Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-24, 12:28
  #13
Medlem
Jag har ett bra tips och det är att tjata till sig en intervju. Sedan kan du alltid prova att ringa till ett bemanningsföretag flera gånger i månaden. Jag har idag fast jobb och jag tjatade mig in. De blev så trötta på mina samtal att de tog in mig så ge inte upp. Ring ring ring.
Citera
2020-01-25, 02:54
  #14
Medlem
ZecilieChalous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbenXX
Jag har dålig erfarenhet av bemanningsföretagen som jag sa. Men jag tar vad som helst bara det leder till något.

De får ju in hundratals ansökningar per tjänst. Det är som jag sa att spela på lotto. Såvida man inte matchar deras kravprofil i annons till 100%.

Jag försöker verkligen men jag vet inte hur jag ska gå till väga...ser bara mörker framför mig. Till slut tar jag livet av mig om det här fortsätter. Eller så får jag försörja mig på ohederligt sätt.

Nu framgår det inte varför du var sjukskriven så länge, men är det så att du är kodad hos Arbetsförmedlingen? Då har du ju rätt till extra stöd och insatser.

https://arbetsformedlingen.se/for-ar...onsnedsattning
Citera
2020-01-25, 03:21
  #15
Medlem
Grollarens avatar
Jag sitter i samma sits.
Jag har inte varit sjuk, men jag har ett smutsigt register. Trots ett imponerande CV kommer jag aldrig mer att få ett jobb.
Jag måste nog lämna Sverige tyvärr. Jag har ingen lust med det.
Så just nu letar jag jobb utomlands.
Jag hoppas att det ska ske ett mirakel så man kan börja söka jobb utan att behöva lämna sitt personnummer. Men miraklens tid är nog oåterkalleligen förbi.

Det skriks om att det är sån himla brist på arbetskraft i Sverige.
Det är det inte alls.
Det är bara brist på perfekta människor som har haft ett jävla flyt i livet.
__________________
Senast redigerad av Grollaren 2020-01-25 kl. 03:26.
Citera
2020-04-29, 23:02
  #16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag sitter i samma sits.
Jag har inte varit sjuk, men jag har ett smutsigt register. Trots ett imponerande CV kommer jag aldrig mer att få ett jobb.
Jag måste nog lämna Sverige tyvärr. Jag har ingen lust med det.
Så just nu letar jag jobb utomlands.
Jag hoppas att det ska ske ett mirakel så man kan börja söka jobb utan att behöva lämna sitt personnummer. Men miraklens tid är nog oåterkalleligen förbi.

Det skriks om att det är sån himla brist på arbetskraft i Sverige.
Det är det inte alls.
Det är bara brist på perfekta människor som har haft ett jävla flyt i livet.



Har du fått jobb nu?
Citera
2020-05-05, 23:24
  #17
Medlem
bees avatar
Ett cv är enkelt att bluffa ihop.
Annars är bidrag soft, räcker till hyran och att köpa mat m.m, bättre än att lägga 10 timmar om dagen på att träffa idioter man endå bara blir ovän med tillslut
Citera
2020-05-06, 03:37
  #18
Medlem
Resplendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag sitter i samma sits.
Jag har inte varit sjuk, men jag har ett smutsigt register. Trots ett imponerande CV kommer jag aldrig mer att få ett jobb.
Jag måste nog lämna Sverige tyvärr. Jag har ingen lust med det.
Så just nu letar jag jobb utomlands.
Jag hoppas att det ska ske ett mirakel så man kan börja söka jobb utan att behöva lämna sitt personnummer. Men miraklens tid är nog oåterkalleligen förbi.

Det skriks om att det är sån himla brist på arbetskraft i Sverige.
Det är det inte alls.
Det är bara brist på perfekta människor som har haft ett jävla flyt i livet.

Exakt.

Har också varit långtidsarbetslös pga olika saker utom min kontroll men har under åren löst min ekonomiska situation rätt hyfsat på egen hand genom olika internetjobb. Detta känns idag mer självklart än något annat för mig. Kommer ALDRIG vilja byta ut möjligheten att få jobba som jag själv vill, när jag vill.
Citera
2020-05-06, 05:38
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZecilieChalou
Nu framgår det inte varför du var sjukskriven så länge, men är det så att du är kodad hos Arbetsförmedlingen? Då har du ju rätt till extra stöd och insatser.

https://arbetsformedlingen.se/for-ar...onsnedsattning


Detta är ju guldgruvan för företagssvinen men knappast för arbetstagaren som kommer bli utnyttjad som en gratisslav och sedan när den "fina" företagaren inte får mer bidrag, ja då åker ju arbetstagaren ut, TS låt dig ej utnyttjas som gratisslav.
Citera
2020-05-06, 08:26
  #20
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbenXX
Jag vill inte ha några specifika tips. Utan vad jag söker är svar på hur generellt människor brukar göra. Det kan ju hända att man hamnar i livskriser utav olika slag som gör att man inte har jobbat på flera år. Allt från att sitta i fängelse till att ha varit långvarigt sjukskriven. Båda rimmar väl lika illa i arbetsgivaren öron.

