• 1
  • 2
2020-02-02, 00:09
Medlem
standardsvars avatar
Först och främst får jag be om ursäkt ifall detta inte är rätt forumdel, men jag hittade helt enkelt ingen lämplig.

Nu till frågan:
Den billigaste begravningen jag kunde hitta var "cermonilös gravsättning", ifall jag skulle gå via de mer etablerade begravningsbyråerna (vilket i detta fall var Fonus) så skulle begravningen ändå kosta från 11500kr *
Detta tycker jag dock är på tok för dyrt.
I vissa delar av landet har jag funnit "cermonilös gravsättning" för 4900kr. Vilket är rimligare. Men ifall man vill komma billigare undan vilka alternativ finns det då?
Man får ju inte gräva ner liket på egen mark så vitt jag vet, då det strider mot griftefriden detsamma torde gälla för en hemmagjord kremering.

Om ingen gör anspråk på kroppen, får man ändå ta del av bodelning och eventuellt arv?
För jag antar att kommun/landsting/staten står för kostnaden att ta hand om en död kropp som ingen gör anspråk på.

Finns det något kryphål man kan använda för att slösa minimalt på en begravning. Kremering prefereras dock, men finns det billigare alternativ så går det att göra avkall på den begäran.

*Källa: https://www.fonus.se/planera-begravn...en-begravning/
Citera
2020-02-02, 00:15
Moderator
tobess avatar
En begravning bör väl i första hand betalas ur dödsboet, och om inte pengar finns där så står socialen för kostnaderna. Man ärver inte skulder, och inte heller lik.
Citera
2020-02-02, 00:19
Medlem
henrikos avatar
Varför finns en begravningsavgift på deklarationen om inte någon myndighet ser till att gräva ner mig kostnadsfritt vid dödsfall?
Citera
2020-02-02, 00:20
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Man får hoppas att den döda har undantagit såna snikna arvtagare.
Citera
2020-02-02, 00:20
Medlem
standardsvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
En begravning bör väl i första hand betalas ur dödsboet, och om inte pengar finns där så står socialen för kostnaderna. Man ärver inte skulder, och inte heller lik.
Nä givetvis tas kostnaden ur dödsboet, men ifall man vill behålla så mycket som möjligt i dödsboet så är det ju dumt att slösa det på en begravning. Juristen kommer ju även den vara en del av kostnaden för dödsboet. Och jag ser inte meningen med att slösa med pengar på någon som har avlidit.

Får man för övrigt använda egen urna eller måste man välja någon som begravningsbyrån tillhandahåller?
Citera
2020-02-02, 00:24
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Varför finns en begravningsavgift på deklarationen om inte någon myndighet ser till att gräva ner mig kostnadsfritt vid dödsfall?

Alltid samma missförstånd kring vad begravningsavgiften går till. Nej den går inte till begravningsakten oavsett den är kyrklig eller borgerlig.
https://lavendla.se/begravning/fore-...avningsavgift/
Citat:
Topp 5 viktiga saker du behöver veta om begravningsavgiften
  1. Begravningsavgift och kyrkoavgift är olika avgifter. Begravningsavgiften täcker allmänna kostnader som är kopplade till bland annat gravplats och kremering medan kyrkoavgiften har en direkt koppling till Svenska kyrkans verksamhet.
  2. I begravningsavgiften ingår följande: kostnaden för en eventuell kremering, vissa transporter, lokal för förvaring och visning av den avlidne, ceremonilokal utan religiösa symboler, gravsättning (inklusive gravöppning och återställande av grav) samt en gravplats i 25 år.
  3. Skötsel omvårdnad av gravplats ingår inte: Det är gravrättsinnehavarens ansvar att gravplatsen tas om hand och är i värdigt skick. Skötsel omvårdnad av gravplatsen ingår med andra ord inte i begravningsavgiften.
  4. Begravningsavgiften betalas till Svenska kyrkan oavsett om du är medlem eller inte. I regel är det Svenska kyrkan som är huvudman för begravningsverksamheten i Sverige. På grund av detta betalar man en begravningsavgift till den församling i Svenska kyrkan som man är bosatt i, detta oavsett medlemskap i Svenska kyrkan eller ej. I Stockholm och Tranås är det kommunen som är huvudman för begravningsverksamheten och därför är det också kommunen som mottar pengarna från begravningsavgiften i de fallen.
Citera
2020-02-02, 00:27
Medlem
Var tionde begravning betalas av socialtjänsten

DÖDSBOANMÄLAN SAMT BISTÅND VID BEGRAVNING
Citera
2020-02-02, 00:38
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Alltid samma missförstånd kring vad begravningsavgiften går till. Nej den går inte till begravningsakten oavsett den är kyrklig eller borgerlig.
https://lavendla.se/begravning/fore-...avningsavgift/

Jag förstår fortfarande inte, trots ditt försök att reda ut.

Att det kostar att hyra in en festarrangör, eller nån livare som står och låtsas företräda någon sagofigur, och bjuda på smörgåstårta, det begriper jag.

