2020-01-30, 06:50
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Authix
Vad yrkar ni? Är det köpläge nu i vår för en lägenhet på Östermalm?

Efter sprängningen för en vecka sedan väljer nog många att flytta. Lägenheter behöver totalrenoveras och kommer förmodligen säljas extra billiga i vår.

Vad tror ni? Dags att slå till?

Dina teorier kommer dessvärre inte infrias! Det kommer vara dyrare på Östermalm nu i vår än de senaste två åren.

Köpläge? Det var det i början av 90-talet! Jisses, då var det billigt när krisen satte in!
Citera
2020-01-30, 06:53
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustaveriksson
Som Baron Rotschild sa någon gång på 1700-talet: ”Det är läge att köpa när det är blod på gatorna.”

Eller som Beau Brummel sa 1816!
När priserna rasar har folket inga pengar och får inga lån!
Citera
2020-01-30, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Anledningen är att (s) sannolikt kommer att gå med på att ta bort flyttskatten, dvs reavinst-skatten som man betalar på vinsten. Så om man väntar ett litet tag så kommer man undan all skatt.

Jag tittar på hemnet varje vecka, ska köpa en topplägenhet i Stockholm. jag har aldrig sett ett mindre utbud. Antyder att det finns en rejäl bunt lägenheter som snart kommer att komma ut, rimligtvis kan det inte vara färre som behöver flytta och sälja än vanligt. De bara väljer att vänta 3-6 månader.

Har du belägg på att S vill ta bort flyttskatten?

Utbudet är otroligt, aldrig upplevt så få bostadsrätter till salu. Den enda förklaringen jag har lyckats få är följande:

Rent regelmässiga orsaker anges som en anledning till att färre bostäder är till salu just nu. Amorteringskravet på nya lån och kravet på kontantinsats (2010) har lett till att fler människor inte har råd att flytta.

Även om viljan och behovet finns att flytta så finns det hinder på vägen som nämns av samtliga fastighetsmäklare är att en flytt innebär att hushållet måste ta nya lån, vilket man anser blir för dyrt, tillsammans med övriga kostnader som är knutna till en flytt (stämpelskatt, lagfart, pantbrev etc). De gamla lånen har blivit attraktiva.

Andelen som väljer att bo kvar trots att de egentligen behöver större har ökat. Man löser det med att renovera och bygga ut. Det blir billigare, anser man, än att flytta och ta nya lån. Människor värdesätter sina gamla lån.

Ett lågt utbud leder till ett ännu lägre utbud. En vanlig ordning vid en flytt är att sälja nuvarande bostad innan man köper nytt. Andelen som inte törs sälja har ökat markant eftersom man agerar på en marknad med lågt utbud. Oron för att inte hitta en ny bostad inom rimlig tid bidrar till att människor avvaktar med sin egen försäljning.

Källa:
https://www.sbab.se/download/18.6de4...t_april_17.pdf
Citera
2020-01-30, 14:12
Medlem
Tror inte någon flyttar pga detta. Lugnare än Östermalm är svårt att hitta, om dom inte lämnar landet förstås.
Citera
2020-01-30, 14:52
Medlem
Alltid köpläge på Östermalm. Bästa området att bo i, väldigt lugnt.
Citera
2020-01-30, 19:59
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odensnorre
Tror inte någon flyttar pga detta. Lugnare än Östermalm är svårt att hitta, om dom inte lämnar landet förstås.
Nja, centrum drar till sig en del riffraff, det finns lugnare ytterområden som Danderyd eller ännu lugnare Djursholm och Lidingö. I övriga landet finns ytterligare ännu lugnare områden, t.ex Lomma nära Lund:
https://omni.se/hammaro-ar-den-trygg...erige/a/pL5nwo

Fast man vill kanske inte ha det för lugnt innan man är 75.
Citera
2020-01-30, 20:02
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PPN59801R001
Har du belägg på att S vill ta bort flyttskatten?

Utbudet är otroligt, aldrig upplevt så få bostadsrätter till salu. Den enda förklaringen jag har lyckats få är följande:
De vill inte ta bort några skatter alls, men det står med i januariöverenskommelsen. T.ex

https://www.maklarsamfundet.se/nyhet...-uppskovsranta

Dina övriga tankar tror jag inte riktigt på. Utbudet är så minimerat att det hänt något akut.
Citera
2020-01-30, 20:30
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Anledningen är att (s) sannolikt kommer att gå med på att ta bort flyttskatten, dvs reavinst-skatten som man betalar på vinsten. Så om man väntar ett litet tag så kommer man undan all skatt.

