2020-05-26, 07:18
Medlem
Var kan man hitta enbart SMS-loggarna? Jag pallar inte med psykiskt att läsa hela FUP, vill inte råka se bilder eller beskrivningar av skador osv, men SMS:en är jag intresserad av läsa.
Citera
2020-05-26, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Kul att du har åsikter. Glöm inte att meddela Socialstyrelsen att de tyvärr har helt fel i sin statistik.

Vi andra fortsätter nog att tro på statistiken som säger att uppväxtplaceringar, placeringar där barn placeras vid späd ålder och tillbringar hela sin uppväxt i samma familjehem, är mycket ovanliga (även om de så klart förekommer).

Jag känner inte till statistiken, men möter otroligt många som fått sina barn omhändertagna i mitt jobb.
Många av barnen omhändertogs under sitt första levnadsår.
Jag har aldrig hört om någon där barnet flyttat hem igen.

De har dock umgänge som kan se lite olika ut.
Men oftast tillsammans med personal från socialen.
Nu har ju den jag pratar om långt dokumenterat missbruk och i kombination med psykisk sjukdom (inte helt olikt R och P) så denna återförenningen chockade mig i alla fall.
Men åter igen, jag har inte all statisk utan det är endast baserat på mycket yrkesliv.
Citera
2020-05-26, 07:43
Medlem
densistasovjets avatar
Ser att många är nyreggade i tråden. Detta fall rör upp känslor för oss alla. Men snälla kom ihåg att detta är ett krimforum och inget annat. Nu är det RG som är åtalad och tingsrätten har att ta ställning till om åtalspunkterna så gå igenom eller inte.
Citera
2020-05-26, 07:49
Medlem
Instämmer till fullo!

Angående vad som hände den där kvällen/natten så är min teori att E*meralda hade somnat för kvällen..
Hon andas tungt/rossligt och börjar sedan krampa/kräkas och svälja det som kommer upp.
P och R får panik då dom inser att hon fått en överdos och försöker in i det sista att ta i tu med saken i egna händer..
När dom inser att hon inte kommer att klara sig kastar dom henne medvetet i badkaret under natten (därav ljudet grannen hör) för att få det hela att se ut som en olycka..

Alternativt att E*meralda vaknar under natten då hon inte mår bra/har svårt att andas..
P och R blir förbannade då dom inte får punda i fred och ger E*meralda ett kraftigt slag, vilket leder till att hon får dessa skador i bakhuvudet..
Slaget i samband med dom droger P och R stoppat i henne leder sedan till hennes död.

Finner inga ord för hur hela samhället svek henne..
När rättegången inleddes igår var jag och tände ett ljus och lämnade blommor utanför porten..

R verkar vara en riktigt vidrig typ.
Ingenting som kommer ur hennes mun är sant..
Tänk om hon för engångskull kunde göra något rätt i livet och bara tala om vad som egentligen hände..
Citera
2020-05-26, 07:53
Medlem
PetraParkers avatar
Funderar på det här med Google-sökningarna från RG:s mobiltelefon. Om hon nu varit så utsatt av P, varför sökte hon då inte på ”lämna man, lämna man snabbt, lämna våldsam man” i stället för ”riktig tvångströja barn, läka sår snabbt, snabblån”?

Hon påstår även att P använt hennes mobiltelefon för att sms:a med diverse personer och utföra Google-sökningar. Hur kan man inte märka vad någon annan skriver via sin egen telefon? Det faller på sin egen orimlighet.

Jag köper inte heller att hon ska ha gått omkring i två dygn utan att tänka på var hennes egen dotter befann sig medan hon tog hand om hennes två bröder. Korkad lögn.
Citera
2020-05-26, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetraParker
Funderar på det här med Google-sökningarna från RG:s mobiltelefon. Om hon nu varit så utsatt av P, varför sökte hon då inte på ”lämna man, lämna man snabbt, lämna våldsam man” i stället för ”riktig tvångströja barn, läka sår snabbt, snabblån”?

Hon påstår även att P använt hennes mobiltelefon för att sms:a med diverse personer och utföra Google-sökningar. Hur kan man inte märka vad någon annan skriver via sin egen telefon? Det faller på sin egen orimlighet.

Jag köper inte heller att hon ska ha gått omkring i två dygn utan att tänka på var hennes egen dotter befann sig medan hon tog hand om hennes två bröder. Korkad lögn.
Japp, väldigt genomskinligt försvar.
Citera
2020-05-26, 07:58
Medlem
PetraParkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlasherGordon
Japp, väldigt genomskinligt försvar.

