, dela upp det i tre delar som var freslaget tidigare i trden.
Citera
2020-02-04, 07:55
Medlem
CC75s avatar
Har du ngon buffert idag?

Om inte d hade jag lagt i guld och p ett buffert- / rntekonto.

Har du idag en hyfsat stor buffert - dvs du klarar dig 6-8 mnader utan inkomst i frhllande till dina kostnader, d hade jag lagt 1/3 p guld, 1/3 p brsen 1/3 p nje / hobby.

Har du ngra andra ln? T ex bil eller konsumtionsln? Om "ja". Betala av dessa. Om inte ngra sdana ln, se ovan.

// CC
Citera
2020-02-04, 08:16
Medlem
Mullrets avatar
Rntan fr huslnet r idag 2%, utvecklingen p brsen i fonder, ca 20% rligen..

Ingen svr matematik.. Satsa p fonder som gtt bra de senaste 5 ren. Svenska fonder s slipper du valutaaspekten.
Citera
2020-02-04, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Rntan fr huslnet r idag 2%, utvecklingen p brsen i fonder, ca 20% rligen..

Ingen svr matematik.. Satsa p fonder som gtt bra de senaste 5 ren. Svenska fonder s slipper du valutaaspekten.

vilken optimist tror du att brsen ska g upp 20 % varje r fr evigt ?

nja nr det gr utfr gr det fort gller bara att st emot att slja med 50% frlust efter fallet (gller att rdda vad som rddas kan ) d ska man invnta bttre tider

inte helt fel att vara skuldfri
Citera
2020-02-04, 08:38
Medlem
Du vet vad Gran Persson sade till svenska folket. " DEN SOM HAR SKULD R ICKE FRI!" /Eller ntt i den stilen.
Citera
2020-02-04, 08:41
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
vilken optimist tror du att brsen ska g upp 20 % varje r fr evigt ?

nja nr det gr utfr gr det fort gller bara att st emot att slja med 50% frlust efter fallet (gller att rdda vad som rddas kan ) d ska man invnta bttre tider

inte helt fel att vara skuldfri

Var tror du personers verskott efter alla rkningar r betalda tar vgen? Med nollrnta sker sig kapital till skra placeringar. Nollrnta kommer det vara 10 r till, eller nra noll. Se vad de stora pensionsbolagen satsar i.
Coronaviruset har inte pverkat alls de svenska fonderna.
Citera
2020-02-04, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Var tror du personers verskott efter alla rkningar r betalda tar vgen? Med nollrnta sker sig kapital till skra placeringar. Nollrnta kommer det vara 10 r till, eller nra noll. Se vad de stora pensionsbolagen satsar i.
Coronaviruset har inte pverkat alls de svenska fonderna.

finns det en kpare finns det en sljare ock nr de som har mnga miljarder p brsen bestmmer sig fr att slja d sjunker brsen ock d drar de med sig smspararna ock det gr snabbt d

vem vet om kronan vnder upp igen eller om us dollarn kommer att petas som vrldsvaluta

finns mnga som utser sig sjlva som experter men framtiden fr visa hur det gr
Citera
2020-02-04, 09:17
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
finns det en kpare finns det en sljare ock nr de som har mnga miljarder p brsen bestmmer sig fr att slja d sjunker brsen ock d drar de med sig smspararna ock det gr snabbt d

vem vet om kronan vnder upp igen eller om us dollarn kommer att petas som vrldsvaluta

finns mnga som utser sig sjlva som experter men framtiden fr visa hur det gr

Bara till att kolla utvecklingen. Visst, brsen har ftt hicka ibland. Men p sikt gr den upp.

https://rikatillsammans.se/historik/...-generalindex/

De som r rika blir sllan nervsa av hicka.
Dremot s investerar de grna i nedgng. Uppsidan blir d betydligt mer givande ekonomiskt. Bara avvakta. Lga rntor och aktiemarknadens girighet gr jobbet.

Sedan skall man sklart sprida riskerna. Inte kpa frimrksaktier...
Senast redigerad av Mullret 2020-02-04 kl. 10:05.
Citera
2020-02-04, 12:27
Medlem
Jag r allergisk mot ln eftersom det begrnsar min handlingsfrihet, s jag vet vad jag skulle gjort.
Visserligen gr det att tjna pengar p brsen just nu och rntorna r lga, men inget r fr evigt.

En variant vore att amortera direkt p huset och p det sttet f mer pengar ver att investera ver tid, det r sllan bra att g in tungt i en investering vid en tidpunkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in