2020-01-22, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
"TE te4, äv. THE te4, n. (SwFrOrdeB 177 (1703) osv.) ((†) m. Heinrich (1814)); best. -et, äv. -t (ss. m. -(e)n); pl. -er (GbgMag. 1759, s. 107 osv.), äv. (i bet. 2) -n (Bonde TroMig 91 (1936: söndagsthén)); äv. TEA te4 l. ti4 l. med mer l. mindre genuint engelskt uttal, anträffat bl. ss. förled i ssg."

Förlåt en ordmärkartant

" Till svenskan kom ordet från engelskan, som fått sitt ord från holländskan, som hade det direkt från Xiamen. I vardagssvenska påträffas flera olika stavningar, bland annat "the", "té", "tea", "tee", "thé", "thee", "thée". Dock är te den enda accepterade stavningen enligt Svenska akademien."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Te
Citera
2020-01-22, 09:55
Medlem
SupaStrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskimomannen
Låter som Zalando, hört att det ska vara ett riktigt skitföretag att jobba för där man blir behandlad som en krigsfånge. Detta är säkra källor, hörde de har två toaletter enbart på sitt lager i Kungsängen och det jobbar över 100 personer där.
Har svårt att tro att verkligen bara har två toaletter på 100 anställda. Arbetsmiljölagen specificerar förvisso inte annat än att det ska finnas “tillräckligt antal toaletter för de arbetstagare som arbetar samtidigt” men rekommendationen är en per 15 personer.
Citera
2020-01-22, 10:15
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
På mitt jobb får man ta max 3 små koppar per dygn från en kaffemaskin som gör sliskigt kaffe, vill man ha mer så får man betala 5kr per plastmugg, sånna små muggar som brukar finnas på offenliga toaletter på sjukhusen.

Hur många koppar får ni ta gratis? och är det gott?

Alltså är din chef Ove från Solsidan? Hur fan kan man vara så jävla snål när det kommer till kaffe?
Citera
2020-01-22, 10:34
Medlem
Vi får betala för vårt eget kaffe. Det finns en kaffemaskin på jobbet, urusel och äckligt kaffe. Kostar 3kr/kopp. Finns espresso-maskiner också men då får man ta med sina egna kapsuler.
Citera
2020-01-22, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anotherpieceofmeat
Får ta hur mycket som helst. Och det smakar som vilket kaffe som helst, dvs väldigt äckligt, bittert brunvatten.

Säg åt de att skaffa Skånerost!
Citera
2020-01-22, 10:37
Medlem
BigFatCones avatar
När jag jobbade på en skola så fick vi köpa vårt eget kaffe. Helt bisarrt egentligen. Vi på sexårs hade vår egen bryggare och resten hade en annan. Tror att fritidsavdelningen också hade en egen. Man var även tvungen att betala för en hel lunch även om man bara tog en knäckemacka och ett glas vatten, för att det är trevligare om alla vid bordet äter.
Citera
2020-01-22, 10:39
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Vore kul att veta vilken bransch TS jobbar i, där arbetarna får betala för kaffet utan att gå i taket.

Gratis kaffe är ett otroligt enkelt sätt att hålla sina knegare glada och produktiva.
Precis. Och driftkostnaden per dag för en kaffemaskin måste vara otroligt låg. På min avdelning på cirka 30 pers har vi vår egen kaffemaskin. Lite mera fancy med latte, espresso, choklad och allt möjligt. Men kostnaden för vårt företag måste vara max typ 200 spänn per dag? Visst den behöver fyllas på med jämna mellanrum men det tar receptionisten 5-10 minuter och att köpa in stora påsar med kaffe kan inte va särskilt dyrt per kopp. Väl värd investering att ha den servicen gratis.
Citera
2020-01-22, 10:45
Medlem
Danne90s avatar
Fri kaffe, fri fika av olika slag, fri läsk osv.
Vi har ett kort som vi på vår avdelning får nästan fritt handla på ICA. Jobbar inom kommunen, ja jag vet....
Citera
2020-01-22, 10:51
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAC
Nej, kaffe och enklare fika är inte en löneförmån enligt Skatteverket. Det räknas som personalvård. Antar att de också vill ha kaffe ha jobbet.
https://www4.skatteverket.se/rattsli....8/324010.html
De kan kalla det vad de vill, jag bryr mig inte om deras definitioner. Kaffe är nåt de flesta eller iaf många räknar med ska ingå när man jobbar åt dem. Hade ett jobb där de drog 50 spänn i månaden för kaffet, men då kunde man äta kakor och mackor också vilket man såklart gjorde då man pröjsat för det.
Citera
2020-01-22, 11:08
Medlem
Fritt kaffe, the, mjölk, ny fruktleverans varje vecka .. kakor/bullar som vi själva väljer vad vi vill ta hem. sådana där färdiga knäckemackor. Vi har pengar avsatta till dylikt per avdelning.
Citera
2020-01-22, 11:09
Medlem
Pensionerad nu, men på mitt jobb samlade vi till en vattenkokare och så tog man med snabbkaffe hemifrån. Efter några år beslutade en ny chef att kaffedrickning fick förekomma en gång i veckan, då på en schemalagd 15 minuters rast.
Så kan det se ut i skolans värld.
Citera
2020-01-22, 11:12
Medlem
Sinraths avatar
Om man begränsas till en viss mängd koppar per dag borde det antingen vara pga att man inte ska "ta rast" med en kopp varje halvtimme alternativt att det utnyttjas över vad som är skäligt. Folk som fyller en eller två 1.5 liters termosar och tar med hem te.x. Kanske t.o.m för att minska på toalettbesöken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in