Citat:
Självklart, kanske tog jag min egen vetskap om saker och ting inom ärendet allt för givet. Med risk att vi hamnar för OT redogör jag här kort för bevisen. Vill dock åter påpeka att jag inte anser det här vara särskilt relevant till den övriga diskussionen, om än av yttersta vikt i allmänhet och i slutändan del av sakfrågan.
Visst blir frågan om parlamentarism lite av en definitionsfråga, personligen anser jag folksuveränitetsprincipen kräva att utlovad representation för ett parti av folket för vilka man berättigats makt inkluderar ett förbud mot att lägga sig platt och inte utöva sådan representation, likt jag inte anser sådan makt enbart kräva överenskommen syn gällande vem som tillåts total makt, utan kräver både motiverad och överenskommen syn i de flesta sakfrågor, åtminstone de vilka anses ha stor påverkan på de röstberättigade.
Visst blir frågan om parlamentarism lite av en definitionsfråga, personligen anser jag folksuveränitetsprincipen kräva att utlovad representation för ett parti av folket för vilka man berättigats makt inkluderar ett förbud mot att lägga sig platt och inte utöva sådan representation, likt jag inte anser sådan makt enbart kräva överenskommen syn gällande vem som tillåts total makt, utan kräver både motiverad och överenskommen syn i de flesta sakfrågor, åtminstone de vilka anses ha stor påverkan på de röstberättigade.
Jag förstår inte riktigt vad du menar? Vilka utövar total makt? Vem/vilka tillåts detta? SD har ju sina mandat i riksdagen som står i proportion till andelen röster de fått i senaste val. Det är fritt för alla partier att förhålla sig till SD enligt sina egna fundament/politik/vilja. Det är så vår parlamentarism fungerar. Att tvinga övriga partier att förhålla sig på annat sätt vore däremot ett brott mot demokratin.
Citat:
Tredubbling och fortsatt snabb ökning av HMF-fällanden: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/fler-doms-for-hets-mot-folkgrupp-i-norra-sverige
Edit i efterhand: Uppdaterat till ämnad länk
Domstolsbeslut som visar på att fallen inkluderar exempel där talibanor liknats vid apor: https://minfil.com/A3NdDezen8/_vre_HR_B_325-19_Dom_2019-07-08_pdf
Tredubbling och fortsatt snabb ökning av HMF-fällanden: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/fler-doms-for-hets-mot-folkgrupp-i-norra-sverige
Edit i efterhand: Uppdaterat till ämnad länk
Domstolsbeslut som visar på att fallen inkluderar exempel där talibanor liknats vid apor: https://minfil.com/A3NdDezen8/_vre_HR_B_325-19_Dom_2019-07-08_pdf
Att dessa brott ökar är inget annat än att förvänta. Ökad polarisering och ökade möjligheter att uttrycka sig och för inlägg att sprida sig.
Citat:
Påminner lite om de YouTube-förnekare du tidigare nämnt, jag tror att jag börjar förstå.
Påminner lite om de YouTube-förnekare du tidigare nämnt, jag tror att jag börjar förstå.
Så, om du upprörs över Gretaföljarna kanske du borde uppröras på liknande sätt av gemene förnekare. Greta säger i alla fall att vi bör lyssna till vetenskapen. Förnekarna lyssnar till de som framställer den politiskt styrd, resultat mot pengar från någon grön industri, korrumperad osv. Självklart vill inte förnekarna att folk ska ha uppfattningen att vetenskap är det bästa verktyg vi har för att undersöka naturen. Deras budskap är helt och hållet beroende av att deras följare inte accepterar vetenskap.
[quote]
Ja! Jag vet inte hur jag ska visa det tydligare än jag gjort. Du är den andra som inom timmen verkar ha slagits av det faktumet efter att jag enbart pratat politik i varje politik.
Jag hänvisar till det svaret (precis ovan) gällande huruvida det är relevant för tråden eller inte. Likt klimatforskningen finns det nämligen flera åsikter om den, även om vissa inte helt tycks acceptera det: (FB) Förstår klimatförnekare hur man granskar forskning?
Citat:
Nej, men det medför per automatisk att de beslut man tar med forskningsläget som motivation inte har den legitimitet som många utan ifrågasättande tycks anta.
Nej, men det medför per automatisk att de beslut man tar med forskningsläget som motivation inte har den legitimitet som många utan ifrågasättande tycks anta.
Det beror helt och hållet på hur man värderar. Högst individuellt. Det jag försökte säga var att man inte kan beakta detta på några relevanta grunder om man inte förstår problemet, vilket klimatförnekare inte gör.
Citat:
Jag håller helt med, gällande miljöpartiet är de numera ute på så lång vift det vore en skymf mot diskussion i sig att något ämne påstå dem besitta något värde, oavsett sida.
Jag håller helt med, gällande miljöpartiet är de numera ute på så lång vift det vore en skymf mot diskussion i sig att något ämne påstå dem besitta något värde, oavsett sida.
Kul att du vi är överens om ickehyckleriet från Lövins sida. Det är ju högst off topic, liksom allt annat du skriver (politik). Men vi är inte överens om att de är värdelösa. Jag är inte miljöpartist heller, ska tilläggas.
Citat:
Hänvisar till tidigare behandling av det faktumet, och tillägger att politik inte är att förkasta gällande ämnet.
Ja, det var kanske en upprepning? Politik kommer in först efter problembeskrivningen, hur en ökande främst koldioxidhalt påverkar klimatet och vilka konsekvenser det får. Det är vad vetenskapen i frågan undersöker. Hur vi kan få bukt med våra utsläpp i våra sammhällen är däremot mer en politisk fråga. Och jag förstår fullt ut att man motsätter sig alla lösningar om man inte accepterar problemet. Med den uppfattningen finns ju inget problem att lösa.Hänvisar till tidigare behandling av det faktumet, och tillägger att politik inte är att förkasta gällande ämnet.
Sedan kan det tyckas vara anmärkningsvärt att någon som antyder stöd för Norsefire värnar om parlamentariska förutsättningar och demokrati. Förutsatt att jag nu tolkar din avatar korrekt.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2020-01-23 kl. 09:14.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2020-01-23 kl. 09:14.