• 1
  • 2
2020-01-27, 02:13
Medlem
Hej,

Jag äter dagligen gluten och mejeriprodukter...

Jag har under en längre tid ofta vart uppblåst i magen, känt mig allmänt svag, seg, energilös, haft hjärndimma och grötig röst pga. slem i halsen...

Nu misstänker jag att det är gluten och/eller mejeriprodukterna som är bovarna i denna stora mystiken så jag har bestämt mig för att utesluta dom helt från min tallrik!

Nu till frågorna...

1. Är det bäst för alla människor att sluta äta gluten och mejeriprodukter?

2. Tyder mina symptom på att det är jätte sannolikt att gluten och mejeriprodukter är bovarna?

3. Ni som vart med om liknande symptom och uteslutit gluten och mejeriprodukter från er tallrik, beskriv järna detaljrikt om vad för positiv skillnad ni fick ur det!

Tack snälla!
Citera
2020-01-27, 02:39
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleGermany
Hej,

Jag har under en längre tid ofta vart uppblåst i magen, känt mig allmänt svag, seg, energilös, haft hjärndimma och grötig röst pga. slem i halsen...

Nu misstänker jag att det är gluten och/eller mejeriprodukterna som är bovarna i denna stora mystiken så jag har bestämt mig för att utesluta dom helt från min tallrik!

Nu till frågorna...

2. Tyder mina symptom på att det är jätte sannolikt att gluten och mejeriprodukter är bovarna?

3. Ni som vart med om liknande symptom och uteslutit gluten och mejeriprodukter från er tallrik, beskriv järna detaljrikt om vad för positiv skillnad ni fick ur det!

Tack snälla!
Många som är "gluten allergiker" har gett sig diagnosen själv, få har fått den av en läkare.
Tycker det är ett mesigt tramsande med alla dessa allergier folk inbillar sig ha, ät normal mat och må bra är ett tips från mig och ha lite normal träning på schemat också.

Lycka till.
Citera
2020-01-27, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Många som är "gluten allergiker" har gett sig diagnosen själv, få har fått den av en läkare.
Tycker det är ett mesigt tramsande med alla dessa allergier folk inbillar sig ha, ät normal mat och må bra är ett tips från mig och ha lite normal träning på schemat också.

Lycka till.
Om man äter normal mat och inte mår bra då?
Citera
2020-01-27, 02:48
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Om man äter normal mat och inte mår bra då?
Om du verkligen mår dåligt så är ett besök hos din läkare en bra sak, det kan vara något helt annat som är fel på kroppen än att det är gluten som spökar, därför rekommenderar jag att man skaffas sig en riktig diagnos innan man börjar bete sig som om man vore gluten allergiker.
Citera
2020-01-27, 02:53
Medlem
ZecilieChalous avatar
Citat:
Hej,

Nu till frågorna...

Tack snälla!

Jag hade samma symtom som dig och jag har slutat med gluten, samt den enda mjölkprodukten jag äter är riktigt smör. Jag undviker även hittepå produkter som laktosfritt och liknande.
Som en joker drog jag kraftigt ned på sockret också.

Numer är jag som en ny människa, mage och tarm sköter sig och hjärndimman är borta.
Jag kan starkt rekommendera dig att prova.
Citera
2020-01-27, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZecilieChalou
Jag hade samma symtom som dig och jag har slutat med gluten, samt den enda mjölkprodukten jag äter är riktigt smör. Jag undviker även hittepå produkter som laktosfritt och liknande.
Som en joker drog jag kraftigt ned på sockret också.

Numer är jag som en ny människa, mage och tarm sköter sig och hjärndimman är borta.
Jag kan starkt rekommendera dig att prova.
Fanns det mer än bara mage, tarm och hjärndimma som är borta? fick du tex mer energi? skarpare röst etc...?
Citera
2020-01-27, 03:01
Medlem
ZecilieChalous avatar
Citat:
Fanns det mer än bara mage, tarm och hjärndimma som är borta? fick du tex mer energi? skarpare röst etc...?

Skarpare röst? Nja, nu var det inget jag eftersträvade och heller inget jag har noterat.
Men piggare absolut, dock innefattar det även träning 4 dagar i veckan.
Citera
2020-01-27, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZecilieChalou
Skarpare röst? Nja, nu var det inget jag eftersträvade och heller inget jag har noterat.
Men piggare absolut, dock innefattar det även träning 4 dagar i veckan.
Ja, min röst blir jätte grötig ibland och har läst om att det kan handla om gluten och mejeriprodukter...
Citera
2020-01-27, 03:06
Medlem
Så kan man också undra vart man ska få sitt viktiga kalcium ifrån om man utesluter mejeriprodukter
Citera
2020-01-27, 03:11
Medlem
ZecilieChalous avatar
Citat:
Så kan man också undra vart man ska få sitt viktiga kalcium ifrån om man utesluter mejeriprodukter

Om du äter riktigt smör bör du få i dig kalcium.
Citera
2020-01-27, 03:13
Medlem
ArthurFlecks avatar
Det är bara en fluga att gå gluten fri nu för tiden, gå inte på vad dom i Hollywood säger. Men vill du så gärna veta så kan du ju köpa ett sånt där test för 159 kronor och testa dig själv hemma, svar på 10 minuter, alltså ett sånt här test: https://www.apotea.se/celiac-glutenintoleranstest

Sen så finns det risker med att utesluta gluten om man inte behöver, kan leda till järnbristanemi, brist på folsyra, ökad risk för diabetes mellitus typ 2, osv, vill du verkligen det?

Däremot mjölken kan du helt enkelt skippa/spola mjölken. Det är INTE meningen att människan skall dricka den utan det är till för kobebisarna. Största delen av jordens befolkning är naturligt laktosintoleranta och det är nog by design.
Senast redigerad av ArthurFleck 2020-01-27 kl. 03:15.
Citera
2020-01-27, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurFleck
Det är bara en fluga att gå gluten fri nu för tiden, gå inte på vad dom i Hollywood säger. Men vill du så gärna veta så kan du ju köpa ett sånt där test för 159 kronor och testa dig själv hemma, svar på 10 minuter, alltså ett sånt här test: https://www.apotea.se/celiac-glutenintoleranstest

Sen så finns det risker med att utesluta gluten om man inte behöver, kan leda till järnbristanemi, brist på folsyra, ökad risk för diabetes mellitus typ 2, osv, vill du verkligen det?

Däremot mjölken kan du helt enkelt skippa/spola mjölken. Det är INTE meningen att människan skall dricka den utan det är till för kobebisarna. Största delen av jordens befolkning är naturligt laktosintoleranta och det är nog by design.
Vart har du fått det ifrån? att uteslutandet av gluten kan resultera katastrofalt? man kompenserar väl näringen med annan mat?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in