• 1
  • 2
2020-01-27, 20:21
Medlem
Jofs avatar
Filosofins betydelse.
Ett meta perspektiv.

Behövs filosofi? Filosofins roll i Sverige. Filosofins roll i världen.
Jag vet ett stort perspektiv.

Filosofin för en tynande tillvaro. I Sverige.
Annat har det varit. Här och runt om i världen.

I Norge ex v var det obligatoriskt att läsa filosofi innan man började på högre undervisning, Oavsett vilket ämne.
Vet inte hur det är med det nu, men tvivlar på att det är så.

Filosofi är för mig ett sätt att undersöka hur man tänker och vad man kan och inte tänka.
Och ur det perspektivet oundgängligt - om man vill utveckla sitt tänkande.

Vet också att många filosofer tycker att filosofin bara kan vara en hjälpreda för mer evidensbaserade ämnen.

Är filosofin död som yttersta finslipningen av tänkandet? Som ett avgörande kriterium för tänkandet
Citera
2020-01-27, 20:34
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Är filosofin död som yttersta finslipningen av tänkandet? Som ett avgörande kriterium för tänkandet
Har inte filosofin fått ett uppsving av internet.
Bara se vad folk skriver och läser här på flashback, på youtube osv.
Alla konspirationsteorier är bra sätt att få folk igång på tänkandets väg.
Citera
2020-01-27, 20:35
Medlem
spyder123s avatar
Jag låter citera mig själv i en tidigare tråd. (FB) Varför filosofi är nödvändigt

Citat:
Filosofi expanderar tankar. Man tänker bredare med filosofi. Från att fundera på vardagligheter, kan man börja se sig om mentalt och ifrågasätta sånt som tas för givet. Genom filosofi fås utrymme för att växa spirituellt. Det vackra är det som låter det spirituella växa. Och ju närmare man kommer att förklara det vackra och spirituella, ju mer rör man sig mot det som inte går att förklara. Vi kan bara uppleva något för att förstå det. Hur ska man förklara hur det är att "se" med ekolod för den som inte har något ekolod? Filosofi är en del av metoden för att öppna upp sig, kunna röra sig mer flexibelt. Och nånstans kunna nå det filosofiska uppvaknandet. För det existerar. Detta är inget bevis för det, men är tvärtom; faktumet att en essens inte kan förklaras betyder det inte att det inte existerar. Så genom att som Wittgenstein förklara filosofi som icke-existerande, stängs även dörren mot att något spirituellt är icke-existerande. Något som Wittgenstein själv aldrig övervägde. Skulle man utan tvivel spränga en bomb genom att trycka på en knapp, om man samtidigt inte vet om denna knapp är kopplad till andra bomber man inte vet något om?

Mina tankar bygger på samma princip som Tractacus; att det endast genom att nå en insikt går att komma att förstå slutsatsen. Genom samma metod menar jag att filosofins betydelse för mänskligheten är otvivelaktig och en del av den mänskliga essensen. Vår nyfikenhet rör oss framåt, och oavsett om vi vill eller inte kommer alltid filosofi bedrivas. Att inte tillåta människan filosofi är som att inte tillåta en höna sittpinne och sprätthö. Hönan överlever utan sittpinne och sprätthö tänker kanske någon. Människan överlever utan filosofi tänker kanske någon.
Citera
2020-01-27, 20:47
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Jag låter citera mig själv i en tidigare tråd. (FB) Varför filosofi är nödvändigt

Inte bara vackert sagt, vackert tänkt, utan uttryck för en vacker sanning.

Tyvärr förväxlas den rätt tanken ofta med den yviga.
Citera
2020-01-27, 21:06
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Inte bara vackert sagt, vackert tänkt, utan uttryck för en vacker sanning.

Tyvärr förväxlas den rätt tanken ofta med den yviga.

Jag skulle nog säga att anledningen till filosofins dåliga självkänsla i akademin beror just på att de större delarna av filosofi inte hör hemma inom akademins empiriska ramar. Det går inte att forska i filosofi, det går inte att komma fram till något empiriskt sant. Man kan försöka, men det slutar bara i något halvtaskigt urvattnat. Fick höra av en filosofilektor en gång att deras institution hade fått i uppgift att bestämma vad som räknas som en död person. Efter mycket funderande kom de fram till att en död person är en som inte går att återuppliva. Wow, imponerande forskning!
Citera
2020-01-27, 22:42
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Jag skulle nog säga att anledningen till filosofins dåliga självkänsla i akademin beror just på att de större delarna av filosofi inte hör hemma inom akademins empiriska ramar. Det går inte att forska i filosofi, det går inte att komma fram till något empiriskt sant. Man kan försöka, men det slutar bara i något halvtaskigt urvattnat. Fick höra av en filosofilektor en gång att deras institution hade fått i uppgift att bestämma vad som räknas som en död person. Efter mycket funderande kom de fram till att en död person är en som inte går att återuppliva. Wow, imponerande forskning!

Utan de grå cellernas förarbete finns det inget för empirikern att göra.
Citera
2020-01-27, 22:47
Medlem
estetiks avatar
Svenskar tycker filosofi är onödigt flum. Eftersom man inte får jobb och kan tjäna pengar. Ni vet, det mest värdefulla i samtiden är konkreta hårda fakta och värden.
Citera
2020-01-27, 23:06
Medlem
Kheperas avatar
Filosofin som fenomen går det inte att göra sig av med. Men som ämne i skolan för den en slumrande tillvaro.
Citera
2020-01-27, 23:09
Bannlyst
Nej.
Politisk korrekthet är ett reellt hot mot filosofin.
Citera
2020-01-27, 23:15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Svenskar tycker filosofi är onödigt flum. Eftersom man inte får jobb och kan tjäna pengar. Ni vet, det mest värdefulla i samtiden är konkreta hårda fakta och värden.

Håller med dig på sätt och vis.
Det var rätt ordentligt "nerköp för filosofin" mellan kanske 1980-2010-talen, Filosofin gick ner sig då, exempelvis "men så kan man/du inte säga, tänk om någon annan anser annat"..

"Ordentlig" filosofi handlar inte om "tänk om någon annan anser annat"..
Citera
2020-01-27, 23:15
Citat:
Efter mycket funderande kom de fram till att en död person är en som inte går att återuppliva. Wow, imponerande forskning!
Jag vill hävda att det är en förbannat bra definition! Om alla var överens om den så skulle vi slippa allt dravel om ”Kalle var död i 10 minuter och upplevde bla bla...”
Citera
2020-01-27, 23:45
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Jag vill hävda att det är en förbannat bra definition! Om alla var överens om den så skulle vi slippa allt dravel om ”Kalle var död i 10 minuter och upplevde bla bla...”

Nu tror jag inte den var exakt så, jag improviserade nog lite, just den definitionen såsom exakt jag beskrivit den har sina problem i att hur vet man att det inte går att återuppliva? Om jag kör hjärtstartaren några gånger till kanske personen börjar leva igen? Som sagt, nu tror jag inte det var exakt detta de kom fram till, men även lektorn nämnde detta som ett rätt tramsigt exempel...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in