Citat:
Ursprungligen postat av
Sonny00
Bor du i eget hus eller i lägenhet? Om hus, hur värms det upp?
Jag bor i lägenhet och förbrukar inte mer än ca 1000 KWh/år. Mitt bundna avtal gick ut nu och jag valde att byta till rörligt pris. Det fasta priset känns för högt för att binda sig till.
Citat:
Ursprungligen postat av
SilverSurfer4000
Jag har bundit på 3 år nyligen. Har haft rörligt hela livet innan dess. Betalar givetvis ett överpris men det kan jag tåla. Detta är min garanti mot energichocker givet osäkerheten i världen just nu. Igår sprängdes en damm, imorgon sprängs något annat. Lika bra att säkra upp medan alla andra tänker på sommarsemester och starköl. Hjärnan undviker medvetet farliga tankar så lika bra att riva av plåstret nu ochbetala dyrt för visshet.
Jag bor i HSB radhus, centralvärme, 110 kvm.
Elåtgången är minimal nu när man blivit medveten, ca 3000 max.
Har haft fasta elpriser via Kundkraft i många år och före krig o elände låg kostnaden på 200 / 230 kr. i månaden som bäst, ibland ännu billigare. Inga större kostnader således.
Man blev ju bekväm med det fasta avtalen så det blir nog ett sånt igen.
Kan inte tro att skillnaden månadsvis blir nåt större i kronor än jämfört med rörliga avtal.
Eller kan det bli det? Lite osäker på hur avtalen skrivs idagsläget.
Såg nåt om "vintersäkring" för dom rörliga avtalen, kompenserar det så att det rörliga aldrig blir dyrare än fasta avtal helt ut när/om det blir aktuellt med rusande priser igen. Verkar inte vara alla bolag som har detta i tillval. Och kommer detta att kosta extra? Hur stor blir skillnaden?
Kanske bara blir så små skillnader att man fortsätta vara bekväm, en kasse öl hit o dit, spelar roll?