Jag har sökt ett par jobb men kommer ingenstans. Känns som att spela på lotto. Söker man sig till bemanningsfirmorna kan jag tänka mig att ens ansökan åker direkt i papperskorgen när de ser ett flera långt år gap. Där upplever jag mig ett mycket bättre gensvar när man får direkt kontakt med ett företag även om det inte gett något än så länge.

Ska man fylla i det långa glappet med lögner eller vad ska man göra? Någon kommer säkert nämna utbildning men det känns lönlöst, för du står ändå på ruta 0 när utbildningen väl är klart. Och vem vill ha en nyexad i 40-årsåldern?

Det enda realistiska förslaget jag ser framför mig är att starta eget. Skapa sig ett eget jobb så att säga.

Det ” enklaste” är att söka sådana jobb som ingen eller få vill ha och där det är stor personalomsättning. Så brukar jag göra. Sedan brukar ju dessa jobb ha urusla villkor men du får något på cv och får en inkomst. Att ha suttit i fängelse så är det dock kört eftersom svenskar inte tror på att ge arbetare en andra chans så då får man försörja sig via brott istället.
Citera
2020-05-10, 02:57
  #21
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmergom
Har du fått jobb nu?

Nä. Jag skrev ju att jag aldrig kommer att få nåt.
Jag fyller mina dagar med att jobba gratis. Jag gör grafiska profiler till nystartade företag som inte har råd med sånt. Jag utvecklas åtminstone. Sedan gör jag lite välgörenhetsprojekt där jag bor, för fattigdomen är utbredd här.
Nu har jag ju inga pengar att ge bort, för jag äger ju inget själv, men jag har en hjärna och två armar och det räcker ofta för att göra en skillnad i någons liv.
Nu låter det som att jag är någon helgon-typ men det är jag inte. Jag gör det för att det gör mig glad.
__________________
Senast redigerad av Grollaren 2020-05-10 kl. 03:10.
Citera
2020-05-10, 10:32
  #22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Nä. Jag skrev ju att jag aldrig kommer att få nåt.
Jag fyller mina dagar med att jobba gratis. Jag gör grafiska profiler till nystartade företag som inte har råd med sånt. Jag utvecklas åtminstone. Sedan gör jag lite välgörenhetsprojekt där jag bor, för fattigdomen är utbredd här.
Nu har jag ju inga pengar att ge bort, för jag äger ju inget själv, men jag har en hjärna och två armar och det räcker ofta för att göra en skillnad i någons liv.
Nu låter det som att jag är någon helgon-typ men det är jag inte. Jag gör det för att det gör mig glad.


Jag förstår det är bra gjort! Jag söker tyvärr jobb men får inget har erfarenhet men förstår inte varför det är så svårt att få ett jobb
Citera
2020-05-10, 10:41
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbenXX
'
Jag har en riktig universitetsutbildning i botten och även erfarenhet innan jag gick in i väggen. Inom Data men ej programmering. Jag vill inte syssla med programmering heller.

Att hoppa på en YH-utbilding är helt uteslutet. Jag har hört många skräckhistorier. Man utbildar sig till något extremt nischat. Och säg sedan att du söker till de 10-15 företagen som sysslar med det du utbildat dig till och alla nekar dig. Vad gör du då?

Då studerar jag hellre på riktig högskola eller till legitimerat yrke. Men även här är jag helst lost.

Har du en univeritetsutbildning i botten kanske du skulle titta på attutbilda dig till lärare? Det har gjorts ett antal initiativ att erbjuda pedagogik för tidigare erkeserfarna för att få ett snabbspår till en lärarexamen. Det kanske vore nåt för dig?
Citera
2020-05-10, 13:47
  #24
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Det ” enklaste” är att söka sådana jobb som ingen eller få vill ha och där det är stor personalomsättning. Så brukar jag göra. Sedan brukar ju dessa jobb ha urusla villkor men du får något på cv och får en inkomst. Att ha suttit i fängelse så är det dock kört eftersom svenskar inte tror på att ge arbetare en andra chans så då får man försörja sig via brott istället.

Jag har hört att de flesta som jobbar som ställningsbyggare har en kriminell bakgrund. Om det stämmer eller inte vet jag faktiskt inte. Jag har aldrig pratat med någon. Om jag gissar så gör en arbetsgivare i den branschen skillnad på om den sökande suttit inne för pedofilbrott eller för att ha slagit någon på käften i ett krogbråk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback