• 6
  • 7
2020-01-27, 20:49
Medlem
Har du provat att göra en videopresentation? Jag gjorde det. Det går jättefort då. Och sticker ut. Tänk hur många som tar "vanliga" spåret som du gör?
Citera
2020-01-28, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsallalie
Då blir det svårt att förklara och måla upp en bild för någon som inte är inom yrkeskategorin. Vi får nog lämna det där.

Man måste nog vara i yrket en tid och se hur folk beter sig och agerar t.ex., förhåller sig till arbetsuppgifter, uppförande moral & etik mm.

Det är ju svårt eftersom att en sådan sak kräver en anställning. Och ibland måste du ha in folk snabbt.

Om vi vänder på det;
Låt säga att du har en vakans. En viktig spelare i din organisation har sagt upp sig, och du måste ha in någon ny snabbt. Notera att du INTE har den resursen internt och därmed inte kan befodra någon.

Vad gör du?
Citera
2020-01-28, 08:34
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Håller med dig ts. Tycker det är jobbigt att behöva registrera sig på deras hemsida o sen lägga upp alla sina erfarenheter. Allt det där står ju redan i mitt cv/personliga brev. Sedan lägger de ibland upp fel info med. De la upp en adress dit folk kunde maila en specifik rekryterare för att fråga om en tjänst, det gjorde jag men fick då svar att jag skulle maila på en annan adress istället. Orkade inte så struntade i det jobbet.

Tycker det ör bäst när det bara är att skicka ett mail o bifoga sitt cv/personliga brev.

Förstår att de vill kunna söka i sitt system, men tror det mest handlar om att de vill kunna säga inför Sina kunder ” vi har 10 000 olika kandidater i vårt söksystem” .

Tröttsamt om man måste göra detta många gånger på en vecka.

Jag hatar dem med. När den försöker autofylla i deras 100 fält från Linkedin eller ens CV men det blir kaos. Brukar deleta allt och endast skicka med personligt brev, CV och intyg. Jag är medveten om att detta antagligen sorterar bort mig från vissa rekryteringar. Vissa hör av sig ändå och nämner aldrig att jag inte fyllt i allt.
Citera
2020-01-28, 10:31
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Det är ju svårt eftersom att en sådan sak kräver en anställning. Och ibland måste du ha in folk snabbt.

Om vi vänder på det;
Låt säga att du har en vakans. En viktig spelare i din organisation har sagt upp sig, och du måste ha in någon ny snabbt. Notera att du INTE har den resursen internt och därmed inte kan befodra någon.

Vad gör du?

I mitt yrke måste man ha utbildning och praktisk erfarenhet.

Men visst, jag förstår din vinkel av det.

Jag menar dock att det i de allra flesta fall går att undvika fel rekrytering, referenser kollas inte alltid upp - inte heller är dessa alltid så stabila.
Citera
2020-01-28, 12:21
Medlem
Citat:
I mitt yrke måste man ha utbildning och praktisk erfarenhet.

Men visst, jag förstår din vinkel av det.

Jag menar dock att det i de allra flesta fall går att undvika fel rekrytering, referenser kollas inte alltid upp - inte heller är dessa alltid så stabila.

Så om du har tio slutkandidater där alla har samma utbildning och erfarenhet?

Nä, referenser behöver kollas oftare, helt klart.
Citera
2020-01-28, 13:45
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Så om du har tio slutkandidater där alla har samma utbildning och erfarenhet?

Nä, referenser behöver kollas oftare, helt klart.

Större chans att vinna på lotto idag än att det skulle inträffa men visst, då får man kolla lite djupare, hade kollat av bättre med referenser - ibland är inte allt så fantastiskt som det kan verka som sagt.

Jag går mer på ålder, kön, hur personen tänker kring att ev. arbeta mer om det krävs eller ibland kanske flyttas till annan position för tillfället vid behov.

Kruxet är att man måste vara tydlig med vad som förväntas och kunna förmedla fram detta, det tycks vara en konst i sig idag då det ofta uppstår en del konflikter och onödigt tjafs mellan arbetsledning och den anställda.

Jag kan t.ex. relatera detta till min fru som arbetar inom en myndighet där de har en hel drös med människor som inte har en aning om vad de ska kunna/göra, men tycker sig veta si och så och anser sig ha rätten till dittan och datten.

Jag fixade inte med att ha en del i att anställa folk, detta då jag ansåg att man inte hade ett tillräckligt bra upplägg, som vi skrev i början, de här testen är inte tillräckliga för att göra en bedömning av en person. Det + flera saker.

MEN givetvis, förutsättningarna ser ju olika ut beroende på vilka yrkesgrupper vi talar om, jag vet inte i hur stor utsträckning dessa tester görs idag, behöver en brevbärare göra dessa? En tjänsteman på bank? En anställd inom hemtjänsten?
Citera
2020-01-28, 14:02
Medlem
Citat:
Större chans att vinna på lotto idag än att det skulle inträffa men visst, då får man kolla lite djupare, hade kollat av bättre med referenser - ibland är inte allt så fantastiskt som det kan verka som sagt.

