2022-10-15, 19:23
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
3,74kr menar han/hon nog men fortfarande billigt. När jag kollade fast pris i 6mån i område 3 fick jag sjuka förslag på rumt 10kr/kWh.

Ja,fortfarande ok under omständigheterna.
Citera
2022-10-31, 06:56
Medlem
Cameltotems avatar
Sitter hemma o jobbar 90% av tiden och har lite datorer igång och så.

Sambon brukar tvätta och lite sånt under dagen istället för eftermiddag.

Hade de inte varit bättre för oss att skaffa timpris då vi förbrukar mer el än andra mitt på dagen?
Citera
2022-10-31, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Sitter hemma o jobbar 90% av tiden och har lite datorer igång och så.

Sambon brukar tvätta och lite sånt under dagen istället för eftermiddag.

Hade de inte varit bättre för oss att skaffa timpris då vi förbrukar mer el än andra mitt på dagen?

Timpriset är ju generellt mycket högre mitt på dagen, så nej, då ska ni INTE ha timpris.
Citera
2022-10-31, 11:04
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Timpriset är ju generellt mycket högre mitt på dagen, så nej, då ska ni INTE ha timpris.

Hmm de var ganska högt på dagen.

Tänkte de skulle vara bra mycket högre från 6-8 när folk gör sig redo för jobbet och 4-8 när folk är hemma.

Bara natten som princip var mycket billigare.
Citera
2022-10-31, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Hmm de var ganska högt på dagen.

Tänkte de skulle vara bra mycket högre från 6-8 när folk gör sig redo för jobbet och 4-8 när folk är hemma.

Bara natten som princip var mycket billigare.

Ok, ur den synvinkel har du rätt 18-22 brukar vara, allra dyrast, tänkte på natten när det är riktigt skillnad.

Tror dock den förbrukningen ni har gör för lite skillnad för att ett timavtal ska vara lönsamt.
Citera
2022-10-31, 21:34
Moderator
Jultrollets avatar
Sitter också och funderar på hur man ska göra nu. Mitt fasta, väldigt billiga, avtal går ut snart så jag måste bestämma mig före den 15 nov. Som det ser ut nu blir det väldigt dyrt att teckna nytt fast avtal men jag har aldrig haft rörligt så jag känner mig lite osäker hur dyrt det kan bli i januari och framåt.
Citera
2022-11-02, 02:13
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixon1969
Tog fast pris 1 år förra december, 84.5 öre.

Gör av med cirka 16000 kwh per år.

Detta går ut i mitten på december och det var inte skoj att se erbjudanden på fast pris.. 585 öre per kwh
och låst i ett år...

Det fick bli rörligt och be en stilla bön att det inte blir så hemskt som alla tror

Tror inte det kommer bli så höga priser i vinter som elbolagen har sagt, men det återstår att se.
Tror mer på en skrämselpropaganda för att få kunder att binda elavtal till sjuka priser. Själv kör jag på med rörligt i elområde 3. Som tur är så har jag inte så hög årsförbrukning.
Citera
2022-11-02, 18:11
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Sitter också och funderar på hur man ska göra nu. Mitt fasta, väldigt billiga, avtal går ut snart så jag måste bestämma mig före den 15 nov. Som det ser ut nu blir det väldigt dyrt att teckna nytt fast avtal men jag har aldrig haft rörligt så jag känner mig lite osäker hur dyrt det kan bli i januari och framåt.
Vi hamnade i samma situation fast i senvåren då det tidigare 3-åriga nådde sitt slut.
Valde tre år till med 4X ökat elpris för vad kan påverka det nedåt framöver?
Beskt men hellre en sked fiskleverolja nu än snorig halva året
Citera
2022-11-02, 18:16
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMeltdown
Vi hamnade i samma situation fast i senvåren då det tidigare 3-åriga nådde sitt slut.
Valde tre år till med 4X ökat elpris för vad kan påverka det nedåt framöver?
Beskt men hellre en sked fiskleverolja nu än snorig halva året
Nej, det verkar väldigt osäkert när man läser "experternas" prognoser. Vissa menar att priset kommer gå ner ordentligt, andra säger tvärtom, och enda fördelen med rörlig är väl att det bara är en månads bindningstid. Skulle det gå ner varaktigt bör man ju kunna binda det lite senare.

Usch, jag känner mig verkligen osäker..
Citera
2022-11-03, 16:20
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Nej, det verkar väldigt osäkert när man läser "experternas" prognoser. Vissa menar att priset kommer gå ner ordentligt, andra säger tvärtom, och enda fördelen med rörlig är väl att det bara är en månads bindningstid. Skulle det gå ner varaktigt bör man ju kunna binda det lite senare.

Usch, jag känner mig verkligen osäker..
Jo, det är ju lite grand av en gissningslek.

Eftersom vår förbrukning i huvudsak ligger på vinterhalvåret är fast avtal det bättre valet.
Citera
2022-12-10, 14:14
Medlem
Thelonegunmans avatar
Det går att i elområde 3 binda 36 månader för 295 öre kWh och jag börjar undra om det inte är bättre att bita i det sura äpplet och slå till.

Mitt hus förväntas använda nästan 2000 kWh i januari och med det priset kostar elen alltså 5900 vilket är överkomligt. Vilka fler avgifter tillkommer? Det känns som att rörligt kommer inte att bli billigare än 3 - 4 och många toppar då det är betydligt dyrare.
Citera
2022-12-10, 19:02
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Det går att i elområde 3 binda 36 månader för 295 öre kWh och jag börjar undra om det inte är bättre att bita i det sura äpplet och slå till.
Du har först en fast kostnad från elnätsbolaget, typ 500:- per månad plus några tior till i fakturaavgift från elhandelsbolaget.

De rörliga är frånsett angivet avtalspris även ett eventuellt påslag samt el-certifikatet (små-ören) sedan vill elnätsägaren ha en rörlig peng (i mitt fall -:20 per KWh) och staten vill ha energiskatten (nästan -:36 per KWh). på det tillkommer moms.

Så det kan sluta någonstans runt 520:- plus 2000KWh * (elpris + påslag + elcert + elnät + eskatt) * moms = 500:- + 20:- + 2000 * (2:95 + 0:00 + 0:01 + 0:20 + 0:39,2) * 1.25 = 9'200:-

BTW, energiskatten höjs vid årsskiftet med -:032 (3.2 öre)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in