2020-02-01, 18:42
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Men VARFÖR är han i så fall skriven hos föräldrarna? Oftast är det ju nån form av bidragsfusk när folk skenskriver sig

Finns lika många möjliga anledningar till det också...
Hennes familj/hyresvärden kanske inte vill ha honom skriven där, han kanske, har kronofogden på sig, han kanske inte får stå skriven där pga inte fått träffa barnet för myndigheterna, han kanske bara inte brytt sig om att byta adress.... Varför är det ens så viktigt att veta? 😉 Spelar ju ingen boll i det här nyhetsfallet.
Senast redigerad av elva9tolv 2020-02-01 kl. 19:04.
Citera
2020-02-01, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elva9tolv
Finns lika många möjliga anledningar till det också... Hennes familj kanske inte vill ha honom skriven där, han kanske har kronofogden på sig, han kanske bara inte brytt sig om att byta adress.... Varför är det ens så viktigt att veta? 😉 Spelar ju ingen boll i det här nyhetsfallet?

Fundering: Kan han vara folkbokförd på annan adress pga att det var ett villkor som soc och rättsväsendet ställde? Att han har ett våldsamt beteende och att det skulle utgöra en direkt fara för barnet om föräldrarna levde ihop och att kravet i så fall var att mamman skulle ha ensam vårdnad och för att få tillbaka barnet?

Har inte läst exakt allt här inne, så jag ber om ursäkt om jag missat info.
Citera
2020-02-01, 18:51
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Fundering: Kan han vara folkbokförd på annan adress pga att det var ett villkor som soc och rättsväsendet ställde? Att han har ett våldsamt beteende och att det skulle utgöra en direkt fara för barnet om föräldrarna levde ihop och att kravet i så fall var att mamman skulle ha ensam vårdnad och för att få tillbaka barnet?

Har inte läst exakt allt här inne, så jag ber om ursäkt om jag missat info.

Ja exakt. Det är iallafall en av dom gissningar jag pusslat ihop efter lite småplock av info jag läst här och där i tråden.
Senast redigerad av elva9tolv 2020-02-01 kl. 18:53.
Citera
2020-02-01, 18:55
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
I det här fallet har socialtjänsten ställt som krav att PL inte ska träffa barnet. Om RG och PL levt öppet i en relation hade mamman inte fått tillbaka sitt barn. De har alltså andra skäl till att skenseparera än ekonomiska sådana.

Ah! Där har vi det! Då kan dom arga bidragsjägarna här varva ner lite 😉
Senast redigerad av elva9tolv 2020-02-01 kl. 19:49.
Citera
2020-02-01, 19:01
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Vidhåller man ff att mamman tappade barnet eller är verkar det ff vara en felformulering av kvällstidningarna som var svår att tolka igår?
Min gissning lutar lite åt något annat, men håller inne med det tills mer info framkommer.

Det måste ha varit en puckad formulering för man nämner inte något om händelseförlopp i media innan uppgifterna kommit ut offentligt. Visst kan hon ha försagt sig men då skulle det ha blivit ett himla rabalder om det.
Citera
2020-02-01, 19:27
Medlem
CharlieRs avatar
Socialtjänsten har krävt att PL inte bor ihop med RG. PL har haft total umgängesbegränsning under åtminstone ett år, och hade alltså inte träffat barnet mycket från det att hon omhändertogs tills dess att hon flyttades hem till sin mor (av det jag kan utläsa har han aldrig haft umgänge efter det att barnet omhändertogs). Socialtjänsten ansåg att båda hade problem med missbruk, men att PL även hade problem med aggression ("labil och hotfull") och att en stor riskfaktor var RGs oförmåga att se bristerna hos PL. PL har dömts flera gånger, bland annat för hot mot tjänsteman.

Från Socialtjänstens uttalanden i rätten vid det mål som ledde till flickans återflytt:
Citat:
RG kan inte sätta gränser gentemot PL. Hon har ständigt negligerat, försvarat och förklarat hans beteende, vilket är en stor osäkerhetsfaktor. Det finns även oklarheter kring RG och PLs relation. De uppger att de inte har någon relation men RG har nyligen uppgett för personal på Esmer*ldas brors HVB-hem att hon och PL har en kärleksrelation. Det är problematiskt om PL fortfarande är en del av RG liv, eftersom hon aldrig visat någon förståelse för socialtjänstens oro för hans beteende.

Skenseparationen har uppenbarligen en tydlig orsak i just detta. Det är självklart möjligt att RG får bostadsbidrag då hon är registrerad som ensamstående, men det är i så fall knappast huvudsyftet med det hela. Huvudsyftet framgår tydligt och alla spekulationer kring andra möjliga orsaker känns rätt överflödiga.
Citera
2020-02-01, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Socialtjänsten har krävt att PL inte bor ihop med RG. PL har haft total umgängesbegränsning under åtminstone ett år, och hade alltså inte träffat barnet mycket från det att hon omhändertogs tills dess att hon flyttades hem till sin mor (av det jag kan utläsa har han aldrig haft umgänge efter det att barnet omhändertogs). Socialtjänsten ansåg att båda hade problem med missbruk, men att PL även hade problem med aggression ("labil och hotfull") och att en stor riskfaktor var RGs oförmåga att se bristerna hos PL. PL har dömts flera gånger, bland annat för hot mot tjänsteman.

Från Socialtjänstens uttalanden i rätten vid det mål som ledde till flickans återflytt:

Skenseparationen har uppenbarligen en tydlig orsak i just detta. Det är självklart möjligt att RG får bostadsbidrag då hon är registrerad som ensamstående, men det är i så fall knappast huvudsyftet med det hela. Huvudsyftet framgår tydligt och alla spekulationer kring andra möjliga orsaker känns rätt överflödiga.

Usch fy fan 🤢. Den lögnaktiga fittan borde dömas för mord bara av dessa anledningar.
Citera
2020-02-01, 19:59
Medlem
Har följt tråden sen första sidan, men inte sett om RG har någon FB eller Insta. Någon som kan länka isf?
Citera
2020-02-01, 20:00
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumstruten78
Usch fy fan 🤢. Den lögnaktiga fittan borde dömas för mord bara av dessa anledningar.

Med tanke på hans dokumenterade våldsamhet kanske hon gått med på allt under hot...
Citera
2020-02-01, 20:08
Medlem
Citat:
Med tanke på hans dokumenterade våldsamhet kanske hon gått med på allt under hot...

Så tänker jag också hon har säkert inte haft
det så lätt.
Men vad tiden lider så får vi kanske veta
mer om det.
Citera
2020-02-01, 20:09
Medlem
Citat:
Det måste ha varit en puckad formulering för man nämner inte något om händelseförlopp i media innan uppgifterna kommit ut offentligt. Visst kan hon ha försagt sig men då skulle det ha blivit ett himla rabalder om det.

Well...🤔

– Jag kan inte berätta mer än att det är en tragisk olyckshändelse i hemmet. Min klient förnekar att hon är på något sätt vållande, säger mammans advokat Per Oehme.

Han fortsätter:

– Hon är helt förkrossad. Inte nog med att hon har tappat ett barn, nu är hon inlåst också.

https://www.expressen.se/nyheter/kri...ragisk-olycka/
Citera
2020-02-01, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerlily
Har följt tråden sen första sidan, men inte sett om RG har någon FB eller Insta. Någon som kan länka isf?
Finns inget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in