2020-05-25, 14:52
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror tyvärr att hon kommer att bli frikänd, för det kommer inte att gå att bevisa att hon har tagit aktiv del i själva misshandeln. Garantansvaret finns i svensk lag, men vad jag vet är det väldigt sällan någon döms enligt den paragrafen i praktiken. Är det någon som har ett exempel på, när det har skett?
Fallet M*lly Per*z (*=o,e) är ett känt fall där modern dömdes pga garantställning. Du har även fallet NJA 2013 s. 588, som visserligen ledde till en friande dom då man ansåg att den åtalade (som var relativt nybliven styvfar till brottsoffret) inte ansågs ha garantansvar. Denna är aktuell då det hade varit en solklar dom om det hade gällt en förälder eftersom garantansvaret i denna situation inte måste bevisas utan finns automatiskt genom vårdnadshavarens ställning.

I detta fall måste man komma ihåg att enbart en av föräldrarna har vårdnad. Mamman har alltså ett särskilt ansvar, ett större sådant än pappan har, genom sin ställning som vårdnadshavare. Mamman har också medvetet berusat sig med narkotiska preparat, vilket i sig kan medföra ansvar för vållandebrott eftersom hon har ett särskilt ansvar att överse vården av sina barn.

Fallet skiljer sig från fallet Hailey, där mamman friades trots garantansvar eftersom det inte gick att styrka att hon förstod att misshandeln skett, eftersom det i detta fall handlat om en akut situation i vilken modern varit närvarande och inte tillkallat nödvändig vård. I det fall att hon inte förstått behovet av detta så beror det på hennes eget narkotikaintag, vilket inte kan ligga till grund för ansvarsfrihet.

Det stämmer att det är väldigt ovanligt att någon döms för misshandel genom underlåtenhet att skydda, men detta är också ett mycket ovanligt fall. Dels har döden sannolikt kunnat hindras genom en så enkel åtgärd som att tillkalla vård, dels har modern själv uppgivit flertalet gånger att hon inte lämnar det minsta barnet ensamt med pappan och att hon sett brister i pappans föräldraskap (och kan därför inte hävda att hon inte förstått att det finns risker), dels är mamman ensam vårdnadshavare, dels har hon medvetet tagit narkotika när hon haft särskilt ansvar.

Jag ser ingen risk för en helt friande dom i det här fallet, men vi kan absolut räkna med en utdragen process och eventuellt till och med prövning i HD.
Citera
2020-05-25, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillhenke
Om någon kan lägga upp bilderna på P & R från polisens undersökning av dem skulle det uppskattas. Har inte sett dem då de ej funkade i fup för min del. Nyfiken på deras skick då hemmet var så välstädat osv. Då borde ju personhygien och yttre vara viktigt.

Glöm inte att de hade två dygn på sig att storstäda efter Es död när de i princip bara väntar på att någon ska upptäcka att hon saknas och polisen dyker upp. Detta var enligt Rs utsago dessutom exakt vad P gjorde efter döds”olyckan”; han storstädade hela lägenheten med klorin, tvättade mattor och sängkläder samt renbäddade.

Vi vet inte hur det såg ut därinne innan dess.
Citera
2020-05-25, 14:53
Medlem
Kan någon lägga ut fup igen? Den gamla fungerar inte. Men det kanske bara är servern som ligger nere..
Citera
2020-05-25, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87
Instämmer med allt du skrivit

Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Fallet M*lly Per*z (*=o,e) är ett känt fall där modern dömdes pga garantställning. Du har även fallet NJA 2013 s. 588, som visserligen ledde till en friande dom då man ansåg att den åtalade (som var relativt nybliven styvfar till brottsoffret) inte ansågs ha garantansvar. Denna är aktuell då det hade varit en solklar dom om det hade gällt en förälder eftersom garantansvaret i denna situation inte måste bevisas utan finns automatiskt genom vårdnadshavarens ställning.

I detta fall måste man komma ihåg att enbart en av föräldrarna har vårdnad. Mamman har alltså ett särskilt ansvar, ett större sådant än pappan har, genom sin ställning som vårdnadshavare. Mamman har också medvetet berusat sig med narkotiska preparat, vilket i sig kan medföra ansvar för vållandebrott eftersom hon har ett särskilt ansvar att överse vården av sina barn.

Fallet skiljer sig från fallet Hailey, där mamman friades trots garantansvar eftersom det inte gick att styrka att hon förstod att misshandeln skett, eftersom det i detta fall handlat om en akut situation i vilken modern varit närvarande och inte tillkallat nödvändig vård. I det fall att hon inte förstått behovet av detta så beror det på hennes eget narkotikaintag, vilket inte kan ligga till grund för ansvarsfrihet.

