2020-02-01, 15:40
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdh
Ok, tack. Anledningen till blockeringen verkar vara att dom inte kan bestämma den surfandes lokalisering. Har OVPN flera servrar och många ipn i Sverige?
Ja, precis. Det är inte alls ovanligt. Vet inte hur det ligger till med servrar och adresser, släng iväg ett mail hos ovpn.com eller kolla i tråden här på Flashback.
Citera
2020-02-03, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ja, testa och läs. Men skriver det igen;

Om hemsidan han besöker kan se att han använder en spansk VPN-tjänst, medans han har ett svenskt OS så är det fullt rimligt att de blockar honom.

Hoppas du lärde dig något i och med tråden. Spansk VPN-tjänst som ger svenskt IP och därutöver svenskt OS.
Citera
2020-02-03, 01:14
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElegantElefant
Hoppas du lärde dig något i och med tråden. Spansk VPN-tjänst som ger svenskt IP och därutöver svenskt OS.

Om en spansk IP-tjänst används, medans man har svenskt OS är det givetvis lite märkligt. Annars är jag ganska nöjd med att den tidigare länkade artikeln håller med min slutsats.

Jag:

Citat:
Jag gissar också på det. Om det nu är så att svenska sajter i flertal börjat med detta, så är det troligtvis även en tredje part bakom insamlingen av dessa IP.

De:

Citat:
A VPN service owns a limited number of IP addresses. And since most VPN servers use IPv4 (an outdated IP address protocol), it’s difficult to generate unique IP addresses, and a pool of subscribers are often sharing the same IP addresses for months or years at a time. Websites that want to blacklist VPNs simply need to use services like ipinfo to block IP addresses that have been used by multiple different users.

https://www.howtogeek.com/403771/why...es-block-vpns/
Senast redigerad av ArgusOne 2020-02-03 kl. 01:20.
Citera
2020-02-03, 11:07
Medlem
nerdhs avatar
Har testat runt litet och det troliga är att det är ip-adressen som spärras.

Det obehagliga är att tv4 spärrar primärt för att man använder vpn. Löjligt nog så är sidorna tillgängliga utan vpn och med min spanska ISP.

Har hittat en annan vpn som inte spärras. Inte för att jag tittar på tv4 men bara för att veta om det går.
Har svårt att förstå att dom lägger krut på något sådant men det är en indikation på att vpn-användandet kan komma att utsättas för sabotage från organisationer och myndigheter.
Citera
2020-02-03, 11:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Har testat runt litet och det troliga är att det är ip-adressen som spärras.

Det obehagliga är att tv4 spärrar primärt för att man använder vpn. Löjligt nog så är sidorna tillgängliga utan vpn och med min spanska ISP.

Har hittat en annan vpn som inte spärras. Inte för att jag tittar på tv4 men bara för att veta om det går.
Har svårt att förstå att dom lägger krut på något sådant men det är en indikation på att vpn-användandet kan komma att utsättas för sabotage från organisationer och myndigheter.
Sannolikt enkelt att kartlägga olika VPN-IP. Det räcker att man skaffar ett abonnemang hos alla kända VPN-tjänster, så ser man vilka IP som används.

Kineserna har sedan länge blockerat kända VPN-IP.
Citera
2020-02-03, 11:23
Medlem
nerdhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Sannolikt enkelt att kartlägga olika VPN-IP. Det räcker att man skaffar ett abonnemang hos alla kända VPN-tjänster, så ser man vilka IP som används.

Kineserna har sedan länge blockerat kända VPN-IP.

Ja så är det. Och dom totalitära tendenserna saknas inte heller i länder med demokratur.

Snart bannas väl alla med vpn i kontakten med media och myndigheter.

Nu har man också upptäckt att det går att göra pengar på att sälja vpn-leverantörernas ip-adresser

https://ipinfo.io/
Senast redigerad av nerdh 2020-02-03 kl. 11:39.
Citera
2020-02-03, 12:22
Medlem
S.Y-Sophies avatar
Citat:
Jag kör svenska på läsare och os så på os det kan det knappast vara. Det skulle dessutom ställa till det om man kör os och webläsare på engelska vilket inte är ovanligt.

Nån nätverkskunnig som vet om man kan detecta vpnuppkoppling utan att veta att ett visst ipnummer tiłhör denna
Föreslår att man rippar materialet då det väldigt ofta går att rippa material trots att man sitter utan VPN eller med VPN. Många program som rippar har möjligheten att kringgå geoblockeringar. Det varierar ganska kraftigt i hur olika siter gör för att säkerställa att en tittar befinner sig i ett specifikt land. Somliga gör det bättre än andra och somliga är rena skämtet.
Citera
2020-02-03, 13:28
Medlem
salxars avatar
Citat:
Vad bra, då vet vi enkelt vilka organisationer vi ska bojkotta.
Citera
2020-02-03, 14:28
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Y-Sophie
Föreslår att man rippar materialet då det väldigt ofta går att rippa material trots att man sitter utan VPN eller med VPN.
Måste väl ladda ned materialet man ska rippa först eller går det att rippa direkt från sajten?
Citera
2020-02-03, 16:02
Medlem
S.Y-Sophies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Måste väl ladda ned materialet man ska rippa först eller går det att rippa direkt från sajten?
Du kan rippa direkt från sidan.
Citera
2020-02-03, 18:33
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Jag gissar också på det. Om det nu är så att svenska sajter i flertal börjat med detta, så är det troligtvis även en tredje part bakom insamlingen av dessa IP.

Intressant den svenska kontrollapparaten i maskopi med media? Men helt enkelt kan det finnas en officiell lista som "IP Regestry" har över tilldelats IP adresser, world wide. Bra att begära få ut den. Polisen tycker nog att VPN är ett otyg det är svårare att spåra till exempel vid HMF.
Citera
2020-02-03, 20:16
Medlem
Jag är tyvärr helt borta på detta område men kom och tänka på något jag läste när jag skaffade OVPN när jag läser denna tråd.Tydligen ska vissa webbläsare avslöja din riktiga IP om man inte är försiktig.
https://www.ovpn.com/sv/faq/sakerhet...ox-eller-opera
Förmodligen är jag helt ute och cyklar....😀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in