2020-02-02, 01:18
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantCortez
Hmmm tvivlar, gym kulturen är betydligt mer utbrett än vad det var innan. De generationerna jag tror som slår dagens kanske inte i styrka men ihärdighet är 50-talet och tillbaka.

Tidigare så hade vi inte samma kultur med att alltid uppdatera facebook med senaste gymbesöket men kraven för att komma in sänktes inte heller så att kvinnor och bögar skulle klara gränsen. Utan då gällde bästa man/kvinna får jobbet. Idag är kön och hudfärg viktigare än dina kvalifikationer eller hur många armhävningar du kan göra.
Citera
2020-02-02, 01:31
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Vad är det här för DJÄVLA LALLARTRÅD!? fullt upp med att kolla navy gayporr istället för en enkel googling? era fyllon.

FYSKRAV

"Stepptest med 30 kg packning, 3 min upp/ner med samma fot uppe på trappsteget, därefter vila innan nästa ben i 3 min
Böjsträck (armhävningar) minst 40 reps
Sit ups, raka höga minst 40 reps
Statiskt rygghäng, minst 60 sek
Militära räckhäv (chins med handflator framåt) minst 8 reps
Löpning 10 km under 49 min
Simning och vattenvana, bland annat bröstsim, livräddning och andra vattenövningar
Medicinska krav
Fullgod syn utan korrektion
Allergifri
Normalt färgseende
Normal hörsel"

"Offentliga krav

Stridshinderbana 5,2 kilometer forcering med cirka 20 kg packning under 42 minuter
Snabbmarsch 6,5 kilometer plutonsgemensam löpning i kuperad terräng med cirka 20 kg packning under 40 minuter
Utbildningskontroll Neptuni (Uthållighetsövning som pågår cirka 4 dygn)
Utöver detta genomför kustjägarna andra typer av prövande utbildningsmoment som tex distanspaddling om 120 distansminuter (motsvarar cirka 22,2 mil) kajakpaddling med tidskravet max 48 timmar."

http://www.kustjagarna.se/bli-kustja...rav-kustjagare

Era djävla kärringar! kan inte ens ta fram korrekt fakta.
Skulle tro att inte kunna hitta det du hittat gör att man direkt är diskvalificerad. En kustjägare måste klara sig själv när det behövs och inte fråga alla andra hela tiden:
- skall vi skjuta nu?
- hur ser en säl ut?
- vad gör man om fi pratar ryska?
Citera
2020-02-02, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Skulle tro att inte kunna hitta det du hittat gör att man direkt är diskvalificerad. En kustjägare måste klara sig själv när det behövs och inte fråga alla andra hela tiden:
- skall vi skjuta nu?
- hur ser en säl ut?
Nu pratar vi kraven att bli kustjägare, det börjar med att komma in på utbildningen och då krävs det att man redan genomfört värnplikt eller motsvarande (då bör man kunna det du listade). Så den fysiska biten är absolut den mest krävande om man är välmotiverad.
Citera
2020-02-02, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Jag håller med dig! Löpningen känns ganska lugnt, men armhävningarna och chinsen känns däremot ganska jobbigt.

Jag vet inte hur gammal du är, men med lite spring i skogen, armhävningar och chins borde du kroppsligt kunna bli elitsoldat.

Fast det är mer än bara det fysiska. Men få kommer så långt att de vet alla kraven.
Citera
2020-02-02, 02:49
Medlem
Rektangels avatar
Vid min mönstring hörde jag till de 50 bästa i årgången när det gällde medicinska tester och kondition.
Jag var snäppet under att kvala mig till SM-final i simning i min gren och var bland de bästa i min årgång när det gällde kondition. En årgång då var drygt 100.000 varav hälften kvinnor.

Vid mönstringen vid 17 års ålder frågade de mig om dykarutbildning (röj och attackdykare) inom flottan och andra frivilliga tjänstgöringar som kustjägare men jag tackade kategoriskt nej, vilket jag idag ångrar. Jag har idag inte ens ett dykarcertifikat trots att jag varit elitsimmare i nästan landslagsklass.

Jag hamnade på K3 på ett vanligt jägarförband p g a av mina medicinska värden och placerades på K3 i Skövde som efter 1986? förflyttades till Karlsborg.

Året efter har jag för mig att det krävdes frivilliga för att genomgå denna utbildning och minst gruppbefälsuttagning, men jag är inte helt säker. Jag erhöll grad som värnpliktig sergeant efter mitt sista repmöte.