Men TS påstår ju att även "cermonilös gravsättning" kostar flera tusenlappar.

Vad är det som behöver kosta då, när man i ditt citat kan läsa "I begravningsavgiften ingår följande: kostnaden för en eventuell kremering, vissa transporter, lokal för förvaring och visning av den avlidne, ceremonilokal utan religiösa symboler, gravsättning (inklusive gravöppning och återställande av grav) samt en gravplats i 25 år."?

Måste man ha en gravplats? Måste den i så fall skötas? Finns inte valet klassisk förkristen gravhög?
Citera
2020-02-02, 00:39
Medlem
standardsvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Man får hoppas att den döda har undantagit såna snikna arvtagare.
Varför är man sniken om man vill behålla pengarna inom släkten istället för att det ska gå till något som den avlidne inte har bett om? De som är snikna är ju snarare begravningsbyråerna och juristerna som skor sig på individer när de är som skörast.
Citera
2020-02-02, 00:42
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av standardsvar
Först och främst får jag be om ursäkt ifall detta inte är rätt forumdel, men jag hittade helt enkelt ingen lämplig.

Nu till frågan:
Den billigaste begravningen jag kunde hitta var "cermonilös gravsättning", ifall jag skulle gå via de mer etablerade begravningsbyråerna (vilket i detta fall var Fonus) så skulle begravningen ändå kosta från 11500kr *
Detta tycker jag dock är på tok för dyrt.
I vissa delar av landet har jag funnit "cermonilös gravsättning" för 4900kr. Vilket är rimligare. Men ifall man vill komma billigare undan vilka alternativ finns det då?
Man får ju inte gräva ner liket på egen mark så vitt jag vet, då det strider mot griftefriden detsamma torde gälla för en hemmagjord kremering.

Om ingen gör anspråk på kroppen, får man ändå ta del av bodelning och eventuellt arv?
För jag antar att kommun/landsting/staten står för kostnaden att ta hand om en död kropp som ingen gör anspråk på.

Finns det något kryphål man kan använda för att slösa minimalt på en begravning. Kremering prefereras dock, men finns det billigare alternativ så går det att göra avkall på den begäran.

*Källa: https://www.fonus.se/planera-begravn...en-begravning/
Via fonus skall man INTE greja sitt testamente, de är svindyra ("familjens advokat", heter de om jag inte minns fel).

Fixa testamente hos en vanlig begravningsbyrå för ca 2000 och 1000 för förvaringen.
Tar man billigaste kista som man måste ha iomed kremeringen och inga ceremonier eller fika utan bara spridning av askan i nån minneslund till våren går på runt 11-12 tusen.

Sen kan man ha nån försäkring och då skjuter de till den summan, tex folksam med nån pro grupplivs försäkring tror jag det är...

Edit: Själv skall jag troligen brännas nere i Thailand med nån enkel ceremoni, tror inte det kostar så mycket. Beror på om man vill dra ut på det i några dagar och hur många munkar man vill skall be... Går att minimera det rätt mycket, typ till en dag och sen ösa askan i nån flod.

Vill man spara aska i nån urna får man säga till så eldar de tills det bara är fin aska kvar, vanligen blir det lite större benbitar kvar vid deras normala kremering.
Senast redigerad av beaver_se 2020-02-02 kl. 00:48.
Citera
2020-02-02, 00:43
Medlem
Kremering kostar ingenting. Köp billigaste pappkista och billigaste urnan och sätt den i minneslund eller sprid den på tillåten plats (efter tillstånd av länsstyrelsen)
Du behöver ingen begravningsentreprenör.
Citera
2020-02-02, 00:45
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag förstår fortfarande inte, trots ditt försök att reda ut.

Att det kostar att hyra in en festarrangör, eller nån livare som står och låtsas företräda någon sagofigur, och bjuda på smörgåstårta, det begriper jag.

Men TS påstår ju att även "cermonilös gravsättning" kostar flera tusenlappar.

Vad är det som behöver kosta då, när man i ditt citat kan läsa "I begravningsavgiften ingår följande: kostnaden för en eventuell kremering, vissa transporter, lokal för förvaring och visning av den avlidne, ceremonilokal utan religiösa symboler, gravsättning (inklusive gravöppning och återställande av grav) samt en gravplats i 25 år."?

Måste man ha en gravplats? Måste den i så fall skötas? Finns inte valet klassisk förkristen gravhög?

Du måste skilja på begravningsavgiften som tas via skatten och de pengar som begravningsbyrån debiterar dödsboet.
Begravningsbyråns tjänster kostar runt 11000 vad jag förstår det. De har alltså extratjänster som de tar betalt för.

Vad gäller gravsättning och annat är det ju redan betalt. Det är ju betalt via begravningsavgiften så den döde har redan betalt för en gravplats i 25 år, transporten från tex sjukhuset om denne avled där och till begravningsplatsen osv.
Tillhör man Svenska kyrkan är begravningsceremonin helt gratis.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2020-02-02 kl. 00:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in