2020-06-01, 15:03
Medlem
Finns det något i FUP:n som vittnar om att hon blivit misshandlad tidigare? Tänker vittnesmål från syskon eller liknande? Dessa blåmärken verkar ju enligt rättsläkaren inte vara från lek.
Citera
2020-06-01, 15:05
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pannknackarn
Redan på hennes insta (eller va det face?) framgick det att hon var av typen som sticker huvudet i sanden. Hon tar alltså inget ansvar VAD som än händer. Hon kallar det att inte "gola" - jag säger värdelös person.

Nu känns det som att jag har missat något. Jag har bara sett Instagram-inlägget där hon ”tackar för att hon har fått sitt liv tillbaka”, men det finns alltså fler öppna inlägg?

Citat:
Han har slagit ingen så hon börjat krampa!!
Sen försökt dra upp massa piller ur henne med slang för o inte torskar för att slippa straff för han trodde att det fanns en chans att hon skulle överleva..

Det där tror jag har spekulerats om tidigare i tråden. Jag vill kräkas på båda ”föräldrarna” vid blotta tanken.

Men borde det inte finns skador i Es matstrupe om det har körts ned en slang där?
Citera
2020-06-01, 15:14
Medlem
Pannknackarns avatar
Tack för uppdatering du/ni som skickar färsk info hit. Jag går på fup än så länge men läser från (citra tror jag)..

Kan inte citera flera ännu o orkar inte lära mig för tillfället..

Hoppas att hon torskar på rättsläkarens uttalande här - "Wernvik: ”Om jag tittat på resultatet själv så skulle jag säga att hon fått i sig det vid olika tillfällen. Men det försvåras av att hon legat död en längre tid. Hon har preparat i håret men det är svårt att säga om det beror av tidigare intag eller någon form av kontaminering. Men i mitt öga talar det för att det varit vid flera tillfällen.”

..för hen snackar på ett professionellt sätt men mellan raderna. De e bara hålla tummarna för dom hajjar det.

Du som skrev för att ifrågasätta mina åsikter. Läs HELA fup. Fokusera, lägg ihop 1+1.
Citera
2020-06-01, 15:15
Medlem
vanligajags avatar
Dödskampen för detta lilla barn låg alltså enligt rättsläkaren på mellan ca tre-tolv timmar.
3 - 12 timmar. Det är vad P och R hade på sig att besinna sig och verkligen ringa 112. Man ryser.

Och hatar...HATAR....när man inser att kampen på liv och död för den lilla kroppen skedde medans hennes drogpåverkade föräldrar obegripligt och sinnesjukt låter henne DÖ.

Av resultatet av överdosering av preparat en liten barnkropp inte ska ha, eller innehålla.
Citera
2020-06-01, 15:21
Medlem
vanligajags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sic_law
Finns det något i FUP:n som vittnar om att hon blivit misshandlad tidigare? Tänker vittnesmål från syskon eller liknande? Dessa blåmärken verkar ju enligt rättsläkaren inte vara från lek.

Nej, ingenting om tidigare misshandel.
Citera
2020-06-01, 15:23
Medlem
Pannknackarns avatar
OroligLantis: Har varken tid eller lust att plocka fram de åt dig. Läs på dessa dryga 6300 sidor + fup.
Senast redigerad av Pannknackarn 2020-06-01 kl. 15:25.
Citera
2020-06-01, 15:29
Medlem
Citat:
Mer specifikt arbetar Robert Kronstrand som toxiokolog på Rättsmedicinalverket.

Åklagaren är först ut att ställa frågor.

Kronstrand börjar med att berätta om hårprov och att det används av RMV bland annat för att se om man kan hitta intag av preparat under en längre tid tillbaka.

Kronstrand berättar att håret kan kontamineras och som kan påverka resultatet av hårprovet. Han säger dock vidare att RMV litar på dem.

"Man måste ha ett brett sätt att se på resultaten."

Kronstrand ombeds berätta om Esmeraldas hårprov. Kronstrand förklarar att det togs att hårprov lite efter obduktion där det visades flera narkotikaklassade preparat.

Frågan är huruvida dessa preparat kan finnas i håret för att det har kontaminerats eller för att det funnits i Esmeraldas kropp.

Kronstrand vill visa upp en bild i rätten som förklarar hur man arbetat och vad man kan dra för slutsatser

Kronstrand visar diagram över preparaten i Esmeraldas kropp. Här visas att diazepam "läckt ut" från Esmeraldas kropp ut i håret.

Kronstrand uppger att det är svårt att säga hur pass påverkad en person är baserat på blod och urin.

Kronstrand går igenom tekniska detaljer för olika typer av preparat och hur de kan visas i kroppen eller håret.

Just nu är det väldigt många tekniska detaljer som diskuteras inför rätten. Både åklagare och försvaret för anteckningar.

Åklagaren undrar risken för kontaminering av någon annan om man tar ett preparat varje dag respektive om man tar det en gång i månaden.

"Jag kan inte bedöma det, men om man har det i kroppen hela tiden så är det lättare att föra det vidare till någon annan, såklart".

