2020-02-01, 21:06
Bannlyst
Hej,

Jag är inte soldat, eller ens villig att göra lumpen.

Rekryterna måste kunna detta för att bli antagen för vissa saker:

Att springa en mil på under 43 minuter i blandad terräng.

Att utföra minst 40 armhävningar på en minut. <- Inget fusk!

Och minst 8 chins.

---

Vad tycker ni?

Jag tycker det kanske är lite låga krav? När jag var 18 år kunde jag springa lika snabbt!

Är man dock vältränad och lite till åren som jag är +50 så är det en ribba att hålla sig kring.
Senast redigerad av Kick88 2020-02-01 kl. 21:20.
Citera
2020-02-01, 21:18
Medlem
DaChiefs avatar
Löpkravet är ganska högt.
40 riktiga armhävningar på en minut är också högt.
8 riktiga chins är inte högt.

Finns det inga krav på simning? Typ avverka distans på tid, hålla andan under vatten, dyka efter en docka etc?
Citera
2020-02-01, 21:21
Medlem
Zaedrewss avatar
Klart det är lågt. Vem fan som vill kan bli Kustjägare. Det är inte svårt.
Citera
2020-02-01, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Hej,

Jag är inte soldat, eller ens villig att göra lumpen.

Rekryterna måste kunna detta för att bli antagen för vissa saker:

Att springa en mil på under 43 minuter i blandad terräng.

Att utföra minst 40 armhävningar på en minut. <- Inget fusk!

Och minst 8 chins.

---

Vad tycker ni?

Jag tycker det kanske är lite låga krav? När jag var 18 år kunde jag springa minst två mil på loppet av 43 minuter.

Är man dock vältränad och lite till åren som jag är +50 så är det en ribba att hålla sig kring.

Du har inte sprungit 2 mil på 43 minuter. Kravet har ändrats med åren och utbildning också, det är inte samma krav som när jag gjorde det i början av 90 talet! Men det innebär inte att utbildningen är sämre bara att fokus liggwr på spaning och inte attack!
Citera
2020-02-01, 21:25
Bannlyst
Tack för ditt svar.

Jag kan tänka mig att erfarenhet av simning spelar in, om man vid rekryten söker till nån form av dyktjänst, eller som ytbärgare.

Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Löpkravet är ganska högt.
40 riktiga armhävningar på en minut är också högt.
8 riktiga chins är inte högt.

Finns det inga krav på simning? Typ avverka distans på tid, hålla andan under vatten, dyka efter en docka etc?
Citera
2020-02-01, 21:28
Bannlyst
Jag var själv sjukvårdsoldat i det militära.

Citat:
Ursprungligen postat av framtidsmannen
Du har inte sprungit 2 mil på 43 minuter. Kravet har ändrats med åren och utbildning också, det är inte samma krav som när jag gjorde det i början av 90 talet! Men det innebär inte att utbildningen är sämre bara att fokus liggwr på spaning och inte attack!
Citera
2020-02-01, 21:28
Bannlyst
det är väl rimligt att kraven är lägre nuförtiden när ungdomarna är sämre fysiskt än tidigare generationer?
Citera
2020-02-01, 21:35
Medlem
SergeantCortezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
det är väl rimligt att kraven är lägre nuförtiden när ungdomarna är sämre fysiskt än tidigare generationer?

Hmmm tvivlar, gym kulturen är betydligt mer utbrett än vad det var innan. De generationerna jag tror som slår dagens kanske inte i styrka men ihärdighet är 50-talet och tillbaka.
Senast redigerad av SergeantCortez 2020-02-01 kl. 21:38.
Citera
2020-02-01, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantCortez
Hmmm tvivlar, gym kulturen är betydligt mer utbrett än vad det var innan. De generationerna jag tror som slår dagens kanske inte i styrka men ihärdighet är 50-talet och tillbaka.

Finns ju undersökningar som visar att det är sämre ställt med dagens ungdom.
Citera
2020-02-01, 21:42
Medlem
Jag sysslar ändå rätt mycket med konditionsträning. Iofs mest cykling men jag springer inte milen på 43. Kanske 45. Armhävningar gör jag nog 50 kanske, aldrig tagit tid. Chins tror jag möjligen jag fixar. Tycker det låter hårt, speciellt löpningen.
Citera
2020-02-01, 21:49
Bannlyst
Att som lite äldre person springa milen på 45 minuter är godkänt. Utan tvekan!

Få gymnasieelever gör det närmast aldrig.

Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Jag sysslar ändå rätt mycket med konditionsträning. Iofs mest cykling men jag springer inte milen på 43. Kanske 45. Armhävningar gör jag nog 50 kanske, aldrig tagit tid. Chins tror jag möjligen jag fixar. Tycker det låter hårt, speciellt löpningen.
Senast redigerad av Kick88 2020-02-01 kl. 21:52.
Citera
2020-02-01, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Att som lite äldre person springa milen på 45 minuter är godkänt. Utan tvekan!

Få gymnasieelever gör det sällan.

Jag ser mig inte som äldre.. är 32
43 min är ingen grym tid på något sätt ( eller är det typ i skogen är det det nästan.. ) Jag känner ändå rätt många som konditionstränar. Under 40 är väl nästan en drömgräns för motionärer,. 43 är bra vill jag påstå. Och då tänker jag platt asfalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in