Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Nu vet jag inte vad du har för jobb men eventuellt kan det vara så att du inte ser ett representativt urval av de omhändertagna barnen i din yrkesutövning. Du nämner missbruk och psykisk sjukdom och sådana fall är en rätt liten minoritet av alla omhändertagna barn (anekdotiskt från mig, det finns mig veterligen ingen statistik över skälen till omhändertaganden).
Sedan pratar vi också om lite olika saker. Statistiken jag pratar om är Socialstyrelsens statistik över avslutad vård. Den mäter tiden tills vården (alla omhändertagna barn är officiellt i vård, ska väl tolkas som att de är "i samhällets vård") upphör, dvs tills barnet flyttar någon annanstans. Ett sådant avslut kan betyda att barnet flyttar hem till de biologiska föräldrarna, men det kan också betyda att barnet flyttar från en vårdform till en annan, till exempel från ett familjehem till ett HVB-hem. Ett typiskt scenario för barn som är omhändertagna under lång tid är att de hamnar i ett familjehem när de är små, när de sedan kommer upp i tonåren och blir jobbiga och bråkiga så slänger familjehemmet helt enkelt ut dem (eller så slänger de ut sig själva) och de hamnar på ett HVB-hem istället.
Det är bara en försvinnande liten del av alla små barn som omhändertas som tillbringar hela sin uppväxt i samma familjehem (under 10%). Hur många av dessa barn som kommer hem till sina biologiska föräldrar igen vet jag inte, men gissningsvis en ganska stor andel det också. Det här fallet är alltså inte särskilt ovanligt bara för att barnet kommer hem till bioföräldern igen. Det är mest utfallet som är dramatiskt ovanligt och vissa detaljer, som att barnets särskilda ombud gick emot socialtjänsten i kammarrätten (händer kanske i några procent av fallen, dvs extremt ovanligt).
Så är det nog.
Precis som du säger så är det heller sällan tal om Ett endaste tryggt familjehem, utan de flyttas runt en massa, till följd av det uppkommer ofta" beteendestörningsr " när barnet blir lite äldre /tonåring, hvb hem blir kanske länken mellan tonår och vuxenlivet.
Så ja systemet behövs ses över.
Sedan tror jag inte alla föräldrar försöker få hem sina barn, många har tro det eller ej, men någon insikt om att de inte är kapabla samtidigt som de har ett aktivt missbruk.
Sedan vet jag att min kommun är ganska uppföljande och kräver påvisad nykterhet även vid umgänge (det ska alltså lämnas neg drogtester innan barnens ska träffa sina föräldrar, något som borde efterföljas överallt utan undantag!
Kruxet är väl att många har recept på samma drog de missbrukar.