Jag tittar på hemnet varje vecka, ska köpa en topplägenhet i Stockholm. jag har aldrig sett ett mindre utbud. Antyder att det finns en rejäl bunt lägenheter som snart kommer att komma ut, rimligtvis kan det inte vara färre som behöver flytta och sälja än vanligt. De bara väljer att vänta 3-6 månader.

Du blandar ihop saker, reavinstskatten och det vi kallar flyttskatten är inte samma sak. Det är kostnaden för att skjuta upp reavinstskatten som är flyttskatten.

Se länken som du själv hänvisar till:

"Ta bort flyttskatten genom att räntebeläggningen på uppskovsbeloppet avskaffas"

Att ta bort själva skatten på reavinsten är otänkbart, det är en stor intäkt för staten, förr eller senare skall skatten betalas.
Senast redigerad av trottwell 2020-01-30 kl. 20:38.
Citera
2020-01-30, 22:26
Medlem
Citat:
Nja, centrum drar till sig en del riffraff, det finns lugnare ytterområden som Danderyd eller ännu lugnare Djursholm och Lidingö. I övriga landet finns ytterligare ännu lugnare områden, t.ex Lomma nära Lund:
https://omni.se/hammaro-ar-den-trygg...erige/a/pL5nwo

Fast man vill kanske inte ha det för lugnt innan man är 75.
Okej, det har du rätt i, men jag tror ändå inte att någon lämnar Östermalm efter detta.
Citera
2020-01-31, 09:43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Du blandar ihop saker, reavinstskatten och det vi kallar flyttskatten är inte samma sak. Det är kostnaden för att skjuta upp reavinstskatten som är flyttskatten.

Se länken som du själv hänvisar till:

"Ta bort flyttskatten genom att räntebeläggningen på uppskovsbeloppet avskaffas"

Att ta bort själva skatten på reavinsten är otänkbart, det är en stor intäkt för staten, förr eller senare skall skatten betalas.
Reavinst-skatten på bostäder är det som kallas "flyttskatten": äldre som gör stor vinst vill inte flytta eftersom de måste betala skatt, i Stockholmsfallet ofta 1-2 mkr.

Politiker till vänster har inte direkt diskuterat att ta bort flyttskatten. Men man kan skjuta upp den. Då måste man betala en slags straffskatt på kanske 1% per år på det uppskjutna beloppet. Det är denna skatt många vill ta bort. Och om man kan skjuta upp flyttskatten för evigt så är det i praktiken samma sak som att man tar bort flyttskatten.

Men bäst vore naturligtvis att ta bort skatten. Det är ytterst få länder som har skatt bara för att man flyttar. Den gör att gamla tanter känner att de lika bra kan bo kvar i sina 4r mitt i Stockholm.
Citera
2020-01-31, 10:33
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Reavinst-skatten på bostäder är det som kallas "flyttskatten": äldre som gör stor vinst vill inte flytta eftersom de måste betala skatt, i Stockholmsfallet ofta 1-2 mkr.

Politiker till vänster har inte direkt diskuterat att ta bort flyttskatten. Men man kan skjuta upp den. Då måste man betala en slags straffskatt på kanske 1% per år på det uppskjutna beloppet. Det är denna skatt många vill ta bort. Och om man kan skjuta upp flyttskatten för evigt så är det i praktiken samma sak som att man tar bort flyttskatten.

Men bäst vore naturligtvis att ta bort skatten. Det är ytterst få länder som har skatt bara för att man flyttar. Den gör att gamla tanter känner att de lika bra kan bo kvar i sina 4r mitt i Stockholm.

Det kommer naturligtvis inte att gå att skjuta upp skatten för evigt, jag förstår inte varför du skriver sådant strunt.
Citera
2020-01-31, 10:40
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det kommer naturligtvis inte att gå att skjuta upp skatten för evigt, jag förstår inte varför du skriver sådant strunt.
Att använda ordet "strunt" när du inte själv vet något är väl pinsamt för dig?

Googla på flyttskatt bort, t.ex
Citat:
https://tradevenue.se/Aktiepappa/fly...rt-1-juli-2020
Regeringen och dess stödpartier har lovat att ta bort den sk flyttskatten vilket innebär att de ska ta bort räntan på uppskovet. Det har nu kommit fram hur de tänkt sig lösa det här och det blir sannolikt som så att försäljningar som sker efter 1 juli 2020 slipper ränta på uppskovet. Dessutom ökar man taket på uppskovet till 3 miljoner.
Jag har själv uppskov efter såld villa för 10 år sedan. Kanske bättre om vi som vet uttalar oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in