2020-01-22, 11:16
Moderator
^Eazs avatar
Som så många andra här så har vi en kaffemaskin som maler bönorna och kan spotta ut en mängd olika kaffetyper, cappuccino, latte etc etc.

Detta är självfallet gratis. Jag föredrar dock thé vilket också är gratis.
Citera
2020-01-22, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
På mitt jobb får man ta max 3 små koppar per dygn från en kaffemaskin som gör sliskigt kaffe, vill man ha mer så får man betala 5kr per plastmugg, sånna små muggar som brukar finnas på offenliga toaletter på sjukhusen.

Hur många koppar får ni ta gratis? och är det gott?

Fritt, och bra kaffe enligt dem som dricker det.
Citera
2020-01-22, 11:40
Medlem
Lite olika på olika ställen jag arbetat på. Men jag tror det var länge sedan jag såg någon skylt med att det skulle kosta per kopp.

För närvarande är det det vanliga, inga begränsningar jag vet om. Det står ett par automater i "köket". De är ok. De maler bönor osv massa konstiga inställningar och program och annat, de flesta verkar inte använda dem utan kör bara standard funktionerna. Maskinerna servas av ett av de lokala kaffe ställena, de levererar bönor osv. Skulle det ta slut har de även lämnat ett antal påsar med böner i ett skåp om någon behöver fylla på själva. Te finns i de där små engångsförpackade påsarna, kommer inte ihåg nu om det är Lipton eller Twinings men det finns ett antal smaker och sorter.

Riktiga muggar, inget sådant där papperstjafs. Det hade kanske inte skadat om muggarna hade varit lite större, men de hade inte gått in i maskinen om man inte stod där och höll dem i vinkel -- troligen samma problem om någon skulle få för sig att försöka fylla en termos. Vet dock inte varför någon skulle göra det när de bara kan gå och hämta en kopp till.

Det enda klagomålet är att de har börjat köpa havremjölk och laktosfri lättmjölk istället för riktig mjölk. Det duger möjligen i kaffet eller te:et men det är knappt. Dagens i-lands problem eller något.

Annars är det fruktkorgar, tror de kommer en gång i veckan, och sådant som vanligt. Det finns öl, cider och vin i kylskåpet. Men jag har nog inte sett någon dricka det mer än på fredag eftermiddag men det är inget stopp så där för det om man skulle känna för det en annan dag, vad jag vet -- ingen har sagt något i vart fall. Men frågan kanske kommer upp om någon skulle börja dricka hejdlöst under arbetstid.

Det finns bröd, smör och pålägg också om man behöver en macka. Däremot är det inte tänkt att det skall ersätta en egen lunch. Men jag tror inte någon har någon direkt koll. Men om det skulle börja bli en enorm åtgång kanske frågan skulle komma upp.

Det känns som om att det är svensk kontorsstandard för tjänstemän.
Citera
2020-01-22, 11:43
Medlem
Arbetsgivare som snålar med kaffe förlorar på det i längden.
Citera
2020-01-22, 11:52
Medlem
opiiums avatar
Gratis och hur mycket man vill ur typen av maskin som brukar finnas på okq8, innan de bytte till starbucks
Citera
2020-01-22, 12:15
Medlem
Gratis och hur mycket man vill. Bryggare eller automat. Bryggaren gör gott kaffe men automaten smakar skit (enligt mig, andra verkar gilla det). Om en arbetsplats väljer att kaffe är något man ska spara in på vet man att de saknar all typ av prioriteringsförmåga.
Citera
2020-01-22, 12:16
Medlem
HanMedPinnens avatar
Dricker inte kaffe själv, men vi har fri tillgång till en kaffemaskin som mal bönor allt eftersom folk dricker. Någon sorts tekniker är där och pillar med den, ofta flera gånger i veckan, fyller på, rengör och så. Vi har även tepåsar och fruktskålar. Inga begränsningar på kaffet, men kollegorna kan ju förstås bli lite kinkiga om man plockar åt sig ett berg av de bästa frukterna varje dag.
Citera
2020-01-22, 12:58
Medlem
Har (såvitt jag vet) inga begränsningar vad gäller antal koppar kaffe vi får ta. Kaffemaskinen maler bönor och spottar ur sig hyfsat gott kaffe (man vänjer sig).

På en tidigare arbetsplats tyckte den lokala chefen att det gick åt alldeles för mycket kaffebönor (d.v.s. personalen drack för mycket kaffe), så chefen bad teknikern som servade kaffemaskinen att minska koppstorleken till 2/3.
Vilket fick till följd att alla tog dubbla koppar, men ofta slängde ut det sista i vasken. Så kostnaderna för kaffebönor ökade med 50% istället för att minska med 33% som chefen hade tänkt.
Dumsnålt så det skriker om det, men det var bara en av flera konstigheter som den chefen hittade på.
Citera
2020-01-22, 13:18
Medlem
Luriosans avatar
Vi har en apdålig kaffebryggare som laddas med Gevalia. Kaffet smakar helt okej och duger på arbetstid. Vi har även en arsenal med te från Lipton som smakar cancer och det slutar med att jag tar med mig eget te hemifrån att dricka på jobbet. Utöver det har vi ingenting annat som knäckebröd eller frukt. Det får vi ta med oss själva.

Hemma har jag däremot en Phillips Grind and Brew som maler hela bönor och smakupplevelsen är något annat.

Får hoppas att kollegorna lyckas övertala chefen att införskaffa en Moccamaster istället så man kan njuta av kaffet.

Betala för kaffet hade jag aldrig gått med på och jag hade kontaktat facket omedelbart. Viss typ av dumhet och snålhet ska man aldrig ge vika för.
Citera
2020-01-22, 13:25
Medlem
trailblasers avatar
Vi får dricka hur mycket lyxkaffe vi vill (Arvid Nordqvist).
Citera
2020-01-22, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavan
Säg åt de att skaffa Skånerost!
Funkar inte så. Skånerost är inte lösningen på allas kaffeproblem. Anledningen till namnet är att det är en rostning anpassad för det hårda skånska vattnet man hade i Helsingborg och Landskrona. Har du mjukare vatten är Arvid Nordqvist mörkrost mycket bättre än skånerost. Det är ungefär samma princip bakom allt kaffe - lövbergs lila är anpassat för Karlstads vatten, Gevalia för Gävles och så vidare.

Vi har fritt kaffe på jobb
Senast redigerad av martinator 2020-01-22 kl. 14:51.
Citera
2020-01-22, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
På mitt jobb får man ta max 3 små koppar per dygn från en kaffemaskin som gör sliskigt kaffe, vill man ha mer så får man betala 5kr per plastmugg, sånna små muggar som brukar finnas på offenliga toaletter på sjukhusen.

Hur många koppar får ni ta gratis? och är det gott?

Nu dricker jag inte kaffe men på min förra arbetsplats hade de en kaffe/varm chokladautomat som alla fick dricka hur mycket de ville ur...vad jobbar du på för snål jävla arbetsplats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in