I vilket fall så fick vi utöver det som idag kallas grundutbildning på tre månader, i ytterligare sju månader med enbart utbildning i tillämpad strid i förband med samtliga handeldvapen inom den svenska försvarsmakten utöver inklusive befattningsutbildning. Nästan samtliga på logementet har gjort FN-tjänst utom just jag och en del sökte sig senare till att bli polis. Dock inte jag som aldrig gjort vare sig FN-tjänst eller varit intresserad av en poliskarriär. Har dock kört in i en poliskontroll en gång och fått uppvisa mitt körkort för en av mina gamla lumparkompisar som då var polisbefäl. Jag körde dock därifrån utan att behövt uppvisa mitt körkort efter att vi snackat lumparminnen istället.

Därefter inkallades jag 3-4 gånger för rep-tjänstgöring innan vårt förband (jägarbataljon) överfördes till nån reserv, då vi alla nått 30-års åldern.

Enbart vår pliktkänsla för landet gjorde att vi förmåddes genomgå denna träning och utbildning och idag förstår jag mig inte på dem som helt frivilligt vill genomgå detta elände bara för att stoltsera med att de klarat av den. Till vilken nytta? Vi fick ingen jägarbadge utan hade vanliga uniformer som inte gjorde skillnad på om så vi vore malajer eller jägare. På sin höjd fick vi ut gradbeteckningar på våra repmöten, Ingen basker fick vi någonsin rekvirera ut trots avklarad jägarmarsch. Vi var vanliga bassar och värnpliktiga.

Vi beordrades att genomföra denna utbildning och man åberopade vår pliktkänsla och lojalitet för att förmå oss att genomgå densamma.

Idag finns inte ens Sovjetunionen kvar så jag förstår inte varför någon vill genomgå denna utbildning till förfång för inget annat än det egna egot.
Citera
2020-02-02, 03:30
Medlem
Nimars avatar
Citat:
- skall vi skjuta nu?
- hur ser en säl ut?
Jag personligen som en sketen skytte gb slog ut en hel grupp med fjälljägare under en övningen så övertron på jägare är obefogad. Vi åkte i en konvoj med bandvagnar och jag såg ett väldigt bra ställe för ett överfall så jag stannade konvojen och tog ett par gubbar och smög runt och naturligtvis så låg wannabe samerna där och tryckte.
En svensk man står över allt.
Citera
2020-02-02, 03:53
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
- skall vi skjuta nu?
- hur ser en säl ut?

Ditt lilla sliddjur, jag har inte ens tafsat på ämnet.

Om fi pratar Ryska, så lyssnar man.
Citera
2020-02-02, 08:05
Medlem
Bluebeast72s avatar
Tycker personligen kraven är lite lågt satta
Citera
2020-02-02, 08:14
Medlem
Westridges avatar
Citat:
Hej,

Jag är inte soldat, eller ens villig att göra lumpen.

---
Jag tycker det kanske är lite låga krav? När jag var 18 år kunde jag springa lika snabbt!

Är man dock vältränad och lite till åren som jag är +50 så är det en ribba att hålla sig kring.

Citat:
Jag var själv sjukvårdsoldat i det militära.

Du skulle lämnat ölburkarna för länge sedan innan du skrev inlägg här
Citera
2020-02-02, 08:28
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Tycker personligen kraven är lite lågt satta

Varför då?
Kan du komma på en enda situation där man behöver kunna springa 10km iförd idrottskläder och gymnastikskor på en tid under 49minuter?

Det är lägstakrav för en utbildning. För att kunna sålla bort vid en första kontakt.

Lägger du kravet på 40blankt kommer det bara vara massa löpfjantar som klarar tiden. Lägger du till en jävla massa chins så kommer du få svårt att hitta tillräckligt många som är både vältränade, motiverade och intelligenta.

Kolla på kraven till specialförbandet.. inga direkta jättekrav, men det sållas rätt friskt på uttagningarna sen oxo..
Citera
2020-02-02, 08:37
Bannlyst
De har en väldigt intressant serie om vägen till, samt själva jägarprovet. De visar hur allt går till i praktiken och får följa rekrytetna på deras väg dit. Enligt mig jävligt tuffa krav och övningar med tanke på vilka förutsättningar de har.

Edit- Den finns på YT.
Senast redigerad av Boosnish 2020-02-02 kl. 08:37. Anledning: Hänvisning till serien
Citera
2020-02-02, 08:46
Medlem
Citat:
Hej,

Jag är inte soldat, eller ens villig att göra lumpen.

Rekryterna måste kunna detta för att bli antagen för vissa saker:

Att springa en mil på under 43 minuter i blandad terräng.

Att utföra minst 40 armhävningar på en minut. <- Inget fusk!

Och minst 8 chins.

---

Vad tycker ni?

Jag tycker det kanske är lite låga krav? När jag var 18 år kunde jag springa lika snabbt!

Är man dock vältränad och lite till åren som jag är +50 så är det en ribba att hålla sig kring.

Ovan är inte lågt. 43 minuter är snabbt om man har muskelmassa att klara av de andra testerna. Låter som tuffa krav som sållar bort medelsvensson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in