Citat:
Ursprungligen postat av
vossibop
Lätt att säga att gluten är en fluga bla bla.
Jag bor i sydeuropa vid Atlanten. Huvudsakliga kosten här är bröd, bröd och bröd med bröd. Lite extra bröd på det så har du ungefärliga tallriksmodellen.
Folk äter en halv limpa bröd till lunch utan problem, utan pålägg om de inte orkar fixa i ordning.
Aldrig varit så överjävla dålig i magen som jag varit sen jag flyttade hit. Tidigare bott i ett annat sydeuropeiskt land där det också åts bocadillos dagarna i ända och man märker verkligen hur det pajar en.
Känner mig bakis varje dag och svullen i magen.
Vissa av er säger då "det är farligt att utesluta gluten".
Jag vill gärna veta: Vad är det som ni anser på något sätt gynnar kroppen av att äta vitt bröd och vit pasta dagarna i ända? Vad är det näringsrika i detta? Kroppen mår BARA bättre av att skita i vitt bröd och pasta.
Kan helt hålla med dig i upplevelsen, men inte tolkningen du gör av detta.
Gluten är ett protein och ett ämne som får mottaga orimligt tung kritik. De med diagnostiserad celiaki tål inte gluten; de har en matallergi.
Dock är uppfattningen av självdiagnostiserad "glutenöverkänslighet" oftast felaktig. Att man äter snabbjäst industribröd gjort på hårt förädlat, hårt siktat, oxiderat och blekt vitt mjöl och mår dåligt går inte direkt att skylla på dess innehåll av gluten.
Förstår du vart jag vill komma?
Sedan håller jag inte med om att man måste äta gluten och bröd. Vem har påstått det?