• 1
  • 2
2020-02-04, 05:48
Medlem
Har huslån med belåningsgrad 55% av husets värde. Har goda marginaler med inkomst i förhållande till ränteutgifter idag samt att jag amorterar på lånet cirka 60.000 om året. Nu har jag fått ett arv på 350.000. Är 38 år. Skulle ni investerat på börsen eller amorterat för arvet? Sjukt svårt. Man har ambitionen att vara skuldfri men samtidigt ser man alla gamlingar som äger feta hus men drar sig för att flytta ändå på grund av att köpa sig ett boende där man vill bo högst sannolikt resulterar i samma kostnad som man säljer hus för. Då kan det vara bättre att investera för att inte ha stålars inlåsta i huset?
Citera
2020-02-04, 06:27
Medlem
inte säkert att börsen stiger men är du säker på det belåna huset till 100 % ock sätt på börsen

alltid bra att betala sina skulder (den som står i skuld är inte fri)

men ett 3:dje alternativ kan vara att du sparar pengarna helt eller delvis
kan vara bra att ha en rejäl slant snabbt åtkomligt om nått skulle hända med t ex huset

kanske 1/3 del på börsen, 1/3 del spara 1/3 del köp nått fint, resa eller vad du vill
Senast redigerad av diseledvin 2020-02-04 kl. 06:47.
Citera
2020-02-04, 06:47
Medlem
mats_lindqvists avatar
1/3 värdepapper
1/3 guld
1/3 amortering

Så skulle jag gjort. Börsen känns osäker efter åratal av lågräntepolitik. Uppblåst.
Citera
2020-02-04, 07:50
Medlem
TorePunks avatar
Jag stod inför samma val för cirka 10 år sedan. Struntade i amortering och köpte aktier. Börsen i snitt de sista tio åren är 7% upp. Köpte "säkra" aktier så det var väl en form av indexfond jag skapade åt mig själv. Pengarna har fördubblats på 10 år och belåningsgraden har kraftigt gått ner, bor i storstad hyfsat aktraktivt. Har inte ångrat mig en sekund.

Om inte så modig, dela upp det i tre delar som var föreslaget tidigare i tråden.
Citera
2020-02-04, 07:55
Medlem
CC75s avatar
Har du någon buffert idag?

Om inte då hade jag lagt ½ i guld och ½ på ett buffert- / räntekonto.

Har du idag en hyfsat stor buffert - dvs du klarar dig 6-8 månader utan inkomst i förhållande till dina kostnader, då hade jag lagt 1/3 på guld, 1/3 på börsen 1/3 på nöje / hobby.

Har du några andra lån? T ex bil eller konsumtionslån? Om "ja". Betala av dessa. Om inte några sådana lån, se ovan.

// CC
Citera
2020-02-04, 08:16
Medlem
Mullrets avatar
Räntan för huslånet är idag 2%, utvecklingen på börsen i fonder, ca 20% årligen..

Ingen svår matematik.. Satsa på fonder som gått bra de senaste 5 åren. Svenska fonder så slipper du valutaaspekten.
Citera
2020-02-04, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Räntan för huslånet är idag 2%, utvecklingen på börsen i fonder, ca 20% årligen..

Ingen svår matematik.. Satsa på fonder som gått bra de senaste 5 åren. Svenska fonder så slipper du valutaaspekten.

vilken optimist tror du att börsen ska gå upp 20 % varje år för evigt ?

nja när det går utför går det fort gäller bara att stå emot att sälja med 50% förlust efter fallet (gäller att rädda vad som räddas kan ) då ska man invänta bättre tider

inte helt fel att vara skuldfri
Citera
2020-02-04, 08:38
Medlem
Du vet vad Göran Persson sade till svenska folket. " DEN SOM HAR SKULD ÄR ICKE FRI!" /Eller nått i den stilen.
Citera
2020-02-04, 08:41
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
vilken optimist tror du att börsen ska gå upp 20 % varje år för evigt ?

nja när det går utför går det fort gäller bara att stå emot att sälja med 50% förlust efter fallet (gäller att rädda vad som räddas kan ) då ska man invänta bättre tider

inte helt fel att vara skuldfri

Var tror du personers överskott efter alla räkningar är betalda tar vägen? Med nollränta söker sig kapital till säkra placeringar. Nollränta kommer det vara 10 år till, eller nära noll. Se vad de stora pensionsbolagen satsar i.
Coronaviruset har inte påverkat alls de svenska fonderna.
Citera
2020-02-04, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Var tror du personers överskott efter alla räkningar är betalda tar vägen? Med nollränta söker sig kapital till säkra placeringar. Nollränta kommer det vara 10 år till, eller nära noll. Se vad de stora pensionsbolagen satsar i.
Coronaviruset har inte påverkat alls de svenska fonderna.

finns det en köpare finns det en säljare ock när de som har många miljarder på börsen bestämmer sig för att sälja då sjunker börsen ock då drar de med sig småspararna ock det går snabbt då

vem vet om kronan vänder upp igen eller om us dollarn kommer att petas som världsvaluta

finns många som utser sig själva som experter men framtiden får visa hur det går
Citera
2020-02-04, 09:17
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
finns det en köpare finns det en säljare ock när de som har många miljarder på börsen bestämmer sig för att sälja då sjunker börsen ock då drar de med sig småspararna ock det går snabbt då

vem vet om kronan vänder upp igen eller om us dollarn kommer att petas som världsvaluta

finns många som utser sig själva som experter men framtiden får visa hur det går

Bara till att kolla utvecklingen. Visst, börsen har fått hicka ibland. Men på sikt går den upp.

https://rikatillsammans.se/historik/...-generalindex/

De som är rika blir sällan nervösa av hicka.
Däremot så investerar de gärna i nedgång. Uppsidan blir då betydligt mer givande ekonomiskt. Bara avvakta. Låga räntor och aktiemarknadens girighet gör jobbet.

Sedan skall man såklart sprida riskerna. Inte köpa frimärksaktier...
Senast redigerad av Mullret 2020-02-04 kl. 10:05.
Citera
2020-02-04, 12:27
Medlem
Jag är allergisk mot lån eftersom det begränsar min handlingsfrihet, så jag vet vad jag skulle gjort.
Visserligen går det att tjäna pengar på börsen just nu och räntorna är låga, men inget är för evigt.

En variant vore att amortera direkt på huset och på det sättet få mer pengar över att investera över tid, det är sällan bra att gå in tungt i en investering vid en tidpunkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in