Citat:
Då får du väl kritisera besluten, inte vetenskapen som ligger bakom. Du är väl medveten om att de växthusteorin i princip var färdig innan några politiker uppmärksammade saken.
De forskarna gör nu är att finputsa. Redan Hulburts beräkning 1931 var i princip tillräckligt noggrann för att visa att här var ett problem.
De forskarna gör nu är att finputsa. Redan Hulburts beräkning 1931 var i princip tillräckligt noggrann för att visa att här var ett problem.
Ja, det har man hört talas om. Den var ju färdig på 70-talet, än hade inte jorden gått under på 80-talet. Den var ungefär lika färdig på 80-talet, än var inte isbjörnarna vare sig utrotade eller simkunniga på 90-talet. Den var kanske mest färdig på 90-talet, ändå har jag inte behövt bygga en ark för att åter rädda jordens kreatur som i bibeln. Den har till syvende och sist blivit precis lika färdig nu som de i tiden ideologiskt grundande politiska mål som den påstås föreligga skäl för att införa, i avsaknad av välvilliga motiv.
Eller hade de med rasism, toxisk maskulinitet och kapitalism i sin klimatforskning redan på 1930-talet? I sådana fall tar jag tillbaka allting som jag påstått! Och allt annat med, för den delen.
Exakt! Det är där skon klämmer. För politikens påverkan på vetenskapen verkar få vara villiga att erkänna, men består än av det faktiska problemet i den här röran.
Från TS:
Citat:
... [Mina politiska motståndare] ... kan förvånansvärt lite om hur forskning bedrivs och hur man avgör vilken forskning som är pålitlig.
Hur forskning bedrivs, och vilken forskning som är pålitlig, är i högsta grad, synnerligen gällande det senaste årtiondet, en frågan gällande politik, och inget annat. Den särskilt uppmärksammade forskning som informerar politiska idag i väst har nämligen främst bestått av just klimatalarmism och... *trumvirvel*.. Genusvetenskap!
De lever varken i något skiljt vetenskapvakum eller i något skiljt vakum var för sig, utan vad som görs gällande för hur forskning bedrivs påverkas lika mycket av de politiska önskemål som finns att underbygga genusvetenskap som klimatalarmism.
Att inte beakta det perspektivet resulterar i föga annat än en helt meningslös diskussion.