2020-01-31, 23:12
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdh
Nån med svensk ISP och vpn med svensk ip som blockeras på TV4?
Nej, jag kör OVPN och här fungerar alla svenska sidor som är geoblockerade och även utländska diton som Netflix o.s.v på amerikanska servrar.
Citera
2020-01-31, 23:30
Medlem
nerdhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Nej, jag kör OVPN och här fungerar alla svenska sidor som är geoblockerade och även utländska diton som Netflix o.s.v på amerikanska servrar.

Ok, tack. Anledningen till blockeringen verkar vara att dom inte kan bestämma den surfandes lokalisering. Har OVPN flera servrar och många ipn i Sverige?

Citat:
Din region är dold
Du verkar använda en trafikanonymiserande tjänst som VPN eller proxy. Stäng av den för att få tillgång till TV4:s innehåll igen.
Citera
2020-01-31, 23:35
Medlem
salxars avatar
Största frågan är väl varför du vill se cancerprogrammen på TV4

Testa annan VPN? Vet inte vilken VPN du har då du inte kunde bemöda dig att nämna det i första inlägget, men kan ju bara vara att den är bannad.
Citera
2020-01-31, 23:44
Medlem
nerdhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Största frågan är väl varför du vill se cancerprogrammen på TV4

Testa annan VPN? Vet inte vilken VPN du har då du inte kunde bemöda dig att nämna det i första inlägget, men kan ju bara vara att den är bannad.

Om du kan läsa finns svaret på dina frågor i tråden.

Iaf så är google min vän och det var kanske onödigt att starta en tråd som attraheras av så många utan förmåga till läsförståelse.

Citat:
Blocking VPNs Is Easy

It’s common for websites to locate and track users based on their IP addresses. IP tracking is an easy way to increase account security, build targeted advertisements, and show users different content depending on the country in which they live. This practice of IP tracking is one of the main reasons why people use VPN services, but it’s also the reason why blocking VPN access to a website is so easy.

A VPN service owns a limited number of IP addresses. And since most VPN servers use IPv4 (an outdated IP address protocol), it’s difficult to generate unique IP addresses, and a pool of subscribers are often sharing the same IP addresses for months or years at a time. Websites that want to blacklist VPNs simply need to use services like ipinfo to block IP addresses that have been used by multiple different users.

There are two other ways that websites can blacklist VPNs, but these methods aren’t as common as IP blocking. One method, called port blocking, requires websites to figure out the exit ports that VPNs are using for all of their IP addresses. Port blocking is easy and effective because most VPNs use the 1194 OpenVPN port. Another method, called deep-packet inspection, checks users’ metadata for cryptography signatures. These signatures are like the fingerprints of VPN services, and hiding them is difficult.

https://www.howtogeek.com/403771/why...es-block-vpns/

Tack till dem som försökt ge konstruktiva svar.
Citera
2020-02-01, 00:10
Medlem
salxars avatar
Citat:
Om du kan läsa finns svaret på dina frågor i tråden.

Iaf så är google min vän och det var kanske onödigt att starta en tråd som attraheras av så många utan förmåga till läsförståelse.

https://www.howtogeek.com/403771/why...es-block-vpns/

Tack till dem som försökt ge konstruktiva svar.
Om jag behöver läsa en hel tråd för att få veta vilken jävla VPN en tråd om VPN handlar om, har du gjort något fel.

Bra att du hittade svaret till slut. Det där Google är rätt bra ibland ändå.
Citera
2020-02-01, 01:55
Medlem
hasenfrasens avatar
Det relativt enkla långsiktiga sättet att få se det man betalt skatt för är att installera sin egen vpn-server i sin bostad i sverige eller se till att någon bekant gör det som du sen får nyttja. Tycker man det är svårt, köp en Synology NAS som kan stå som VPN-server hos någon. Om någon tycker att en NAS är för dyr, fixa en Raspberry PI t.ex. https://www.comparitech.com/blog/vpn...pberry-pi-vpn/
Citera
2020-02-01, 10:32
Medlem
nerdhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Det relativt enkla långsiktiga sättet att få se det man betalt skatt för är att installera sin egen vpn-server i sin bostad i sverige eller se till att någon bekant gör det som du sen får nyttja. Tycker man det är svårt, köp en Synology NAS som kan stå som VPN-server hos någon. Om någon tycker att en NAS är för dyr, fixa en Raspberry PI t.ex. https://www.comparitech.com/blog/vpn...pberry-pi-vpn/

Det verkar så. Inte för att svt eller ännu mindre tv4 är omistliga men har man tvingats finansiera dom så känns det surt att blockas.

Fick precis svar från purevpn support.
Citat:
We have checked the content but we are unable to access it with our servers of Sweden.. We have forwarded it to the concerned team so that they can work on it in the future.

Om det här oskicket sprider sig försvinner en stor marknad för vpn-leverantörer.

Det blir väl att damma av en gammal dator i garderoben och hitta ett nytt hem till den. I win10 verkar det vara ganska enkelt att sätta upp en vpn.

https://support.microsoft.com/sv-se/...connect-to-vpn
Citera
2020-02-01, 11:52
Medlem
zixls avatar
Citat:
Det verkar så. Inte för att svt eller ännu mindre tv4 är omistliga men har man tvingats finansiera dom så känns det surt att blockas.

Fick precis svar från purevpn support.

Om det här oskicket sprider sig försvinner en stor marknad för vpn-leverantörer.

Det blir väl att damma av en gammal dator i garderoben och hitta ett nytt hem till den. I win10 verkar det vara ganska enkelt att sätta upp en vpn.

https://support.microsoft.com/sv-se/...connect-to-vpn
Ok detta är inget svar på själva frågan men en alternativ lösning på det specifika problemet (kanske). Sätt upp en jumphost hos någon du känner i Sverige, kör RDP eller liknande mot denna dator och tada, TV4. Eller gör som Hasenfrasen föreslog.
Senast redigerad av zixl 2020-02-01 kl. 12:00.
Citera
2020-02-01, 12:05
Medlem
salxars avatar
Citat:
Funderar på om det bara är din VPN som är bajs.

SVTPlay fungerar på AzireVPNs WireGuard server i Stockholm.
TV4 Play fungerar även den på AzireVPNs WireGuard server i Stockholm.

Så byt VPN till någon som faktiskt är bra?
Citera
2020-02-01, 12:27
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Har du internet i Sverige? I så fall är det nog enklast att se om din router i Sverige har möjlighet att agera proxy-server.
Citera
2020-02-01, 13:02
Medlem
Papegojan21s avatar
Blir "blockerad" (kan inte titta på något program) om jag kör via en vpn till annat land än Sverige.
Citera
2020-02-01, 14:18
Medlem
zixls avatar
Min Anonine blir blockerad av TV4, både svensk och dansk server.

"Din region är dold
Du verkar använda en trafikanonymiserande tjänst som VPN eller proxy. Stäng av den för att få tillgång till TV4:s innehåll igen."

Jag får väl testa i Danmark nästa gång jag är där, men det ser inte hoppfullt ut.Lite kul är att när jag kör via servern i Stockholm så tror Google att jag är i Förenade Arabemiraten, så troligen inget svenskt ip trots allt :-)
Senast redigerad av zixl 2020-02-01 kl. 14:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in