2020-05-26, 08:23
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damagedone
Tvivlar på att hennes vidriga beteende bara har med hennes knarkade att göra.
Jag känner många missbrukare, INGEN av dem jag känner skulle kunna göra något liknande mot sina barn eller mot någon annan. Denna brud har något annat fel i huvudet och tyvärr så tror jag att hon kommer bli frikänd också. Jag är inte så insatt i det här fallet, men som jag förstår så skyller hon på snubben som är död och jag tror hon kommer klara sig.

Om hon blir dömd så blir det ett kortare straff.

Enligt artikeln som jag läste, lät det väldigt som om det var pga. knarkandet.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/b5AW6e/drapet-som-ryster-sverige-esmeralda-3-ble-mishandlet-og-dopet-ned-foer-sin-doed?utm_source=vgfront&utm_content=row-3
Citera
2020-05-26, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Nu vet jag inte vad du har för jobb men eventuellt kan det vara så att du inte ser ett representativt urval av de omhändertagna barnen i din yrkesutövning. Du nämner missbruk och psykisk sjukdom och sådana fall är en rätt liten minoritet av alla omhändertagna barn (anekdotiskt från mig, det finns mig veterligen ingen statistik över skälen till omhändertaganden).

Sedan pratar vi också om lite olika saker. Statistiken jag pratar om är Socialstyrelsens statistik över avslutad vård. Den mäter tiden tills vården (alla omhändertagna barn är officiellt i vård, ska väl tolkas som att de är "i samhällets vård") upphör, dvs tills barnet flyttar någon annanstans. Ett sådant avslut kan betyda att barnet flyttar hem till de biologiska föräldrarna, men det kan också betyda att barnet flyttar från en vårdform till en annan, till exempel från ett familjehem till ett HVB-hem. Ett typiskt scenario för barn som är omhändertagna under lång tid är att de hamnar i ett familjehem när de är små, när de sedan kommer upp i tonåren och blir jobbiga och bråkiga så slänger familjehemmet helt enkelt ut dem (eller så slänger de ut sig själva) och de hamnar på ett HVB-hem istället.

Det är bara en försvinnande liten del av alla små barn som omhändertas som tillbringar hela sin uppväxt i samma familjehem (under 10%). Hur många av dessa barn som kommer hem till sina biologiska föräldrar igen vet jag inte, men gissningsvis en ganska stor andel det också. Det här fallet är alltså inte särskilt ovanligt bara för att barnet kommer hem till bioföräldern igen. Det är mest utfallet som är dramatiskt ovanligt och vissa detaljer, som att barnets särskilda ombud gick emot socialtjänsten i kammarrätten (händer kanske i några procent av fallen, dvs extremt ovanligt).

Så är det nog.
Precis som du säger så är det heller sällan tal om Ett endaste tryggt familjehem, utan de flyttas runt en massa, till följd av det uppkommer ofta" beteendestörningsr " när barnet blir lite äldre /tonåring, hvb hem blir kanske länken mellan tonår och vuxenlivet.
Så ja systemet behövs ses över.

Sedan tror jag inte alla föräldrar försöker få hem sina barn, många har tro det eller ej, men någon insikt om att de inte är kapabla samtidigt som de har ett aktivt missbruk.
Sedan vet jag att min kommun är ganska uppföljande och kräver påvisad nykterhet även vid umgänge (det ska alltså lämnas neg drogtester innan barnens ska träffa sina föräldrar, något som borde efterföljas överallt utan undantag!
Kruxet är väl att många har recept på samma drog de missbrukar.
Citera
2020-05-26, 08:44
Medlem
Damagedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Enligt artikeln som jag läste, lät det väldigt som om det var pga. knarkandet.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/b5AW6e/drapet-som-ryster-sverige-esmeralda-3-ble-mishandlet-og-dopet-ned-foer-sin-doed?utm_source=vgfront&utm_content=row-3

Ingen människa, knarkare eller inte, har ihjäl sin unge om personen inte har något annat fel i huvudet. Självklart kan människor göra misstag pga knarket, men i det här fallet så har det väl varit systematiskt? Låter mer som att hon har psykiska problem, visst, drogerna har sannolikt spätt på hennes psykiska problem, men det är inte enbart drogerna som gjorde att det blev så här.
Citera
2020-05-26, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetraParker
Ja. Blev nästan (nästan) förvånad av Oehmes trassel när jag följde liverapporteringen igår.

Hoppas verkligen åklagaren kan slå hål på lögnerna idag. Lite orolig över att Oehme inte drar sig för något medans åklagaren känns lite försiktig hoppas hon visar att jag har fel idag.
Citera
2020-05-26, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Men hon är ju häktad? Eller vadå hur länge kan droger vara" fast" i håret? Om det nu är luftburen..

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det här förstår jag inte. Man borde väl tvätta hårklippet, för att få bort lösa partiklar som fastnat på utsidan av hårstråna, innan man kör analysen?