Ja. Blev nästan (nästan) förvånad av Oehmes trassel när jag följde liverapporteringen igår.
Citera
2020-05-26, 08:09
Medlem
Skulle någon som har FUP kunna lägga ut den här igen?
Senast redigerad av meldy12 2020-05-26 kl. 08:09. Anledning: stavfel
Citera
2020-05-26, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Jag vet inte varför de menar att de har mindre rättigheter om anmälan är anonym. Det stämmer inte. Men man menar att den är anonym eftersom informationen från början kommer från en anonym källa, gissar jag.
Jag anmälde en allvarlig händelse med ett litet barn anonymt eftersom jag var väldigt rädd för mannen i familjen, då sa de att det inte hade samma trovärdighet som om jag uppgav mitt namn. Jag bad att få fundera på saken. Sedan ringde mamman och berättade att hon fått ett brev där hon var kallad till möte hos soc. Jag bad henne berätta sanningen för dem men hon och mannen planerade istället för att neka och ljuga.
Hon ringde sen och sa att det var nedlagt men att precis när hon gått därifrån hade det kommit en orosanmälan från förskolan. Jag tänkte då att nu löser det sig och kämde att jag med gott samvete kunde bryta kontakten med den här familjen.
Senare fick jag veta att även bvc, grannar och morföräldrar hade anmält dem så jag kände mig helt trygg i att lämna det där.
Tro det eller ej men när jag mötte på mamman i stan några år senare så berättar hon att inget hade hänt med anmälningarna. Att de fortfarande söker den anonyma för att hämnas på den.
Jag blev helt paff.

Vad är det för märkligt undvikande av soc?
Den pappan var också ”tjata hål i huvudet” och ”långa monologer” samt hade koppling till grovt kriminella. Jag undrar om det var därför? ...och jag undrar om det var så att pappan skrämde soc här också?
Citera
2020-05-26, 08:15
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Tror inte alls Patrik ville ha flickan för han ville visa hur duktig familjefar han var.
Som han behandlade sin son Amos, så verkar det som det är mera nära till hands att han var sadist, som njöt av att plåga oskyldiga barn. Dessa två individer hade noll empati mot andra.

Hoppas att RG får tag i ett riktigt dåligt knark då hon kommer ut och får plågas rejält innan hon dör!
Det är det enda denna så kallade mamma förtjänar!

A är inte Patriks biologiske son.
Citera
2020-05-26, 08:18
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87
Jag känner inte till statistiken, men möter otroligt många som fått sina barn omhändertagna i mitt jobb.
Många av barnen omhändertogs under sitt första levnadsår.
Jag har aldrig hört om någon där barnet flyttat hem igen.

De har dock umgänge som kan se lite olika ut.
Men oftast tillsammans med personal från socialen.
Nu har ju den jag pratar om långt dokumenterat missbruk och i kombination med psykisk sjukdom (inte helt olikt R och P) så denna återförenningen chockade mig i alla fall.
Men åter igen, jag har inte all statisk utan det är endast baserat på mycket yrkesliv.

Nu vet jag inte vad du har för jobb men eventuellt kan det vara så att du inte ser ett representativt urval av de omhändertagna barnen i din yrkesutövning. Du nämner missbruk och psykisk sjukdom och sådana fall är en rätt liten minoritet av alla omhändertagna barn (anekdotiskt från mig, det finns mig veterligen ingen statistik över skälen till omhändertaganden).

Sedan pratar vi också om lite olika saker. Statistiken jag pratar om är Socialstyrelsens statistik över avslutad vård. Den mäter tiden tills vården (alla omhändertagna barn är officiellt i vård, ska väl tolkas som att de är "i samhällets vård") upphör, dvs tills barnet flyttar någon annanstans. Ett sådant avslut kan betyda att barnet flyttar hem till de biologiska föräldrarna, men det kan också betyda att barnet flyttar från en vårdform till en annan, till exempel från ett familjehem till ett HVB-hem. Ett typiskt scenario för barn som är omhändertagna under lång tid är att de hamnar i ett familjehem när de är små, när de sedan kommer upp i tonåren och blir jobbiga och bråkiga så slänger familjehemmet helt enkelt ut dem (eller så slänger de ut sig själva) och de hamnar på ett HVB-hem istället.

Det är bara en försvinnande liten del av alla små barn som omhändertas som tillbringar hela sin uppväxt i samma familjehem (under 10%). Hur många av dessa barn som kommer hem till sina biologiska föräldrar igen vet jag inte, men gissningsvis en ganska stor andel det också. Det här fallet är alltså inte särskilt ovanligt bara för att barnet kommer hem till bioföräldern igen. Det är mest utfallet som är dramatiskt ovanligt och vissa detaljer, som att barnets särskilda ombud gick emot socialtjänsten i kammarrätten (händer kanske i några procent av fallen, dvs extremt ovanligt).
Citera
2020-05-26, 08:22
Medlem
Damagedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Läste precis om detta. Helt gått mig förbi.

Ser ni nu vad knarkande gör?
Fan alltså! Fan!!! Jävla knarkande mamma!

Denna lilla, söta och oskyldiga flicka.

Tvivlar på att hennes vidriga beteende bara har med hennes knarkade att göra.
Jag känner många missbrukare, INGEN av dem jag känner skulle kunna göra något liknande mot sina barn eller mot någon annan. Denna brud har något annat fel i huvudet och tyvärr så tror jag att hon kommer bli frikänd också. Jag är inte så insatt i det här fallet, men som jag förstår så skyller hon på snubben som är död och jag tror hon kommer klara sig.

Om hon blir dömd så blir det ett kortare straff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in