Det stämmer att det är väldigt ovanligt att någon döms för misshandel genom underlåtenhet att skydda, men detta är också ett mycket ovanligt fall. Dels har döden sannolikt kunnat hindras genom en så enkel åtgärd som att tillkalla vård, dels har modern själv uppgivit flertalet gånger att hon inte lämnar det minsta barnet ensamt med pappan och att hon sett brister i pappans föräldraskap (och kan därför inte hävda att hon inte förstått att det finns risker), dels är mamman ensam vårdnadshavare, dels har hon medvetet tagit narkotika när hon haft särskilt ansvar.

Jag ser ingen risk för en helt friande dom i det här fallet, men vi kan absolut räkna med en utdragen process och eventuellt till och med prövning i HD.

P var väl också vårdnadshavare? Står i FUP att socialtjänsten besökte honom i fängelse när E var några månader gammal i samband med att han registrerades som pappa till henne.
Citera
2020-05-25, 14:55
Medlem
Någon som vet ngt om avokat Oehme?
Han deklarerar stolt att det var han som hjälpte R och P att få hem E från familjehemmet. Något som stör mig är att soc säger att P sagt innan förhandlingen i kammarrätten att ”hans advokat har förpratat med domaren” ...samma advokat som försvara R nu..
Citera
2020-05-25, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Födelsedatumen stämmer, ja.

[...] [...]
Tidigare placerat barn, samma mor, född: 200605
Pappan har 3 barn med en tidigare partner, dessa bor med sin mor och har regelbundet umgämge med pappan (ja, inte nu då ..).

Det finns en hel hög domar som jag inte kommer åt nu men jag har begärt ut dem och kan lägga upp i tråden när jag får svar av Förvaltningsrätten.

För att undvika spekulationer om det tidigare placerade barnet, en äldre bror till den döda flickan, vill jag kortfattat berätta att han placerades enligt SoL efter att RG och PL sökt sådan placering, två gånger. Två kvalificerade jourhem [... ] [... ]

Tycker det är synd att tvångs-sterilisering avskaffades i Sverige på 70-talet.
Vissas fi__a / sädesledare ska ju bara stängas ner för gott
Senast redigerad av Stina2017 2020-05-25 kl. 14:58.
Citera
2020-05-25, 14:57
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
P var väl också vårdnadshavare? Står i FUP att socialtjänsten besökte honom i fängelse när E var några månader gammal i samband med att han registrerades som pappa till henne.
Ja, se, jävlar, där kom jag ihåg helt fel. Mindre bra, men inte någonting som bör påverka utfallet.
Citera
2020-05-25, 15:01
Medlem
vanligajags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananapie
Han deklarerar stolt att det var han som hjälpte R och P att få hem E från familjehemmet. Något som stör mig är att soc säger att P sagt innan förhandlingen i kammarrätten att ”hans advokat har förpratat med domaren” ...samma advokat som försvara R nu..

Flashback-tråden om mordet på Bobby Äikiä, 2006:
"Ursprungligen postat av Expressen
Styvpappan beskrivs av sin advokat Per Oehme, som tidigare försvarat honom i hovrätten, som sympatisk:
- Han är en trevlig, lugn och intelligent man i sina bästa år. Men inte särskilt utåtriktad, säger Oehme."
Citera
2020-05-25, 15:01
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santalucia84
Ok, men ögonen borde man väl ändå se på? Pupillerna?

Ja, alltså jag kan oftast se det hos andra, men min erfarenhet är att andra ofta inte ser om man ser vårdad ut i övrigt och beter sig normalt.

Nu tycker jag ju inte att R och P såg normala ut däremot.
Citera
2020-05-25, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananapie

Försvarde även bobbys styvpappa..
Citera
2020-05-25, 15:02
Medlem
OT men hur kan Per Oehme sova på nätterna? Är han nån slags passiv sadist som njuter av att barn plågas? Företräder Bobbys styvfar, hjälper knarkare att få vårdnaden om barn och nu står han i rätten och i princip för Ps talan genom att berätta hur olyckligt allt varit och att P försökt HJÄLPA barnet genom att ge henne droger när hon krampar...

Varför känns det som att han har gett R en story och fyllt i alla detaljer åt henne? Är det prestige eftersom Oehme själv var delaktig i att E hamnade i klorna på R och P?
Citera
2020-05-25, 15:03
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast FICK de så mycket pengar då? Eftersom de båda var biologiska föräldrar fick de inget underhållsstöd. Eftersom han jobbade jättemycket (och allt kan väl inte ha varit "svart"), och hon ibland, så kan de inte ha fått socialbidrag heller, och bara lite bostadsbidrag. Återstår barnbidraget 1250 kr + flerbarnstillägg. Man kan inte få mycket knark för det. Och då måste kostnaderna de verkligen hade för flickan också räknas av först.

Nej, tror knappast de gjorde det för pengar, de hade ju förhållandevis gott ställt. Gissar att du inte var realistiska, trodde det skulle gå bra, och så gjorde det inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in