Jag går mer på ålder, kön, hur personen tänker kring att ev. arbeta mer om det krävs eller ibland kanske flyttas till annan position för tillfället vid behov.

Kruxet är att man måste vara tydlig med vad som förväntas och kunna förmedla fram detta, det tycks vara en konst i sig idag då det ofta uppstår en del konflikter och onödigt tjafs mellan arbetsledning och den anställda.

Jag kan t.ex. relatera detta till min fru som arbetar inom en myndighet där de har en hel drös med människor som inte har en aning om vad de ska kunna/göra, men tycker sig veta si och så och anser sig ha rätten till dittan och datten.

Jag fixade inte med att ha en del i att anställa folk, detta då jag ansåg att man inte hade ett tillräckligt bra upplägg, som vi skrev i början, de här testen är inte tillräckliga för att göra en bedömning av en person. Det + flera saker.

MEN givetvis, förutsättningarna ser ju olika ut beroende på vilka yrkesgrupper vi talar om, jag vet inte i hur stor utsträckning dessa tester görs idag, behöver en brevbärare göra dessa? En tjänsteman på bank? En anställd inom hemtjänsten?

Referenserna beskriver ju inte hur en person arbetar, hur personen hanterar stress eller liknande. Räkna dessutom med att arbetstagaren valt sina referenser med omsorg för att få så positiv beskrivning som möjligt.

Svårt att säga. Men i mitt fall, om jag behöver en systemintegratör som förväntas kunna ta lead mot leverantörer, styrgrupp, verksamhet m.m. Då behöver jag veta att jag inte har att göra med en konflikträdd person som inte kan ta lead/egna initiativ. Och det är inte alltid lätt genom referenstagning eller att uppfatta genom en intervju.
Citera
2020-01-28, 22:03
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantCortez
Herregud, jag måste ventilera, gå in på det här företagets sida, fyller i all information, PB, CV, betyg, sedan göra jag deras piss test på 40 frågor som bara tar "10min". Hur autistisk kan man vara? Jag fattar att man vill sålla ut folk, men vafan, hur redig av en bild av de som ansöker ska ni ha? Inte bara med det, men sidan av någon outgrundlig anledning valde att hänga sig och nu måste jag ansöka support och hålla på och larva. Testet är obligatoriskt...allt detta för att enbart söka ett jobb. Ska inte saker vara lättare i dagens samhälle?
Det lät inte mycket. Vad är det för sopföretag som inte kollar närmare?

Jag hörde om en som sökte jobb på en amerikansk investmentbank i London.
2 flygresor till London med intervjuer och tester. Pratade med säker 20 olika personer. Men då fick dom väl en hygglig uppfattning om jeppen.
Citera
2020-01-28, 22:22
Medlem
SergeantCortezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det lät inte mycket. Vad är det för sopföretag som inte kollar närmare?

Jag hörde om en som sökte jobb på en amerikansk investmentbank i London.
2 flygresor till London med intervjuer och tester. Pratade med säker 20 olika personer. Men då fick dom väl en hygglig uppfattning om jeppen.

Inte något högklass jobb jag söker till.
Citera
2020-01-30, 20:56
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Referenserna beskriver ju inte hur en person arbetar, hur personen hanterar stress eller liknande. Räkna dessutom med att arbetstagaren valt sina referenser med omsorg för att få så positiv beskrivning som möjligt.

Svårt att säga. Men i mitt fall, om jag behöver en systemintegratör som förväntas kunna ta lead mot leverantörer, styrgrupp, verksamhet m.m. Då behöver jag veta att jag inte har att göra med en konflikträdd person som inte kan ta lead/egna initiativ. Och det är inte alltid lätt genom referenstagning eller att uppfatta genom en intervju.
Tänker du att referenserna skall ljuga?

Du bör väl inse att den som tar referenser ställer konkreta frågor.
Citera
2020-01-31, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tänker du att referenserna skall ljuga?

Du bör väl inse att den som tar referenser ställer konkreta frågor.

Inte alls. Men det behöver inte vara hela sanningen för det. Själv har jag t.ex. fått någon varning hos en tidigare arbetsgivare. Jag är som person ganska svårstartad och ser jag organisatoriska hinder ledsnar jag ganska snabbt och går på tomgång. Sådant skulle jag dock aldrig låta komma fram via referenser, så jag väljer självfallet de referenser som höjer mig till skyarna, som den där extremt ambitiösa, drivna och nytänkande individen jag KAN vara! Jag väljer dessutom dem som jag har personliga band med historiskt, även om det ofta begärs in referenser från tidigare chefer.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in