• 2
  • 3
2020-01-31, 11:48
Medlem
trottwells avatar
.
Senast redigerad av trottwell 2020-01-31 kl. 11:56.
Citera
2020-01-31, 11:53
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Anledningen är att (s) sannolikt kommer att gå med på att ta bort flyttskatten, dvs reavinst-skatten som man betalar på vinsten. Så om man väntar ett litet tag så kommer man undan all skatt.

Jag tittar på hemnet varje vecka, ska köpa en topplägenhet i Stockholm. jag har aldrig sett ett mindre utbud. Antyder att det finns en rejäl bunt lägenheter som snart kommer att komma ut, rimligtvis kan det inte vara färre som behöver flytta och sälja än vanligt. De bara väljer att vänta 3-6 månader.

Citat:
Att använda ordet "strunt" när du inte själv vet något är väl pinsamt för dig?

https://tradevenue.se/Aktiepappa/fly...rt-1-juli-2020
Regeringen och dess stödpartier har lovat att ta bort den sk flyttskatten vilket innebär att de ska ta bort räntan på uppskovet. Det har nu kommit fram hur de tänkt sig lösa det här och det blir sannolikt som så att försäljningar som sker efter 1 juli 2020 slipper ränta på uppskovet. Dessutom ökar man taket på uppskovet till 3 miljoner.

Googla på flyttskatt bort, t.ex

Jag har själv uppskov efter såld villa för 10 år sedan. Kanske bättre om vi som vet uttalar oss.

Strunt igen.

Du kan inte läsa innantill, du förstår inte ens vad du själv skriver. S kommer aldrig att ta bort reavinstskatten som du påstår i det översta av mig citerade inlägget.

Att du i 10 år har behövt betala en sinnessjukt hög avgift för uppskovet visar att du tillhör småfolket, och nu skall du köpa en topplägenhet.
Citera
2020-01-31, 11:55
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Strunt igen.
Du kan inte läsa innantill, du förstår inte ens vad du själv skriver.

Att du i 10 år har behövt betala en sinnessjukt hög avgift för uppskovet visar att du tillhör småfolket.
Bra argument, verkligen. Förstår att du blev sur med byxorna nere. Ta kritik är inte din starka sida.

När räntan på uppskovsbeloppet blir 0 så är det samma sak som att flyttskatten tas bort. Enligt januariöverenskommelsen ska detta ske inom mandatperioden.

Jag tror att väntan på detta beslut gör att ovanligt få lägenheter läggs ut på hemnet nu. men det är inte hållbart, folk kan inte skjuta på sina flyttar hur länge som helst.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-01-31 kl. 11:58.
Citera
2020-01-31, 12:16
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Bra argument, verkligen. Förstår att du blev sur med byxorna nere. Ta kritik är inte din starka sida.

När räntan på uppskovsbeloppet blir 0 så är det samma sak som att flyttskatten tas bort. Enligt januariöverenskommelsen ska detta ske inom mandatperioden.

Jag tror att väntan på detta beslut gör att ovanligt få lägenheter läggs ut på hemnet nu. men det är inte hållbart, folk kan inte skjuta på sina flyttar hur länge som helst.

Bjäbb bjäbb

Flyttskatten försvinner eventuellt men skatten på reavinsten blir kvar.
Varför påstår du att S vill ta bort skatten på reavinsten, när det handlar om avgiften för uppskovet?
Tråden handlar om Östermalm, här kostar bostadsrätterna både 20 och 30 miljoner, i den prisklassen är uppskov helt ointressant, dessa säljare och köpare lever i en helt annan värld än uppskovsfolket.
Citera
2020-01-31, 12:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Bjäbb bjäbb

Flyttskatten försvinner eventuellt men skatten på reavinsten blir kvar.
Varför påstår du att S vill ta bort skatten på reavinsten, när det handlar om avgiften för uppskovet?
Tråden handlar om Östermalm, här kostar bostadsrätterna både 20 och 30 miljoner, i den prisklassen är uppskov helt ointressant, dessa säljare och köpare lever i en helt annan värld än uppskovsfolket.
Jag äger en 15mkr-villa.

Antalet sålda 20-30mkr-lägenheter i Stockholm är kanske 1% av alla, 2-3 per månad. Vi diskuterar inte ens dem.

Du har fortfarande inte fattat att om uppskovs-skatten på REA-vinst skjuts oändligt i framtiden så är det samma sak som att man tar bort "flyttskatten" dvs reavinst-skatten. Den kanske räknas ut, men man betalar inget.
Citera
2020-01-31, 12:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det är du som inte fattar, skatten skjuts inte upp oändligt och det flaggas för ett tak på 3 miljoner för uppskovsbeloppet och förr eller senare skall skatten betalas. Skatten på reavinsten försvinner inte.
Å andra sidan är 3 mkr ett högt värde, borde täcka 90-95% av all försäljning. Det är tillräckligt högt för att många som skulle kunna sälja nu är villiga att vänta med försäljning tills beslutet är taget. 22% vinstskatt på 3mkr är 660.000 kr i skatt.
Citera
2020-01-31, 12:34
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Jag äger en 15mkr-villa.

Antalet sålda 20-30mkr-lägenheter i Stockholm är kanske 1% av alla, 2-3 per månad. Vi diskuterar inte ens dem.

Du har fortfarande inte fattat att om uppskovs-skatten på REA-vinst skjuts oändligt i framtiden så är det samma sak som att man tar bort "flyttskatten" dvs reavinst-skatten. Den kanske räknas ut, men man betalar inget.
Det är du som inte fattar, skatten skjuts inte upp oändligt och det flaggas för ett tak på 3 miljoner för uppskovsbeloppet och förr eller senare skall skatten betalas. Skatten på reavinsten försvinner inte, den är en stor intäkt för staten, den släpper staten aldrig. Det skulle bli svårt att ta dessa pengar från något annat.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in