2020-07-27, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
"Den 39-åriga mamma som står åtalad för att ha orsakat sin treåriga dotter Esmeraldas död anser inte att kontraktsvård Frivården föreslår har rätt inriktning, rapporterar P4 Östergötland.

Därmed kan hon inte dömas till ett frivårdande straff, enligt myndigheten. Istället bör hon dömas till skyddstillsyn med en särskild behandlingsplan, anser Frivården, som menar att det finns risk att hon återfaller i brott."

Va? Skyddstillsyn?

Jag tolkar det som att hon tackar nej till kontraktsvård och att frivården i sin tur tycker att hon då ska dömas till skyddstillsyn, vilket är helt vansinnig.

Att R själv anser att hon inte är i behov av kontraktsvård bevisar hennes inställning till hela situationen. Bara det säger att hon varken har någon som helst självinsikt eller verklighetsuppfattning och därför ska hon dömas till ett längre fängelsestraff.
R har uppsåtligen vållat sin egen dotters död!

E förolyckades inte i någon tragisk olycka och var inte på fel plats vid fel tillfälle.
Hon blev grovt vanvårdad, drogad och misshandlad i sitt eget hem av sin egen mor. Kräks på hela skiten.
Citera
2020-07-27, 12:45
Medlem
Kontraktsvård och skyddstillsyn med särskild behandlingsplan är samma sak, bara olika namn. Frivården har utrett och yttrat sig om den mest lämpliga (brottsförebyggande) påföljden men utifrån att R inte tycks vara beredd att underkasta sig denna vård så anser frivården alltså att det saknas förutsättningar för en frivårdande påföljd. Sen är det upp till rätten att döma.
Citera
2020-07-27, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Blir förbannad.
Vem har släppt informationen, hennes advokat? Hoppas på en tydlig artikel med fakta.

Hon anser inte att frivårdens förslag har rätt inriktning, skall hon som åtalad bestämma det?

Skyddstillsyn för vållande till dotterns död, en narkoman mamma som ljuger patologiskt får skyddstillsyn?

https://sverigesradio.se/artikel/7521722

Inget förvånar i detta ärende som känns bakfram hela tiden. I reportaget sägs att det kan bli fängelse men att det är vanligt att tingsrätten går på frivårdens bedömning.

Känns som att tingsrätten borde inväntat infon i alla dessa utredningar innan de tagit beslut. Utredningen skulle ju ha gjorts redan i april läste jag i något uttalande från advokaten. Å andra sidan bör de väl kunna användas som underlag av åklagaren vid ett överklagande. Det är ju mer än väl bevisat nu om omfattande och långvarigt missbruk och då borde väl åtminstone grovt vållande enl punkt 2 som handlar om att man varit påverkad av alkohol eller annat vara aktuell?
Citera
2020-07-27, 14:23
Medlem
Det slutar väl med att hon får några månaders straff och sen får tillbaka de andra barnen.
Det känns inte längre som ett orealistiskt scenario.
Citera
2020-07-27, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiuj
Det slutar väl med att hon får några månaders straff och sen får tillbaka de andra barnen.
Det känns inte längre som ett orealistiskt scenario.
Nä fy fan vad sjukt. Hoppas någon tar lagen i egna händer och ger henne nåt slags straff i alla fall. Hon lider säkert inte över att E är borta. Verkar ju totalt känslokall
Citera
2020-07-27, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
"Den 39-åriga mamma som står åtalad för att ha orsakat sin treåriga dotter Esmeraldas död anser inte att kontraktsvård Frivården föreslår har rätt inriktning, rapporterar P4 Östergötland.

Därmed kan hon inte dömas till ett frivårdande straff, enligt myndigheten. Istället bör hon dömas till skyddstillsyn med en särskild behandlingsplan, anser Frivården, som menar att det finns risk att hon återfaller i brott."
Va? Skyddstillsyn?

Jaså?!! Kontraktsvården har inte RÄTT INRIKTNING enligt R. (Varifrån får hennes advokat alla sina diffusa floskler?)
Ja, inriktningen från Frivården är förstås att R ska bli drogfri. Det är väl rätt inriktning.
Och för att nå det målet krävs regelbundna test. Kanske fanns förslag om behandlingshem också...?!
Inget av detta föll R på läppen.

