2022-12-11, 10:40
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMeltdown
Du har först en fast kostnad från elnätsbolaget, typ 500:- per månad plus några tior till i fakturaavgift från elhandelsbolaget.

De rörliga är frånsett angivet avtalspris även ett eventuellt påslag samt el-certifikatet (små-ören) sedan vill elnätsägaren ha en rörlig peng (i mitt fall -:20 per KWh) och staten vill ha energiskatten (nästan -:36 per KWh). på det tillkommer moms.

Så det kan sluta någonstans runt 520:- plus 2000KWh * (elpris + påslag + elcert + elnät + eskatt) * moms = 500:- + 20:- + 2000 * (2:95 + 0:00 + 0:01 + 0:20 + 0:39,2) * 1.25 = 9'200:-

BTW, energiskatten höjs vid årsskiftet med -:032 (3.2 öre)
Tack för informativt svar. Så momsen ingår inte i "inklusive allt"?
Citera
2022-12-11, 17:06
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Tack för informativt svar. Så momsen ingår inte i "inklusive allt"?
Jag var nog lite slarvig där, fastpriset är inklusive moms men det rörliga tillkommer det som du markerade.

BTW, Ellevio som vi har tar 505:- för ett rakt avtal avsäkrad med 3*25A.

Dessutom vart det fel då de tar 24 öre per KWh i elnätsavgift så det skulle bli en hunka mer.
9'300:- totalt.

Men detta är naturligtvis bollplankssiffror att slipa på, efter egentliga förutsättningar...
Citera
2023-06-07, 14:23
Medlem
53....so whats avatar
Så har vi nu hamnat 2023-06-07.

Sol sommar och varmt.
Ligger priserna så lågt att det är ok att binda sig för ett år framåt?
Eller är det rörliga avtal som nu gäller, alla vet ju att morgondagen kan förändra allt.
Har något förändrats sen förra året? Fast priserna för dyra?
Har nu fått ett tillsvidareavtal hos Tibber sen Kundkraft "hoppat av".

Är det bara att välja billigast enl. Elpriskollen och vara nöjd?
Senast redigerad av 53....so what 2023-06-07 kl. 15:06.
Citera
2023-06-07, 14:42
Medlem
CrazyWorlds avatar
Tveksamt om det går att binda under kronan i område 4.
Citera
2023-06-07, 19:58
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what

Sol sommar och varmt.
Eller är det rörliga avtal som nu gäller, alla vet ju att morgondagen kan förändra allt.

Bor du i eget hus eller i lägenhet? Om hus, hur värms det upp?

Jag bor i lägenhet och förbrukar inte mer än ca 1000 KWh/år. Mitt bundna avtal gick ut nu och jag valde att byta till rörligt pris. Det fasta priset känns för högt för att binda sig till.
Senast redigerad av Sonny00 2023-06-07 kl. 20:30.
Citera
2023-06-07, 21:05
Medlem
SilverSurfer4000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what

Sol sommar och varmt.

Jag har bundit på 3 år nyligen. Har haft rörligt hela livet innan dess. Betalar givetvis ett överpris men det kan jag tåla. Detta är min garanti mot energichocker givet osäkerheten i världen just nu. Igår sprängdes en damm, imorgon sprängs något annat. Lika bra att säkra upp medan alla andra tänker på sommarsemester och starköl. Hjärnan undviker medvetet farliga tankar så lika bra att riva av plåstret nu ochbetala dyrt för visshet.
Senast redigerad av SilverSurfer4000 2023-06-07 kl. 21:07.
Citera
2023-06-07, 23:01
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Bor du i eget hus eller i lägenhet? Om hus, hur värms det upp?

Jag bor i lägenhet och förbrukar inte mer än ca 1000 KWh/år. Mitt bundna avtal gick ut nu och jag valde att byta till rörligt pris. Det fasta priset känns för högt för att binda sig till.

Citat:
Ursprungligen postat av SilverSurfer4000
Jag har bundit på 3 år nyligen. Har haft rörligt hela livet innan dess. Betalar givetvis ett överpris men det kan jag tåla. Detta är min garanti mot energichocker givet osäkerheten i världen just nu. Igår sprängdes en damm, imorgon sprängs något annat. Lika bra att säkra upp medan alla andra tänker på sommarsemester och starköl. Hjärnan undviker medvetet farliga tankar så lika bra att riva av plåstret nu ochbetala dyrt för visshet.

