• 1
  • 2
2020-01-29, 20:24
Medlem
Hej!
Jag känner mig så fruktansvärt trött på min bank och vill byta men vet inte till vilken. Min nuvarande bank är Nordea och är missnöjd med banken på många sätt.

Viktigaste för mig med en bank är en bra app, bra internetbank och bra kundtjänst över chatt/telefon då jag inte vill behöva springa till kontoret i onödan. Jag har hört att det är olika lätt/svårt hos olika banker att få lån för ex köp av bostadsrätt/villa så positivt om det är en bank som godtar även medelinkomsttagare som mig och inte kräver att man är höginkomsttagare.

Vad har ni för erfarenheter? Vilken bank tycker ni är den bästa?
Senast redigerad av misteriosa 2020-01-29 kl. 20:32.
Citera
2020-01-29, 20:37
Medlem
Opaques avatar
Har satsat på en Nischbank (Icabanken) Hade Ikanobanken förut.Bytte redan år 2000 från SEB till dessa. Icabankens Internetbank har jag haft i 10 år nu. Saknar ingenting. Ikanobanken telefonservice upplevde jag som exempellös föredömligt. Vänligt och snabbt bemötande. Och då hade jag inte ens en medelinkomst vid den tiden. Om du är ute efter bostadslån däremot så tror jag inte att det skiljer så mycket i upplägg. Det kan hända att storbankerna kräver större marginaler per månad när dina fasta utgifter är betalda för att få ett riktigt stort bostadslån, eftersom storbankerna kan börja bli nojjiga nu eftersom de står för en stor del av bostadslånestocken nationellt och de börjar bli mer och mer restriktiva. Jag tror att Nischbankerna inte är i samma sits och tillåter mindre marginaler i din privatekonomi för att bevilja lån.
Andra banker att titta på : Länsförsäkringar och Handelsbanken,som alltid haft gott rykte ( Har för mig att dessa inte ingick i den bail-out som vi skattebetalare betalade 2009 till storbankerna (fastighetskris) utan de klarade sig undan,därför att det inte är banker som spekulerade och förlorade
Senast redigerad av Opaque 2020-01-29 kl. 21:24.
Citera
2020-01-29, 20:45
Medlem
Jan-As avatar
Jag har bytt bank över lag ett par gånger då de efter en tid höjer räntan på mitt bolån.
Har hunnit med de flesta vanliga "Svenska" bankerna men har inte provat typ ICA osv.

Tycker hittills Skandiabanken har fungerat bäst och haft låga priser.

MEN! Jag undrar om det idag inte skulle gå att skaffa något som liknar tex Kivra eller så dit man får alla räkningar osv?
Det jobbigaste med att byta bank är ju att flytta alla autogiro, E-fakturor osv. Om man skulle ha allt sånt kopplat till en gratisapplikation så skulle man kunna byta bank ofta och smidigt.
Är jag ute och cyklar?
Citera
2020-01-29, 21:05
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Tror det finns mer än en tråd som behandlar detta ämne så förslagsvis söker du vidare på forumet.

Annars vill jag säga att det är stört omöjligt att säga vilken bank som är bäst, då ens ekonomi har stor betydelse, syfte med banken mm... För att inte tala om den enskilde banktjänstemannen.

Har själv Ica-banken och tycker det har fungerat bra genom åren. Dock vart det jäkligt jobbigt när jag blev av med min telefon och därmed också mitt mobila bank-id. Hittade inte min "säkerhetsdosa" och kunde inte skaffa ett nytt mobilt bank-id.

Beställde en nu dosa som jag inte kunde hämta ut då aviseringen ges via sms till det nummer jag angett, dvs mobilen som försvann. Eftersom jag inte hade bank-id kunde jag inte ändra telefonnummer och var därmed hänvisad till att vänta på en påminnelse som kom efter drygt 3veckor.

Är som tur var även kund i Swedbank så jag kunde skaffa ett bank-id genom dom då de har kontor. Att Ica-banken och många andra nischbanker saknar kontor bör man ta i beaktning.
Citera
2020-01-29, 21:05
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Jag har bytt bank över lag ett par gånger då de efter en tid höjer räntan på mitt bolån.
Har hunnit med de flesta vanliga "Svenska" bankerna men har inte provat typ ICA osv.

Tycker hittills Skandiabanken har fungerat bäst och haft låga priser.

MEN! Jag undrar om det idag inte skulle gå att skaffa något som liknar tex Kivra eller så dit man får alla räkningar osv?
Det jobbigaste med att byta bank är ju att flytta alla autogiro, E-fakturor osv. Om man skulle ha allt sånt kopplat till en gratisapplikation så skulle man kunna byta bank ofta och smidigt.
Är jag ute och cyklar?

Nya tider nu. Nischbankerna har insett att flytten ska gå till smidigt och till minsta möjliga besvär.
Såhär låter det (icabanken) : Vi hjälper dig att flytta autogiron och automatiska överföringar till ditt konto hos oss. Skicka ett säkert meddelande när du är inloggad. För att flytta över dina autogiron från en annan bank behöver vi uppgifter om clearing- och kontonummer där dragningarna sker i dag.

Nu är det inte meningen att göra reklam för Icabanken just. Bara som exempel på hur det går till idag.
Citera
2020-01-29, 21:12
Medlem
Skandiabanken för ALLT utom sparande och kort.
Kolla själv på "bank med bästa ränta och bankgaranti". , kan bli uppemot 1% ..
Gratis kort hos en del, men inte hos gammelbankerna.
Dom har blivit så snåla nu, men dom får skylla sig själva..
Man får inte vara så tokig att man tar betalt för minsta lilla tjänst ÄVEN om man är kund..
Snålheten bedrager visheten..
Senast redigerad av makumba 2020-01-29 kl. 21:19.
Citera
2020-01-29, 21:14
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Tror det finns mer än en tråd som behandlar detta ämne så förslagsvis söker du vidare på forumet.