Eftersom det är hårprov som tagits på Esmeraldas lillebror är det omöjligt att säga hur stora doser som intagits, uppger Kronstrand.

Nu tar försvaret över frågorna.

Robert Kronstands förhör innehåller, som vi varit inne på tidigare, en lång rad formuleringar som kräver en hel del förkunskap för att man som utomstående ska förstå vad de innebär. Därför kan vi, i det här flödet, inte redogöra för allt som sägs på ett sätt som innebär att det är både korrekt och givande för läsaren.

Vad gäller hårproven av Esmeraldas lillebror går det inte att säga om preparaten intagits eller om det kommer från kontaminering av föräldrarna, säger Kronstrand på fråga från Oehme.

Förhöret avslutas.

Inte mycket vi fick av detta heller.
Citera
2020-06-01, 15:29
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
FORTSÄTTNING:
Usch det här är så sjukt mörkt. Och jag är jätte besviken på svaren.
Inte på att det inte är dem svar man vill höra utan för att dem innehåller mer "Vet inte, det är svårt att avgöra, det är svårt att veta, vi vet inte exakt"
Dem vet ju ingenting.. Hur kan ett barn få så mycket blåmärken, tappa så mycket hår, tappa så mycket vikt, ha en stukad handled med mer blåmärken, ha ryggen full med blåmärken, få ett slag i huvudet så kraftigt att man avlider utan att man kan avgöra hur. Ingenting kan dem avgöra HUR dem här uppstod

Är det så svårt? Trodde att allting gick att avläsa för allting ger olika märken och utslag...

Citat:
Ursprungligen postat av Palmlejonet
Håller med! Vilka skevt ”expertutlåtande”.

Det är jättetrist, och emellanåt (ofta i det här fallet) känns det som att man får fler frågor än svar.

Men detta är inte CSI eller något annat fiktivt kriminalprogram, utan det är ofta så här det funkar i verkligheten.
Man önskar att de kunde säga ”detta blåmärke kommer från en knuten högerhand som överensstämmer med storleken på Rebeckas hand. Blåmärket uppstod den 23 januari” etc, men så tydliga kan de inte vara.
Om man tänker tvärtom; att de inte skulle svara ” jag vet inte, det kan bero på det eller det”, utan skulle svara som i mitt exempel ovanför, så skulle de ju ljuga, och då kan vi lika gärna lägga ned rättssystemet helt o hållet.

Så jag förstår känslan, och önskar också att man kunde få mer konkreta svar, men i många fall går det inte.
Tyvärr.
Citera
2020-06-01, 15:41
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:

Du som skrev för att ifrågasätta mina åsikter. Läs HELA fup. Fokusera, lägg ihop 1+1.

Citat:
OroligLantis: Har varken tid eller lust att plocka fram de åt dig. Läs på dessa dryga 6300 sidor + fup.

Jag misstänkte att det var mig du syftade till i ditt inlägg, skönt att få det bekräftat.

Jag har läst förundersökningen samt de flesta av dessa 6300 inlägg.

Jag har dock dåligt minne, så kan inte minnas att jag har sett detta inlägg från Facebook/Instagram, inte heller att jag läst om skador på matstrupen.

Så mitt syfte var inte att ”ifrågasätta dina åsikter” (det är väl egentligen inte åsikter utan snarare fakta du tycks sitta på, baserat på hur du uttryckte dig) utan blev mest fundersam på hur jag kunnat glömma sådan viktig information.
Det om att de kan ha försökt suga upp tabletter har jag läst teorier om här i tråden, men inget i fup, o inget som bekräftats någonstans såvitt jag vet.
Citera
2020-06-01, 15:45
Medlem
Hur står sig åtalet mot R ifall åklagaren inte kan motbevisa att det var en fallolycka? Känns som det kan va svårt att bevisa att det inte var ett fall?
Kan hon fortfarande dömas för att hon inte kallat på hjälp?
Citera
2020-06-01, 15:49
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanligajag
Nej, ingenting om tidigare misshandel.

Jag tycker ju att bli nedknarkad redan i magen är misshandel i allra högsta grad, men det räknas väl inte nu.

Jag fattar det som att personalen på förlossningen/BB uttryckte att hon visade symptom på abstinens, men att inga tester gjordes - helt ofattbart enligt mig.

Så många saker som har gått fel i denna lilla flickas korta liv.
Citera
2020-06-01, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sic_law
Hur står sig åtalet mot R ifall åklagaren inte kan motbevisa att det var en fallolycka? Känns som det kan va svårt att bevisa att det inte var ett fall?
Kan hon fortfarande dömas för att hon inte kallat på hjälp?

Jag tänker på att rättsläkaren säger att det är kombinationen av droger + trubbigt våld som gjorde att E dog. Tar man bort drogerna ur ekvationen så hade hon förmodligen inte dött?

Samt att de under 3-12 h låt deras dotter långsamt dö.

Tycker det trubbiga våldet bara är en del av det hela. Men vet inte om man kan få mord för det, eller dråp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in