Jag bor i HSB radhus, centralvärme, 110 kvm.
Elåtgången är minimal nu när man blivit medveten, ca 3000 max.
Har haft fasta elpriser via Kundkraft i många år och före krig o elände låg kostnaden på 200 / 230 kr. i månaden som bäst, ibland ännu billigare. Inga större kostnader således.

Man blev ju bekväm med det fasta avtalen så det blir nog ett sånt igen.
Kan inte tro att skillnaden månadsvis blir nåt större i kronor än jämfört med rörliga avtal.
Eller kan det bli det? Lite osäker på hur avtalen skrivs idagsläget.

Såg nåt om "vintersäkring" för dom rörliga avtalen, kompenserar det så att det rörliga aldrig blir dyrare än fasta avtal helt ut när/om det blir aktuellt med rusande priser igen. Verkar inte vara alla bolag som har detta i tillval. Och kommer detta att kosta extra? Hur stor blir skillnaden?

Kanske bara blir så små skillnader att man fortsätta vara bekväm, en kasse öl hit o dit, spelar roll?
Citera
2023-12-07, 09:40
Medlem
Keramik-Kalabaliks avatar
Tjenixen alla elavtalmedvetna medlemmar. Är det någon här som har bundit sig på ett timpris? Är det ett bra val att göra det eller är det kanske bättre att välja ett vanligt rörligt månadsavtal? Jag förstår att med ett timpris så kan jag välja när jag vill bruka viss el beroende på kostnaden under just de timmarna. Men det gäller då att hålla koll på detta vilket ibland kan vara något man lätt glömmer.
Citera
2023-12-07, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keramik-Kalabalik
Tjenixen alla elavtalmedvetna medlemmar. Är det någon här som har bundit sig på ett timpris? Är det ett bra val att göra det eller är det kanske bättre att välja ett vanligt rörligt månadsavtal? Jag förstår att med ett timpris så kan jag välja när jag vill bruka viss el beroende på kostnaden under just de timmarna. Men det gäller då att hålla koll på detta vilket ibland kan vara något man lätt glömmer.

Hej!

Jag funderade på det, men kollade bakåt ett år och även om de flesta månader blivet billigare med timpris så rörde det sig om 5-10% skillnad som mest. Då är jag iof inte superaktiv, men vi laddar elbil nattetid, kör oftast tvätt och disk på natten.
Men värme vill man ha när man är vaken, likaså laga mat, duscha mm, så jag skippade det.

Blev bundet för att slippa oroa mig över stillastående kärnkraftverk osv, samt kunna nyttja el när på dygnet jag vill utan att känna att det blir dyrare vissa timmar. Fokuserar på att minska totalförbrukningen istället.
Senast redigerad av Wowbagger2000 2023-12-07 kl. 10:59.
Citera
2023-12-07, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Det går att i elområde 3 binda 36 månader för 295 öre kWh och jag börjar undra om det inte är bättre att bita i det sura äpplet och slå till.

Mitt hus förväntas använda nästan 2000 kWh i januari och med det priset kostar elen alltså 5900 vilket är överkomligt. Vilka fler avgifter tillkommer? Det känns som att rörligt kommer inte att bli billigare än 3 - 4 och många toppar då det är betydligt dyrare.

Hoppas inte att du band på 2.95 kr per kwh i 3 år?
Låter ju helt otroligt dyrt att sitta fast med den skiten i flera år
Citera
2023-12-15, 01:34
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsbeeffly
Hoppas inte att du band på 2.95 kr per kwh i 3 år?
Låter ju helt otroligt dyrt att sitta fast med den skiten i flera år
Nej, som tur var höll jag mig kylig och band inte. Det är lätt att dras med i domedagsstämningen och försöka rädda vad som räddas kan.
Citera
2023-12-15, 07:05
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Hej!

Jag funderade på det, men kollade bakåt ett år och även om de flesta månader blivet billigare med timpris så rörde det sig om 5-10% skillnad som mest. Då är jag iof inte superaktiv, men vi laddar elbil nattetid, kör oftast tvätt och disk på natten.
Men värme vill man ha när man är vaken, likaså laga mat, duscha mm, så jag skippade det.

Blev bundet för att slippa oroa mig över stillastående kärnkraftverk osv, samt kunna nyttja el när på dygnet jag vill utan att känna att det blir dyrare vissa timmar. Fokuserar på att minska totalförbrukningen istället.

Varför kör du disk- och tvättmaskin på natten om du inte har timpris?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in