Annars vill jag säga att det är stört omöjligt att säga vilken bank som är bäst, då ens ekonomi har stor betydelse, syfte med banken mm... För att inte tala om den enskilde banktjänstemannen.

Har själv Ica-banken och tycker det har fungerat bra genom åren. Dock vart det jäkligt jobbigt när jag blev av med min telefon och därmed också mitt mobila bank-id. Hittade inte min "säkerhetsdosa" och kunde inte skaffa ett nytt mobilt bank-id.

Beställde en nu dosa som jag inte kunde hämta ut då aviseringen ges via sms till det nummer jag angett, dvs mobilen som försvann. Eftersom jag inte hade bank-id kunde jag inte ändra telefonnummer och var därmed hänvisad till att vänta på en påminnelse som kom efter drygt 3veckor.

Är som tur var även kund i Swedbank så jag kunde skaffa ett bank-id genom dom då de har kontor. Att Ica-banken och många andra nischbanker saknar kontor bör man ta i beaktning.

Samma sak hände mig exakt samma. Hade kvar säkerhetsdosan,men kom inte ihåg pin-koden förrän på sista försöket. Innan jag tänkte så det rök ur öronen för vad min Pin kunde vara,så ringde jag Icabankenskundtjänst,och ett nytt pin (Till samma dosa postades prompt samma dag) Någon timme efter tog jag mod till mig och knapprade in ett pin som kändes bekant,och låstes upp. Jag hade den nya koden i posten dagen efter. Du skulle i.o.f.s. få samma problem med alla banker om du blir av med telefonen. Så det är bäst att ha dosan+kod på en säker plats ifall allt skulle gå fel.
Citera
2020-01-29, 21:33
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Du skulle i.o.f.s. få samma problem med alla banker om du blir av med telefonen. Så det är bäst att ha dosan+kod på en säker plats ifall allt skulle gå fel.

Nej, mitt problem löstes av att jag kunde besöka ett bankkontor vilket många nischbanker inte har.

Dock ser jag inga framtida problem då jag lärde av mitt misstag och numera har dosan inlåst i kassaskåpet.
Citera
2020-01-29, 21:49
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Nej, mitt problem löstes av att jag kunde besöka ett bankkontor vilket många nischbanker inte har.

Dock ser jag inga framtida problem då jag lärde av mitt misstag och numera har dosan inlåst i kassaskåpet.

Bra tips där.
Behåll säkerhetsdosan + kod , det kan komma ett nödläge då luren gått upp i rök. För Nischbanker extra viktigt eftersom det kan bli 1-2 dagars väntan på en ny kod/dosa för att få tillgång till ditt internetkonto.

Man kan eventuellt stoppa in lite nödkontanter i kassaskåpet (?) och en halvflaska whiskey för att lugna nerverna
Citera
2020-01-29, 22:19
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Bra tips där.
Behåll säkerhetsdosan + kod , det kan komma ett nödläge då luren gått upp i rök. För Nischbanker extra viktigt eftersom det kan bli 1-2 dagars väntan på en ny kod/dosa för att få tillgång till ditt internetkonto.

Man kan eventuellt stoppa in lite nödkontanter i kassaskåpet (?) och en halvflaska whiskey för att lugna nerverna

Du har rätt i allt förutom att 1-2dgr lätt kan bli 2-3veckor. Som sagt skickades aviseringar om att min nya dosa kommit till min försvunna mobil och detta var något Ica-banken inte kunde ändra på.

Har inte gärna pengar på kontot kopplat till mitt kort utan brukar föra över en luring eller två vid behov. Det var olidligt att inte komma åt mitt konto och inte ha tillgång till mina pengar den dryga vecka som gick innan jag kom på Swedbank.

Whisky är självklart, har även ett gäng gräddkolor inlåsta vilket min tant reagerade kraftigt emot den dagen jag var tvungen att avslöja koden för henne.

Hade lyckats låsa överlåset till vilket hon saknar nyckel till, reservnycklarna låg självklart i kassaskåpet. Hon köpte min förklaring att hon hade käkat upp kolorna per omgående om de legat framme.
Citera
2020-01-29, 22:55
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Du har rätt i allt förutom att 1-2dgr lätt kan bli 2-3veckor. Som sagt skickades aviseringar om att min nya dosa kommit till min försvunna mobil och detta var något Ica-banken inte kunde ändra på.

2 månader sedan jag begärde en ny kod från Icabanken , men den kom med rek.post,att hämta ut med ID. Kanske något Icabanken har förbättrat då ? Hur länge sedan var det då du begärde en ny dosa?
Citera
2020-01-29, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Är jag ute och cyklar?

Citat:
Nya tider nu. Nischbankerna har insett att flytten ska gå till smidigt och till minsta möjliga besvär.
Såhär låter det (icabanken) : Vi hjälper dig att flytta autogiron och automatiska överföringar till ditt konto hos oss. Skicka ett säkert meddelande när du är inloggad. För att flytta över dina autogiron från en annan bank behöver vi uppgifter om clearing- och kontonummer där dragningarna sker i dag.

Nu är det inte meningen att göra reklam för Icabanken just. Bara som exempel på hur det går till idag.
Autogiron kan alla banker flytta hur lätt som helst, bara att dom loggar in på bankgirocentralen och flyttar dom autogiron som är aktuella. Alltså inget specifikt för nischbanker.
E-fakturor däremot är ett elände! Där måste man själv gå in och ändra, går dock rätt fort det med...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in