2020-01-27, 04:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ZecilieChalou
Om du äter riktigt smör bör du få i dig kalcium.

Sedan när slutade smör vara en mejeriprodukt?

Smör innehåller 24 mg kalcium per 100g, du äter alltså drygt 3 kg smör per dag?
Citera
2020-01-27, 04:34
Medlem
Jag äter lite av varje med betoning på LITE. Liksom är man måttlig i allt så brukar det ordna sig. Mitt stalltips för en skötsam och lugn mage är konditionsträning.
Citera
2020-01-27, 04:48
Medlem
Jag förstår inte hur det kan vara ohälsosamt att utesluta gluten?
Citera
2020-01-27, 08:56
Medlem
Det finns inget fel med att ha spannmål och mejeri i sin kost. Felet i västvärlden är proportionerna och förädlingen.
Kultursorterna av spannmål är otroligt nyttiga när de mals färska utan att siktas och jäses till bröd med riktig surdeg.
Mejeriprodukter som ostar och yougurt är mycket nyttiga, och bidrar till rätt bakterieflora.
Äkta smör är ett av de bästa fetterna du kan äta.
Citera
2020-01-27, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Det finns inget fel med att ha spannmål och mejeri i sin kost. Felet i västvärlden är proportionerna och förädlingen.
Kultursorterna av spannmål är otroligt nyttiga när de mals färska utan att siktas och jäses till bröd med riktig surdeg.
Mejeriprodukter som ostar och yougurt är mycket nyttiga, och bidrar till rätt bakterieflora.
WOOOW...…. nu blev det spänt!

Du har nästan hela internet emot dig! menar inte att jag misstror dig men WOOOOW!
Citera
2020-01-27, 09:30
Medlem
Lätt att säga att gluten är en fluga bla bla.

Jag bor i sydeuropa vid Atlanten. Huvudsakliga kosten här är bröd, bröd och bröd med bröd. Lite extra bröd på det så har du ungefärliga tallriksmodellen.
Folk äter en halv limpa bröd till lunch utan problem, utan pålägg om de inte orkar fixa i ordning.

Aldrig varit så överjävla dålig i magen som jag varit sen jag flyttade hit. Tidigare bott i ett annat sydeuropeiskt land där det också åts bocadillos dagarna i ända och man märker verkligen hur det pajar en.
Känner mig bakis varje dag och svullen i magen.

Vissa av er säger då "det är farligt att utesluta gluten".
Jag vill gärna veta: Vad är det som ni anser på något sätt gynnar kroppen av att äta vitt bröd och vit pasta dagarna i ända? Vad är det näringsrika i detta? Kroppen mår BARA bättre av att skita i vitt bröd och pasta.
Citera
2020-01-27, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vossibop

Jag bor i sydeuropa vid Atlanten. Huvudsakliga kosten här är bröd, bröd och bröd med bröd. Lite extra bröd på det så har du ungefärliga tallriksmodellen.
Folk äter en halv limpa bröd till lunch utan problem, utan pålägg om de inte orkar fixa i ordning.

Aldrig varit så överjävla dålig i magen som jag varit sen jag flyttade hit. Tidigare bott i ett annat sydeuropeiskt land där det också åts bocadillos dagarna i ända och man märker verkligen hur det pajar en.

Jag vill gärna veta: Vad är det som ni anser på något sätt gynnar kroppen av att äta vitt bröd och vit pasta dagarna i ända? Vad är det näringsrika i detta? Kroppen mår BARA bättre av att skita i vitt bröd och pasta.
Jag delar samma uppfattning!
Citera
2020-01-27, 10:34
Medlem
Man kan inte testa glutenintolerans med ett apotekstest.
Det krävs att man utför en gastroskopi för att inspektera villi intestinales.

Mest sannolika är att problemet ligger i spjälkningen av vissa kolhydrater.
Citera
2020-01-27, 14:24
Medlem
Citat:

Jo, det är väl ungefär det forskningen har visat hittills.

Citat:
Ursprungligen postat av PurpleGermany
WOOOW...…. nu blev det spänt!

Du har nästan hela internet emot dig! menar inte att jag misstror dig men WOOOOW!

Verkligen?
Citera
2020-01-27, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vossibop

Kan helt hålla med dig i upplevelsen, men inte tolkningen du gör av detta.
Gluten är ett protein och ett ämne som får mottaga orimligt tung kritik. De med diagnostiserad celiaki tål inte gluten; de har en matallergi.
Dock är uppfattningen av självdiagnostiserad "glutenöverkänslighet" oftast felaktig. Att man äter snabbjäst industribröd gjort på hårt förädlat, hårt siktat, oxiderat och blekt vitt mjöl och mår dåligt går inte direkt att skylla på dess innehåll av gluten.
Förstår du vart jag vill komma?

Sedan håller jag inte med om att man måste äta gluten och bröd. Vem har påstått det?
Citera
2020-01-27, 14:50
Medlem
Citat:
Kan helt hålla med dig i upplevelsen, men inte tolkningen du gör av detta.
Gluten är ett protein och ett ämne som får mottaga orimligt tung kritik. De med diagnostiserad celiaki tål inte gluten; de har en matallergi.
Dock är uppfattningen av självdiagnostiserad "glutenöverkänslighet" oftast felaktig. Att man äter snabbjäst industribröd gjort på hårt förädlat, hårt siktat, oxiderat och blekt vitt mjöl och mår dåligt går inte direkt att skylla på dess innehåll av gluten.
Förstår du vart jag vill komma?

Sedan håller jag inte med om att man måste äta gluten och bröd. Vem har påstått det?

Nej förstår din poäng också så klart!
Alla upplever olika, sen beror det på tillgång av bättre bröd kontra mer vitt skitbröd och annat. I Sverige tycker jag de flesta bröd är av bättre kvalitet och högre fibervärde så upplever inte samma problem där alls faktiskt!
Det jag saknar mest med att bo i Sverige är faktiskt just mejeri- och bageriutbudet som verkligen håller toppklass.

Är mest bitter och less på baguette och rostbröd som är enda utbudet där jag bor hehe
Citera
2020-01-27, 18:19
Medlem
MuscleSharks avatar
Får du slem i halsen, blir tvungen att nysa, uppblåst mage & t.ex. hudbesvär så är det uppenbart att du bör hålla dig borta från det....ja, om det nu är gluten eller mejeriprodukter i sig som löser ut det. Kan lika gärna vara vete eller vilket spannmål som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in