Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Anledningen är att (s) sannolikt kommer att gå med på att ta bort flyttskatten, dvs reavinst-skatten som man betalar på vinsten. Så om man väntar ett litet tag så kommer man undan all skatt.
Jag tittar på hemnet varje vecka, ska köpa en topplägenhet i Stockholm. jag har aldrig sett ett mindre utbud. Antyder att det finns en rejäl bunt lägenheter som snart kommer att komma ut, rimligtvis kan det inte vara färre som behöver flytta och sälja än vanligt. De bara väljer att vänta 3-6 månader.
Har du belägg på att S vill ta bort flyttskatten?
Utbudet är otroligt, aldrig upplevt så få bostadsrätter till salu. Den enda förklaringen jag har lyckats få är följande:
Rent regelmässiga orsaker anges som en anledning till att färre bostäder är till salu just nu. Amorteringskravet på nya lån och kravet på kontantinsats (2010) har lett till att fler människor inte har råd att flytta.
Även om viljan och behovet finns att flytta så finns det hinder på vägen som nämns av samtliga fastighetsmäklare är att en flytt innebär att hushållet måste ta nya lån, vilket man anser blir för dyrt, tillsammans med övriga kostnader som är knutna till en flytt (stämpelskatt, lagfart, pantbrev etc). De gamla lånen har blivit attraktiva.
Andelen som väljer att bo kvar trots att de egentligen behöver större har ökat. Man löser det med att renovera och bygga ut. Det blir billigare, anser man, än att flytta och ta nya lån. Människor värdesätter sina gamla lån.
Ett lågt utbud leder till ett ännu lägre utbud. En vanlig ordning vid en flytt är att sälja nuvarande bostad innan man köper nytt. Andelen som inte törs sälja har ökat markant eftersom man agerar på en marknad med lågt utbud. Oron för att inte hitta en ny bostad inom rimlig tid bidrar till att människor avvaktar med sin egen försäljning.
Källa:
https://www.sbab.se/download/18.6de4...t_april_17.pdf