• 1
  • 2
2020-01-29, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misteriosa
Hej!
Jag känner mig så fruktansvärt trött på min bank och vill byta men vet inte till vilken. Min nuvarande bank är Nordea och är missnöjd med banken på många sätt.

Viktigaste för mig med en bank är en bra app, bra internetbank och bra kundtjänst över chatt/telefon då jag inte vill behöva springa till kontoret i onödan. Jag har hört att det är olika lätt/svårt hos olika banker att få lån för ex köp av bostadsrätt/villa så positivt om det är en bank som godtar även medelinkomsttagare som mig och inte kräver att man är höginkomsttagare.

Vad har ni för erfarenheter? Vilken bank tycker ni är den bästa?
Har haft många banker (seb, Nordea, swedb, shb, Ica, lokal sparbank, LF mfl), men tycker LF varit bäst hittills. Beror helt på vad man är ute efter, men LF har bra app och internetbank, kontor även utanför storstäder, samt 20% på försäkringar om man är guldkund. Även kundägt, så du får återbäring på dina försäkringar om det går bra för banken (tror det var 14% av försäkringspremien man fick tillbaka i år).
Citera
2020-01-30, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Har haft många banker (seb, Nordea, swedb, shb, Ica, lokal sparbank, LF mfl), men tycker LF varit bäst hittills. Beror helt på vad man är ute efter, men LF har bra app och internetbank, kontor även utanför storstäder, samt 20% på försäkringar om man är guldkund. Även kundägt, så du får återbäring på dina försäkringar om det går bra för banken (tror det var 14% av försäkringspremien man fick tillbaka i år).

Det låter ju bra men har rätt dåliga erfarenheter av att ha att göra med Länsförsäkringar som försäkringsbolag så har inga försäkringar där längre av den anledningen. Vilken av övriga tyckte du var bäst?
Citera
2020-01-30, 20:13
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Nya tider nu. Nischbankerna har insett att flytten ska gå till smidigt och till minsta möjliga besvär.
Såhär låter det (icabanken) : Vi hjälper dig att flytta autogiron och automatiska överföringar till ditt konto hos oss. Skicka ett säkert meddelande när du är inloggad. För att flytta över dina autogiron från en annan bank behöver vi uppgifter om clearing- och kontonummer där dragningarna sker i dag.

Nu är det inte meningen att göra reklam för Icabanken just. Bara som exempel på hur det går till idag.
Tydligen gäller det inte E-fakturor... enligt MidgetMolester.
Det smidigaste vore ändå att ha det så som jag undrade.
Ha som en "central" dit allt är kopplat.

Vilken bank har lägst kortavgifter och avgifter för "betalservice" typ internetbank osv?
Som det är nu har jag ju SEB och de tar ju betalt för både kort och "abonemang" typ.
Citera
2020-01-30, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Vilken bank har lägst kortavgifter och avgifter för "betalservice" typ internetbank osv?
Som det är nu har jag ju SEB och de tar ju betalt för både kort och "abonemang" typ.
Jag har alltid varit förskonad från bankavgifter tidigare, men nu måste jag ta tag i det där oxå.

Bästa lösningen hittills vad jag kan hitta är att bli kund hos Skandiabanken. Därigenom skaffar du konto, internetbank, mobilt bankid och swish. Sedan skaffar tex komplett kreditkort med 1% cash back.
Avgift till Skandiabanken: 0 kr
Avgift till komplett bank: 0 kr
1% cash back upp till max 2 000 kr per år (200 tkr i inköp).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in