Citat:
Ursprungligen postat av
Hexenhammer
Så om du har tio slutkandidater där alla har samma utbildning och erfarenhet?
Nä, referenser behöver kollas oftare, helt klart.
Större chans att vinna på lotto idag än att det skulle inträffa men visst, då får man kolla lite djupare, hade kollat av bättre med referenser - ibland är inte allt så fantastiskt som det kan verka som sagt.
Jag går mer på ålder, kön, hur personen tänker kring att ev. arbeta mer om det krävs eller ibland kanske flyttas till annan position för tillfället vid behov.
Kruxet är att man måste vara tydlig med vad som förväntas och kunna förmedla fram detta, det tycks vara en konst i sig idag då det ofta uppstår en del konflikter och onödigt tjafs mellan arbetsledning och den anställda.
Jag kan t.ex. relatera detta till min fru som arbetar inom en myndighet där de har en hel drös med människor som inte har en aning om vad de ska kunna/göra, men tycker sig veta si och så och anser sig ha rätten till dittan och datten.
Jag fixade inte med att ha en del i att anställa folk, detta då jag ansåg att man inte hade ett tillräckligt bra upplägg, som vi skrev i början, de här testen är inte tillräckliga för att göra en bedömning av en person. Det + flera saker.
MEN givetvis, förutsättningarna ser ju olika ut beroende på vilka yrkesgrupper vi talar om, jag vet inte i hur stor utsträckning dessa tester görs idag, behöver en brevbärare göra dessa? En tjänsteman på bank? En anställd inom hemtjänsten?