Vad jag minns så ska domen komma nu på torsdag. Vad ska komma då? Fler kovändningar? Fler utspel?
Citera
2020-07-27, 17:12
Medlem
Pandalina4s avatar
Läste just nu denna artikel

Citat:
Mamman inser att hon har en missbruksproblematik men vill inte få kontraktsvård på det föreslagna hemmet.
Därmed saknas möjlighet till en frivårdande påföljd, enligt Frivården. På torsdagen ska tingsrätten meddela sin dom. Om hon döms för vållande till annans död är straffskalan mellan ett och sex års fängelse.

Citat:
Hon misstänks ha orsakat sin treåriga dotters död – men vägrar kontraktsvård för sitt missbruk.
Därmed är inte frivårdande påföljd ett alternativ inför torsdagens dom.
https://www.expressen.se/nyheter/lilla-hjartats-mamma-vagrar-vard-for-missbruket/

Kan det max bli 6 års fängelse? Då borde inte hon släppts.
Härlig människa R är, vill inte ha vård utan sitter hellre i fängelse. Säger en hel del om hennes personlighet.
Senast redigerad av Pandalina4 2020-07-27 kl. 17:15.
Citera
2020-07-27, 21:23
Medlem
https://www.dn.se/nyheter/sverige/frivarden-anser-att-lilla-hjartats-mamma-bor-fa-skyddstillsyn/

Jag hoppas att hon döms till fängelse och att hon aldrig får tillbaka vårdnaden om de barn som ännu är livet.
Citera
2020-07-27, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PapaDeCastell
https://www.dn.se/nyheter/sverige/frivarden-anser-att-lilla-hjartats-mamma-bor-fa-skyddstillsyn/

Jag hoppas att hon döms till fängelse och att hon aldrig får tillbaka vårdnaden om de barn som ännu är livet.

Jag med. Gud vad jag hoppas att det inte blir nån jävla skyddstillsyn. Herregud, hur många gånger ska hon komma undan med att vägra ta tag i sitt beroende? Ett barn har redan dött pga det.
Citera
2020-07-27, 21:42
Avstängd
Merwinnas avatar
Fast - jag fattar inte hur hon tänker..? En tid på ett behandlingshem, måste ju vara mycket mindre påfrestande än att vara på ett fängelse? I det första fallet ses hon ju som en patient som ska vårdas och tas hänsyn till, och i det andra fallet som en brottsling som ska straffas? Och dessutom skulle det, med all sannolikhet, bli fråga om en mycket kortare tid på behandlingshemmet. Och mycket lättare att få permissioner.
Citera
2020-07-27, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast - jag fattar inte hur hon tänker..? En tid på ett behandlingshem, måste ju vara mycket mindre påfrestande än att vara på ett fängelse? I det första fallet ses hon ju som en patient som ska vårdas och tas hänsyn till, och i det andra fallet som en brottsling som ska straffas? Och dessutom skulle det, med all sannolikhet, bli fråga om en mycket kortare tid på behandlingshemmet. Och mycket lättare att få permissioner.

R kan inte vara utan droger. Hon STÅR INTE UT med ett drogfritt liv. Hon MÅSTE ha sina tabletter. På ett behandlingshem går det inte (åtminstone inte i längden) att missbruka. Jag misstänker att det går lättare i fängelse.
När nu Kammarrätten så småningom ska fundera på umgänge och vårdnad med barnen hoppas jag de minns att hon tackat nej till behandling för sina missbruksproblem.
Citera
2020-07-28, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Läste just nu denna artikel

https://www.expressen.se/nyheter/lilla-hjartats-mamma-vagrar-vard-for-missbruket/

Kan det max bli 6 års fängelse? Då borde inte hon släppts.
Härlig människa R är, vill inte ha vård utan sitter hellre i fängelse. Säger en hel del om hennes personlighet.
Läste jag rätt ? Har hon äntligen erkänt sitt missbruk? Trodde snarare hon hellre ville ha fängelse för att forts neka sitt missbruk in i döden som hon gjort hela vägen hittils!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in