Fast det är ju inte luftburet? Man kan se det i håret därför att det vi stoppar i oss etc hamnar i håret när håret tillverkas i kroppen. Därför kan man se under hur lång tid någon missbrukar t ex genom att se på hur långt ner på hårstråna det finns spår av narkotika. Håret är ca 1 cm i månaden och har en människa spår av narkotika typ 3 cm ner på håret indikerar det att denne regelbundet fått i sig droger senaste tre månaderna.
Citera
2020-05-26, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Fast det är ju inte luftburet? Man kan se det i håret därför att det vi stoppar i oss etc hamnar i håret när håret tillverkas i kroppen. Därför kan man se under hur lång tid någon missbrukar t ex genom att se på hur långt ner på hårstråna det finns spår av narkotika. Håret är ca 1 cm i månaden och har en människa spår av narkotika typ 3 cm ner på håret indikerar det att denne regelbundet fått i sig droger senaste tre månaderna.
Ja jo jag förstår det. Men i rättegången skyller dem på att håret har utsatts för det i luften etc. Och jag som inte är så kunnig blev lite förvånad över det uttalandet
Citera
2020-05-26, 08:55
Medlem
Citat:
Dagens huvudförhandling ska börja med att Esmeraldas äldre bror som fanns i bostaden vid dagarna för händelsen ska höras. Detta kommer att ske bakom stängda dörrar, vilket innebär att åhörare och journalister inte får närvara.

Vi kommer dock att få vara med när förhandlingen startas upp för dagen, innan förhören tar vid.

Efter förhöret med brodern kommer åklagaren att höra Esmeraldas mamma. Denna del kommer vi att få närvara vid.

Citat:
När vi intervjuade mammans försvarsadvokat Per Oehme efter gårdagens förhandling berättade han om de stundande förhören av sin klient.

- Hon kommer nog att tillföra en del, vill jag påstå. Men det intressanta kommer att bli uppspelningarna av pappan, och det avgörande tror jag kommer bli förhören med rättsläkare och med rättskemisten som kommer att få ett otal frågor, både från mig och från åklagaren.

Storebror ska vittna nu på morgonen men med stängda dörrar.
Citera
2020-05-26, 09:00
Medlem
Citat:
Med bara några minuter till start har väntsalen fyllts på med mycket folk.

Kan tänka mig större intresse idag med mamman som vittnar.
Är dock väldigt intresserad av vad brodern har att säga.
Har dem förhört eller hört kanske det heter med små barn småsyskonen? Eller det är inte intressant för rättegången än mer för socialen felaktiga beslut.
Citera
2020-05-26, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Ja jo jag förstår det. Men i rättegången skyller dem på att håret har utsatts för det i luften etc. Och jag som inte är så kunnig blev lite förvånad över det uttalandet

Jag läste i protokollet från de som testade håret vilka det nu var att för barns hår var det större risk för kontamimering då det är porösare och kan suga åt sig ämnen utifrån och de kan komma tex via närkontakt om ämnena finns i tex svett hos föräldrarna. Jag förstod det också som att detta med kontaminering var svårare att hänvisa till när man hittar nedbrytningsprodukter av droger i hår, som åtminstone föräldrarna har. Barnen minns jag inte på rak arm nu.

Å andra sidan styrker ju det att föräldrarna använder droger om de kontaminerar barnen. Men Oehme lär väl skylla på P där också och att han fyllt R med diverse utan hennes vetskap.. Trots alla sms, beställningar mm.
Citera
2020-05-26, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Ja, se, jävlar, där kom jag ihåg helt fel. Mindre bra, men inte någonting som bör påverka utfallet.

Hittad inte inlägget du citerat. Men avregistrera faderskap och bli vårdnadahavare är inte samma sak. Ofta sker dessa två i samband med när man besöker familjerätten för att skriva faderskap. I detta fall låter det dock märkligt om det skulle skett. Barnet var omhändertaget och bodde på skyddad adress från pappan. Fanns ingen anledning till att han skulle vara vårdnadshavare.
Citera
2020-05-26, 09:03
Medlem
Intressant kommentar:

Citat:
Har det förts några diskussioner om huruvida kammarrätten i Jönköping har eller kan utkrävas något ansvar för sin (med facit i handen) mycket felaktiga beslut?

Citat:
Emil Jakobsson, nyhetschef: Hej Roger! Många har reagerat på det beslut som Kammarrätten tog - och som innebar att de biologiska föräldrarna fick ansvar för vårdnaden om Esmeralda. Vi har tidigare pratat med kammarrådet Linda Svärd, som var med och fattade beslutet: "Jag förstår utomståendes syn, att det kan framstå som konstigt så här i efterhand. Vi ställs inför svåra avvägningar vid LVU-ärenden, det är svåra mål, ytterst ska beslutet vara för barnets bästa", sade hon till oss då.

Citat:
Emil Jakobsson, nyhetschef: Vi har också pratat med lagmannen vid Kammarrätten, Anders Bengtsson, som sade så här till oss då: "Alla mål som hamnar hos oss är ju i grunden en tvist. Vi är ju här för att pröva socialtjänstens beslut, det är ju hela poängen med en domstolsprövning. Domstolen gör sin bedömning och den grundar sig i hur förhållandena var just då. Sen ska man komma ihåg att saker och ting kan ändras väldigt snabbt."

Kammarrätten tycker inte att dem har gjort något fel just då?
Citera
2020-05-26, 09:05
Medlem
Citat:
Försvaret anger nu skälet till att förhöret med Esmeraldas bror ska hållas bakom stängda dörrar.

"Han ska inte behöva höra sitt eget förhör i massmedia under dagen", säger Per Oehme.

Uppspelningen av broderns förhör väntas ta cirka två timmar.

Så inget mer på två timmar antar jag. Återkommer senare med mammans förhör🙏
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in