Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2020-05-10, 13:55
  #25
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbenXX
Jag vill inte ha några specifika tips. Utan vad jag söker är svar på hur generellt människor brukar göra.
De börjar väl om från början så att säga. Tar enkla jobb för att få in en fot och sen söker man ett nytt, bättre jobb under tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det skriks om att det är sån himla brist på arbetskraft i Sverige.
Det är det inte alls.
Det är bara brist på perfekta människor som har haft ett jävla flyt i livet.
Just nu är det brist på frukt och bärplockare. Vem som helst kan ta dessa jobb.
Citera
2020-05-10, 14:22
  #26
Medlem
Chickenbitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Nä. Jag skrev ju att jag aldrig kommer att få nåt.
Jag fyller mina dagar med att jobba gratis. Jag gör grafiska profiler till nystartade företag som inte har råd med sånt. Jag utvecklas åtminstone. Sedan gör jag lite välgörenhetsprojekt där jag bor, för fattigdomen är utbredd här.
Nu har jag ju inga pengar att ge bort, för jag äger ju inget själv, men jag har en hjärna och två armar och det räcker ofta för att göra en skillnad i någons liv.
Nu låter det som att jag är någon helgon-typ men det är jag inte. Jag gör det för att det gör mig glad.

Vad är det för "smutsigt register", om du ursäktar att jag frågar? Menar inte exakt såklart men ungefär vad rör det sig om? Du låter som en bra person med huvudet på skaft så förstår inte vad det kan röra sig om som gör dig helt avskild från arbetsmarknaden, framförallt inte om du annars har ett grymt CV.

Är det bara vanliga drog-relaterade prickar i registret?
Citera
2020-05-10, 15:13
  #27
Medlem
Nu vet jag inte hur långt glapp vi talar om, men du kan ju alltid säga att du vare ute och reste i 1-2 år.
Citera
2020-05-10, 16:45
  #28
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chickenbits
Vad är det för "smutsigt register", om du ursäktar att jag frågar? Menar inte exakt såklart men ungefär vad rör det sig om? Du låter som en bra person med huvudet på skaft så förstår inte vad det kan röra sig om som gör dig helt avskild från arbetsmarknaden, framförallt inte om du annars har ett grymt CV.

Är det bara vanliga drog-relaterade prickar i registret?

Drogrelaterade???
Jag dricker inte ens alkohol, och droger är främmande i min värld.
Jag pratar om Lexbase, och att man blir reggad där även om det bara är ett tvistemål. Det finns en tråd om det. "Kopplingen mellan Lexbase och arbetsmarknaden" -nånting heter tråden.
Citera
2020-05-10, 17:49
  #29
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag har hört att de flesta som jobbar som ställningsbyggare har en kriminell bakgrund. Om det stämmer eller inte vet jag faktiskt inte. Jag har aldrig pratat med någon. Om jag gissar så gör en arbetsgivare i den branschen skillnad på om den sökande suttit inne för pedofilbrott eller för att ha slagit någon på käften i ett krogbråk.

Det är ett bra förhållningssätt. Tyvärr så är det mode att begära polisutdrag oavsett vad för tjänst det är. Nu senast krävdes det polisutdrag för att kunna bli anställd som lokalvårdare på tunnelbanan. Jag har även varit med om att det krävts för att jobba på ett callcenter. Jag är inte straffad så det är inga problem för mig men tycker det är synd när folk ska stängas ute från den lagliga arbetsmarknaden där det egentligen är skitsamma om personen har suttit för ett mord eller bankrån.

Förstår det däremot om amn jobbar med utsatta människor på tex förskola eller äldrevården eller med djur. Fast även där så borde det bara vara några jobb som diskar en från jobbet. Att ha slagit någon på käften i ett krogbråk borde inte stoppa en från att jobba i skolan.
Citera
2020-05-10, 18:35
  #30
Medlem
Tog mig nyligen tillbaka från att ha varit arbetslös via ett bemanningsföretag och det viktigaste skulle jag säga är att inte ge upp för tillslut är det något som funkar för just dig.
Citera
2020-05-14, 22:56
  #31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av putteT
Tog mig nyligen tillbaka från att ha varit arbetslös via ett bemanningsföretag och det viktigaste skulle jag säga är att inte ge upp för tillslut är det något som funkar för just dig.


Jag mailar chefer personligt ändå får jag inget svar? Har 0kr i inkomst och inget jobb får jag..
Citera
2020-05-15, 14:05
  #32
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteT
Tog mig nyligen tillbaka från att ha varit arbetslös via ett bemanningsföretag och det viktigaste skulle jag säga är att inte ge upp för tillslut är det något som funkar för just dig.

bemanningsföretag är ju det sämsta skitet som finns, dom vill väl bara ha studenter ? knappast så man får nåt där om man inte har mycket erfarenhet eller nåt, ska dom fixa jobb som lokalvårdare? det går ju inte till svenskar.. går ju till babbar som inte kan ett ord svenska...
Citera
2020-05-15, 18:10
  #33
Medlem
Bästa sättet bör vara att utbilda dig till någonting som är unikt och som företagen söker och har ett behov av, då behöver du bara redovisa lite glest vad du gjort innan men mest luta dig på din senaste utbildning.

Har själv skaffat mig en fet lucka som jag inte kan förklara på något vettigt sätt, inget brottsregister, sjukskrivningar eller liknande utan bara en rejäl lucka där jag inte haft någon kontakt med samhället överhuvudtaget.
Inga arbeten, utbildningar, bidrag, inkomster/utgifter, absolut ingenting.

Har ingen plan på att återgå till samhället, men har såklart funderat över det och kommit fram till att skaffa sig en gedigen och eftertraktat utbildning står sig som den självklara vägen för det.

Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmergom
Jag mailar chefer personligt ändå får jag inget svar? Har 0kr i inkomst och inget jobb får jag..

De får högvis med ansökningar, vet inte om arbetsförmedlingen har kvar de där kraven om att söka "20" arbeten i månaden eller vad det är men för att fylla den där kvoten blir det massor med ansökningar av ointressanta eller ointresserade. Dessutom har de förmodligen högvis med överkvalificerade och intressanta på det.
Citera
2020-05-16, 09:30
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbenXX
Jag vill inte ha några specifika tips. Utan vad jag söker är svar på hur generellt människor brukar göra. Det kan ju hända att man hamnar i livskriser utav olika slag som gör att man inte har jobbat på flera år. Allt från att sitta i fängelse till att ha varit långvarigt sjukskriven. Båda rimmar väl lika illa i arbetsgivaren öron.

Jag har sökt ett par jobb men kommer ingenstans. Känns som att spela på lotto. Söker man sig till bemanningsfirmorna kan jag tänka mig att ens ansökan åker direkt i papperskorgen när de ser ett flera långt år gap. Där upplever jag mig ett mycket bättre gensvar när man får direkt kontakt med ett företag även om det inte gett något än så länge.

Ska man fylla i det långa glappet med lögner eller vad ska man göra? Någon kommer säkert nämna utbildning men det känns lönlöst, för du står ändå på ruta 0 när utbildningen väl är klart. Och vem vill ha en nyexad i 40-årsåldern?

Det enda realistiska förslaget jag ser framför mig är att starta eget. Skapa sig ett eget jobb så att säga.


Det kan vara viktigt att skriva var i landet man bor.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback