Skulle vilja ta diskussionen efter Death Strandings delade omdöme, där det finns två väldigt distinkta sidor. Ena som hatar det, och ena som älskar det.
Mot-sidan anser att det är en walking simulator och inget mer, där inget händer, medans andra sidan tenderar att tokhylla dess inovation, story men också, faktiskt, gameplayloopen.
Det fick mig att tänka. även OM det skulle vara sant att "ingenting händer" och att det inte är mer än en walking similator (Hint: Det gör det inte. Det händer massa under uppdragens gång), så vad spelar det för roll?
Spel som Firewatch, What Remains of Edith Finch, Journey och liknande, spel där det FAKTISKT inte händer speciellt mycket alls och där man faktiskt BARA går och går och går, har ju en betydligt mer positiv ton kring dem, och inte alls lika delad spelarbas. Vad är det som gör att dessa spel ses mer positivt, men inte DS som faktiskt har många actionsegment och där vandrandet faktiskt är en utmaning i sig och inte bara gäspande vandring?
Sen har vi spel som The Witness som också har 0 action, där allt man gör är att lösa pussel.
Måste spel vara 100% action för att ses som "bra" idag för att ha något värde? Finns det ingen plats för lugna spel som tvingar en att suga in atmosfären?
Personligen gillade jag Death Stranding skarpt. Inte så mycket att jag vill ge det topp 3 av årets spel, men förmodligen topp 4. Det var en riktigt unik resa som inte har gjorts tidigare. Mitt enda klagomål kring det är att vissa segment var för långa (t ex hade de kunnat korta ner episod 3 och episod 8 (? den uppen i bergen) och hade kunnat kortas ner något.
Mot-sidan anser att det är en walking simulator och inget mer, där inget händer, medans andra sidan tenderar att tokhylla dess inovation, story men också, faktiskt, gameplayloopen.
Det fick mig att tänka. även OM det skulle vara sant att "ingenting händer" och att det inte är mer än en walking similator (Hint: Det gör det inte. Det händer massa under uppdragens gång), så vad spelar det för roll?
Spel som Firewatch, What Remains of Edith Finch, Journey och liknande, spel där det FAKTISKT inte händer speciellt mycket alls och där man faktiskt BARA går och går och går, har ju en betydligt mer positiv ton kring dem, och inte alls lika delad spelarbas. Vad är det som gör att dessa spel ses mer positivt, men inte DS som faktiskt har många actionsegment och där vandrandet faktiskt är en utmaning i sig och inte bara gäspande vandring?
Sen har vi spel som The Witness som också har 0 action, där allt man gör är att lösa pussel.
Måste spel vara 100% action för att ses som "bra" idag för att ha något värde? Finns det ingen plats för lugna spel som tvingar en att suga in atmosfären?
Personligen gillade jag Death Stranding skarpt. Inte så mycket att jag vill ge det topp 3 av årets spel, men förmodligen topp 4. Det var en riktigt unik resa som inte har gjorts tidigare. Mitt enda klagomål kring det är att vissa segment var för långa (t ex hade de kunnat korta ner episod 3 och episod 8 (? den uppen i bergen) och hade kunnat kortas ner något.