2020-02-02, 00:46
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Du måste skilja på begravningsavgiften som tas via skatten och de pengar som begravningsbyrån debiterar dödsboet.
Begravningsbyråns tjänster kostar runt 11000 vad jag förstår det.

Vilken begravningsbyrå? Varför blandar du in en sådan? Jag har inget avtal med någon av dem.
Citera
2020-02-02, 00:47
Medlem
standardsvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Kremering kostar ingenting. Köp billigaste pappkista och billigaste urnan och sätt den i minneslund eller sprid den på tillåten plats (efter tillstånd av länsstyrelsen)
Du behöver ingen begravningsentreprenör.
Stort tack!
Men kanske en dum fråga, men vem sköter kremeringen?
Citera
2020-02-02, 00:48
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Vilken begravningsbyrå? Varför blandar du in en sådan? Jag har inget avtal med någon av dem.

I trådstarten står det att begravningsbyrån ville ha 11500 kr för sina tjänster.
Citera
2020-02-02, 00:50
Medlem
Om den döde var medlem i svenska kyrkan kostar ceremonin (begravningsgudstjänsten) 0 kronor.
Citera
2020-02-02, 00:52
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av standardsvar
Stort tack!
Men kanske en dum fråga, men vem sköter kremeringen?

Du måste beställa den via begravningsbyrån. De skickar kistan till kremering och sedan får man hämta ut urnan MEN lyssna... Om du ska sprida askan någon annanstans än på en anvisad begravningsplats måste du ansöka om lov hos Länsstyrelsen. När det är klart kan du hämta ut urnan och sprida askan.
Ansöka är gratis och så länge man inte sprider den över sötvattentäkt brukar det bli beviljat inom några veckor.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2020-02-02 kl. 00:56.
Citera
2020-02-02, 00:54
Medlem
henrikos avatar
Citat:
I trådstarten står det att begravningsbyrån ville ha 11500 kr för sina tjänster.

Ja, då menar jag att man borde dem dra åt helvete, eftersom jag redan betalat för min död via skattsedeln.
Citera
2020-02-02, 00:54
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryggvardag
Om den döde var medlem i svenska kyrkan kostar ceremonin (begravningsgudstjänsten) 0 kronor.

Precis
Citera
2020-02-02, 01:03
Medlem
standardsvars avatar
Citat:
Du måste beställa den via begravningsbyrån. De skickar kistan till kremering och sedan får man hämta ut urnan MEN lyssna... Om du ska sprida askan någon annanstans än på en anvisad begravningsplats måste du ansöka om lov hos Länsstyrelsen. När det är klart kan du hämta ut urnan och sprida askan.
Ansöka är gratis och så länge man inte sprider den över sötvattentäkt brukar det bli beviljat inom några veckor.
Är det några specifika krav på urnan? Kan jag använda en egen behållare som urna eller måste den köpas av någon begravningsbyrå?
Citera
2020-02-02, 01:10
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Ja, då menar jag att man borde dem dra åt helvete, eftersom jag redan betalat för min död via skattsedeln.

Ok, förr i tiden så hade man gjort kökssoffan med lock så bred och djup att den kunde tjäna som kista åt den avlidne. Kanske något att fundera kring.

Skämt å sido så håller jag med. Begravningsbyråer har hutlösa priser på sina tjänster och som sagt har man ju redan betalat för kremering, transporter, (kyrklig ceremoni om man är medlem) och gravplatsen via begravningsavgiften och spåna att man även har gjort en kista som står beredd hemma på gården precis som förr.
Citera
2020-02-02, 01:12
Medlem
JulietsBleedings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Kremering kostar ingenting. Köp billigaste pappkista och billigaste urnan och sätt den i minneslund eller sprid den på tillåten plats (efter tillstånd av länsstyrelsen)
Du behöver ingen begravningsentreprenör.
Den billigaste pappkistan som du säger, kostar minst 3000.
Min svärmor ville inte ha några krusiduller eller kostnader. Kista var tvunget att inhandlas för att köra henne från sjukhuset till krematoriet.
2 km. Själva kremeringen kostade pengar.
Tror allt slutade på en 7-10 tusen totalt.
För att betala det vi var tvungna till. Allt efter hennes instruktioner.
Jag tycker de är vidrigt giriga i den businessen!

Kremeringen kostade nog inte,utan resan dit gick på några tusen.
Senast redigerad av JulietsBleeding 2020-02-02 kl. 01:16. Anledning: Fel
Citera
2020-02-02, 01:21
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JulietsBleeding
Den billigaste pappkistan som du säger, kostar minst 3000.
Min svärmor ville inte ha några krusiduller eller kostnader. Kista var tvunget att inhandlas för att köra henne från sjukhuset till krematoriet.
2 km. Själva kremeringen kostade pengar.
Tror allt slutade på en 7-10 tusen totalt.
För att betala det vi var tvungna till. Allt efter hennes instruktioner.
Jag tycker de är vidrigt giriga i den businessen!

Kremeringen kostade nog inte,utan resan dit gick på några tusen.

Just det, resan mellan sjukhuset och kremeringsorten kostade troligen men inte själva kremeringen eller transporten till gravplatsen.
Citera
2020-02-02, 01:32
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av standardsvar
Är det några specifika krav på urnan? Kan jag använda en egen behållare som urna eller måste den köpas av någon begravningsbyrå?

Det viktiga är att urnan förmultnar. Jag vet att det finns dyra urnor av glas eller metall men de får man inte sätta ner i jorden.
Trots förbudet så hade man på begravningsbyrån lurat på en stackars anhörig en urna av metall här men den fick inte sättas i jorden utan askan fick sättas i minneslunden istället. Urnor av trä eller hårdpressad papp är vanligast annars.
En av papp är inte så dyr men det kan ju vara fint om den avlidne får vara i en egentillverkad träurna. Det är likadant med gravstenen. Den är ju gravrättsinnehavarens och den kan vara av en egenhittad natursten med graverad text.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2020-02-02 kl. 01:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in