2020-01-31, 20:16
Medlem
nerdhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
En tanke är att de läser av språkinställningar för att jämföra med vilket land trafiken kommer ifrån. Testa och byt språk och se om det är så.

Jag kör svenska på läsare och os så på os det kan det knappast vara. Det skulle dessutom ställa till det om man kör os och webläsare på engelska vilket inte är ovanligt.

Nån nätverkskunnig som vet om man kan detecta vpnuppkoppling utan att veta att ett visst ipnummer tiłhör denna
Citera
2020-01-31, 20:20
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdh
Jag kör svenska på läsare och os så på os det kan det knappast vara. Det skulle dessutom ställa till det om man kör os och webläsare på engelska vilket inte är ovanligt.

Nån nätverkskunnig som vet om man kan detecta vpnuppkoppling utan att veta att ett visst ipnummer tiłhör denna

Ja, det är väl kanske något märkligt att ha en spansk VPN om man har webbläsare och OS på svenska?
Citera
2020-01-31, 20:36
Medlem
nerdhs avatar
Citat:
Ja, det är väl kanske något märkligt att ha en spansk VPN om man har webbläsare och OS på svenska?

Jag surfar från Spanien mwd svensk ipadress och svenska inställningar i webläsare och os
Citera
2020-01-31, 20:48
Moderator
vhes avatar
Citat:
Vet att tex BBC blacklistar vissa VPNs ipadresser för tex iplayer. Hade en vpn som gick och en som inte gick.

Det jag undrar är om det är så simpelt eller om man kan detecta en vpn-uppkoppling på andra sätt.

Nej, det går inte att upptäcka en VPN-uppkoppling på andra sätt. VPN är inte magi, bara lite routing. De har garanterat en lista med kända IP-nummer.

[edit]: OK, det går nog med olika hyss, men jag är absolut övertygad om att det rör sig om en blacklist av specifika IP-nummer.
Senast redigerad av vhe 2020-01-31 kl. 21:02.
Citera
2020-01-31, 21:03
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Jag surfar från Spanien mwd svensk ipadress och svenska inställningar i webläsare och os

Om du webbtjänsten du använder kan se att du surfar från Spanien, men har svenskt OS, så kanske det genererar en varningsflagg i deras system?
Citera
2020-01-31, 21:04
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Nej, det går inte att upptäcka en VPN-uppkoppling på andra sätt. VPN är inte magi, bara lite routing. De har garanterat en lista med kända IP-nummer.

[edit]: OK, det går nog med olika hyss, men jag är absolut övertygad om att det rör sig om en blacklist av specifika IP-nummer.

Jag gissar också på det. Om det nu är så att svenska sajter i flertal börjat med detta, så är det troligtvis även en tredje part bakom insamlingen av dessa IP.
Citera
2020-01-31, 21:15
Medlem
Citat:
Om du webbtjänsten du använder kan se att du surfar från Spanien, men har svenskt OS, så kanske det genererar en varningsflagg i deras system?

Läs vad som skrivs. Han använder en svensk ip-adress. Tjänsten är dock baserad i Spanien.
Citera
2020-01-31, 21:20
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElegantElefant
Läs vad som skrivs. Han använder en svensk ip-adress. Tjänsten är dock baserad i Spanien.

Ja, testa och läs. Men skriver det igen;

Om hemsidan han besöker kan se att han använder en spansk VPN-tjänst, medans han har ett svenskt OS så är det fullt rimligt att de blockar honom.
Citera
2020-01-31, 21:22
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Vet att nån som ville använda t ex britiska vodaphone-tjänster från utlandet fick lov att hyra en vps i england och själv sätta upp egen vpn-server då vodaphone blockade alla kända britiska vpn-leverantörer, lite bökigt kanske att göra sånt själv..
Citera
2020-01-31, 22:02
Medlem
nerdhs avatar
Tydligen svårt att förstå för en del.

Om man är i ett annat land och använder en server som står i Sverige så får man ett svenskt ipnummer. Var vpn leverantören har sin hemvist spelar ingen roll och var min original-ISP finns borde inte spela någon roll.om man inte kan se bakom vpnuppkopplingen eller på något sätt lista ut att det rör sig om ngn form av proxy.

Varför ett skitföretag som tv4 orkar bry sig är svårt att förstå. Ungfär som att skaffa ett kassaskåp att förvara hundskit i.

I alla fall retar det mig att sånt här händer och vore intressant om ngn med en annan vpn kunde testa om dom oxå upptäcks.
Citera
2020-01-31, 22:15
Medlem
Citat:
Tydligen svårt att förstå för en del.

Om man är i ett annat land och använder en server som står i Sverige så får man ett svenskt ipnummer. Var vpn leverantören har sin hemvist spelar ingen roll och var min original-ISP finns borde inte spela någon roll.om man inte kan se bakom vpnuppkopplingen eller på något sätt lista ut att det rör sig om ngn form av proxy.

Varför ett skitföretag som tv4 orkar bry sig är svårt att förstå. Ungfär som att skaffa ett kassaskåp att förvara hundskit i.

I alla fall retar det mig att sånt här händer och vore intressant om ngn med en annan vpn kunde testa om dom oxå upptäcks.

Med NordVPN går det inte att nå TV4 från Spanien.
Citera
2020-01-31, 22:56
Medlem
nerdhs avatar
Nån med svensk ISP och vpn med svensk ip som blockeras på TV4?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in