2020-04-30, 13:19
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivla
Om det är källorna du undrar över, dödsorsak har flertal medier skrivit om informationen bör ju komma från någon läcka i utredningen. Övrigt framgår av domen gällande omhändertagande av bröderna. Offentlig och finns länkad i denna tråd.

Frågan var ju om du kunde förklara vad du tror kan komma ut från en förundersökning som inte skulle motivera att politikerna tillsätter en utredning men gissar att jag inte kommer få något svar..

Jag har inte sagt att det inte ska tillsättas en utredning, bara att man ska vänta tills förundersökningen är klar.
Citera
2020-04-30, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Hade mer än gärna läst detta med. Går det och copy paste? Är förvånad över väldigt överraskad av det lilla människor i hennes närhet har uttryckt sig.
Det strider mot upphovsrätten att kopiera en artikel.
Citera
2020-05-01, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Det strider mot upphovsrätten att kopiera en artikel.

Även delar ur, om man citerar källan? Isf är jag rökt, har gjort det flera gånger i olika sammanhang..:/ Hoppas inte att nån här på Flashback av alla grumliga ställen tjallar, det vore höjden av dråplighet😇😉
Citera
2020-05-01, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geraldine
Även delar ur, om man citerar källan? Isf är jag rökt, har gjort det flera gånger i olika sammanhang..:/ Hoppas inte att nån här på Flashback av alla grumliga ställen tjallar, det vore höjden av dråplighet😇😉
Citat av upphovsrättsskyddade texter är tillåtna om de görs i överensstämmelse med god sed. Citatets längd får inte överstiga vad som motiveras av ändamålet. Vid citat ska källa anges.

https://www.flashback.org/regler#1.02
Citera
2020-05-08, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Hyresvärden från helvetet känner jag inte till, men fallet Bobby ledde till vållandedom, har för mig att det var för att man inte kunde styrka att gärningsmännen varit likgiltiga inför risken att Bobby skulle dö. Hyresvärden från helvetet känner jag inte till. Det andra målet du länkar har jag inte läst domen för, och det är en tingsrättsdom som är rätt ny så den kan ändras. Utifrån Aftonbladets text ser det ju heltokigt ut, men Aftonbladet förvränger ofta information om hur domarna ser ut. Rätt nyss var det ute en text i Aftonbladet om stackars Christer som dömts för grovt narkotikabrott utan att det fanns någon bevisning alls. Domen förtäljde en väldigt annorlunda berättelse.

Både grovt vållande till annans död och mord är allvarliga brott. Vi behöver ha hög bevisbörda för att ha ett rättssäkert system, och vill inte döma folk för mord om det inte är ställt bortom alla rimliga tvivel. Vållandebrottet ser till att man inte kommer undan ansvar även om det inte går att styrka ett åtal om mord.

Nej, brotten bakas inte in i varandra hur som helst. Vissa brott kan konsumeras av andra brott, som misshandel som konsumeras om man mördar någon genom att misshandla ihjäl dem - då är det bara mordet som man åtalas för. Jämför här med de fall du själv tagit upp - misshandel konsumeras inte av vållande för annans död. Ett brott konsumeras av ett annat huvudsakligen om det ena brottet är ett förstadie till det andra brottet, som brottet grooming som konsumeras av våldtäkt mot barn. Försöksbrott konsumeras alltid om handlingen slutförs, alltså blir du inte dömd till försök till mord och mord om du lyckats mörda någon, trots att du både försökt och mördat. Men om brotten inte är beroende av varandra på det sättet så konsumeras de inte, våldtäkt konsumeras inte av mord, exempelvis. Brott mot griftefriden konsumeras inte av vållandebrott - inga uppsåtsbrott kan konsumeras av ett vållandebrott.

Begår man flera brott så döms man generellt för flera brott, utöver i det fall då brotten konsumeras. Däremot kan det bli så att man, om man döms för ett mycket allvarligt brott och flera mindre allvarliga, får ett straff som helt och hållet avgörs av det allvarliga brottet då småbrotten inte nämnvärt påverkar straffvärdet.

Jag tror att de helt enkelt inte behöver ha brott mot griftefriden i rubriceringen för att vidta de åtgärder som behövs, så åklagaren avstår från det i nuläget. Det säger ingenting om själva brotten som har begåtts.

Hyresvärden från helvetet hade dödat ett spädbarn - minns ej om det blev vållande eller inte.

När han kom ut hade han hyresgäster som han trackasserade och plågade på de mest vedervärdiga sätt. Han tvingade killen i paret att misshandla sin tjej. Hon borrades i örat med en borrmaskin bla. Det hela slutade med att killen tvingades bränna upp henne levande om jag inte minns fel.

Han kallas även "torteraren från Aspa" och hans riktiga namn tänker jag inte maska. Kjell-Åke Johansson vill bli frikänd. Hoppas han aldrig blir det.
Citera
2020-05-08, 16:42
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Hyresvärden från helvetet hade dödat ett spädbarn - minns ej om det blev vållande eller inte.

När han kom ut hade han hyresgäster som han trackasserade och plågade på de mest vedervärdiga sätt. Han tvingade killen i paret att misshandla sin tjej. Hon borrades i örat med en borrmaskin bla. Det hela slutade med att killen tvingades bränna upp henne levande om jag inte minns fel.

Han kallas även "torteraren från Aspa" och hans riktiga namn tänker jag inte maska. Kjell-Åke Johansson vill bli frikänd. Hoppas han aldrig blir det.
Tack, det är tillräckligt för att jag ska hitta domen och läsa om fallet. Låter helt jävla vansinnigt.
Citera
2020-05-09, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Jag undrar varför ingen jurist vågar ha en offentlig åsikt om Kammarrättens dom? Eller en åsikt om om den bedömning som flickans advokat gjorde? Från juristhåll är det knäpptyst - eller har någon läst något om detta.
Fegt! Tycker jag.
Och om man nu inte tycker att man VÅGAR säja något i detta fall skulle man kunna uttrycka en åsikt rent GENERELLT.
En av dem som satt i förvaltningsrätten har kritiserat kammarrättens beslut. Minns ej vem men det var i NT.
Citera
2020-05-10, 10:31
Medlem
Har man fått fram dödsorsaken på Patrik ännu?
Citera
2020-05-10, 10:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Tack, det är tillräckligt för att jag ska hitta domen och läsa om fallet. Låter helt jävla vansinnigt.
Har du lust att länka?
Citera
2020-05-10, 12:00
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AthenaArtemis
Har man fått fram dödsorsaken på Patrik ännu?

Nej och inte på Esmeralda heller vilket är väldigt märkligt. Min magkänsla är att myndigheterna mörkar medvetet.
Citera
2020-05-10, 17:23
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Har du lust att länka?
Det går nog inte att länka - domar är offentlig handling men läggs inte ut på nätet av domstolarna. Du får be snällt att den som tar sig dit och hämtar pappren kan kopiera och lägga ut. Ibland kan man beställa domar i pdf via mail.
Citera
2020-05-10, 17:27
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Nej och inte på Esmeralda heller vilket är väldigt märkligt. Min magkänsla är att myndigheterna mörkar medvetet.
Det vore intressant om polisen och socialen plötsligt var så solidariska att de skyddar varandra genom sådant - olagligt - mörkande. Den nyheten kan du sälja till Expressen.
Däremot är erfarenheten att det inte läggs alltför många strån i kors för att få fram dödsorsaken snabbt. Åtminstone inte vad gäller P.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in