• 2
  • 3
2020-01-23, 00:20
Medlem
Zyclone-Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelbruno
Jag menar att det inte går att vara mer eller mindre bra på en pseudovetenskap. Det är som att säga att de europeiska flat-earthsarna är bättre än de amerikanska...

Anledningen att jag frågar är att två sjukgymnaster och fem läkare (1 medicinare, 2 kirurger och två allmänläkare) gav mig rådet att söka upp en Kiropraktor.

Kan nämnas att den ena av Sjukgymnasterna, eller Fysioterapeuter som de heter idag, skulle vidareutbilda sig inom ämnet så han även kunde justera och manipulera leder. "Precis som Kiropraktorerna" sa han. Han sa även att det lutar åt det hållet nu när man jobbar och vidareutbildare sig som Fysioterapeut.

Han körde även med triggerpunkter, akupressur och försökte hitta låsningar att släppa på med manipulation.

Kan det vara så att Kiropraktorer börjar bli ansedda inom läkarvården eller var det bara så att de jag träffade, som inte kände varandra eller jobbade på samma enhet, av slumpen var smygkiropraktorer själva eftersom de rekommenderade det?

Inom alla yrken finns det oseriösa och vårdslösa utövare. Varje dag förstörs livet på en patient pga felbehandling av en person utbildad inom läkarvetenskapen. Är då läkarvetenskap dåligt? Nej.

Då är det ju galet att bl.a 1177 har det som råd och att flera Regioner ansluter Kiropraktorer som privata vårdgivare? Eller hur?

http://www.lul.se/sv/Vard-halsa/Sjuk...opraktorer-ny/

https://www.1177.se/Stockholm/behand...och-naprapati/
Citera
2020-01-23, 00:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zyclone-B
Anledningen att jag frågar är att två sjukgymnaster och fem läkare (1 medicinare, 2 kirurger och två allmänläkare) gav mig rådet att söka upp en Kiropraktor.

Kan nämnas att den ena av Sjukgymnasterna, eller Fysioterapeuter som de heter idag, skulle vidareutbilda sig inom ämnet så han även kunde justera och manipulera leder. "Precis som Kiropraktorerna" sa han. Han sa även att det lutar åt det hållet nu när man jobbar och vidareutbildare sig som Fysioterapeut.

Han körde även med triggerpunkter, akupressur och försökte hitta låsningar att släppa på med manipulation.

Kan det vara så att Kiropraktorer börjar bli ansedda inom läkarvården eller var det bara så att de jag träffade, som inte kände varandra eller jobbade på samma enhet, av slumpen var smygkiropraktorer själva eftersom de rekommenderade det?

Inom alla yrken finns det oseriösa och vårdslösa utövare. Varje dag förstörs livet på en patient pga felbehandling av en person utbildad inom läkarvetenskapen. Är då läkarvetenskap dåligt? Nej.

Då är det ju galet att bl.a 1177 har det som råd och att flera Regioner ansluter Kiropraktorer som privata vårdgivare? Eller hur?

http://www.lul.se/sv/Vard-halsa/Sjuk...opraktorer-ny/

https://www.1177.se/Stockholm/behand...och-naprapati/
I så fall är det ju direkt tjänstefel och borde kunna anmälas till någon vårdnämnd.
Citera
2020-01-23, 00:27
Medlem
Zyclone-Bs avatar
Citat:
I så fall är det ju direkt tjänstefel och borde kunna anmälas till någon vårdnämnd.

Vilket av det jag nämnde?
Citera
2020-01-23, 00:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zyclone-B
Vilket av det jag nämnde?
Att läkare uppmanar dig att kontakta kiropraktor.
Citera
2020-01-23, 00:42
Medlem
Zyclone-Bs avatar
Citat:
Att läkare uppmanar dig att kontakta kiropraktor.

Det är så Regionerna jobbar nu för tiden. De ansluter Kiropraktorer till sig och behandling går under högkostnadsskyddet. 1177 ger råd att gå till Kiropraktorer, samma med Vårdcentraler och privatläkare.

Kiropraktik används inom Läkarvården på olika nivåer idag för att de ser resultatet av behandlingarna och anser att det är en bidragande faktor när det gäller rehabilitering.

Du kanske inte gillar det, som jag märkt, men så ser det ut idag.

Du får börja anmäla de Regioner som du anser bryter mot god läkarvetenskap och glöm inte 1177 som drivs av Regionerna idag.

Så tillbaka till ämnet....

Om TS fortfarande känner av besvären dag fem, trots fysisk aktivitet, kan det bero på en felbehandling.

Testa då en Fysioterapeut med inriktning på idrottsskador.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in