Citat:
Ursprungligen postat av
nitlip
Epidemier genom historien:
Coronautbrottet
Spanska sjukan
Svininfluensan
HIV/Aids
Fetma
Kolera
Digerdöden
Sars
Ebola
Zika
Tyfus
Pandemi
En pandemi är ett utbrott (epidemi) av en sjukdom som sprids över stora delar av världen och smittar många människor. Det gäller även om den drabbar jordbruket såsom boskap, grödor, fiskar och träd, och andra organismer. En epidemi klassas inte som en pandemi om den inte infekterar många människor. Det räcker alltså inte att epidemin sprider sig över hela världen och orsakar många dödsfall; den måste även vara smittsam. Ett tydligt exempel är cancer. Cancer finns över hela världen och orsakar många dödsfall, men klassas inte som en pandemi eftersom det inte är en infektionssjukdom.
Jag tänker på ebolaviruset. Där stoppar man det ganska så snabbt genom att sätta en slags karantän runt ett smittoområde.
Varför tänker man inte så vad gäller covid- 19.
Varje land blir ett smittområde så att säga.
Många länder tycks resonera så och sätter landet( smittområdet) i karantän men också massor av små karantäner i karantänen.
Sverige kan ju sluta som att vara en enorm smitthärd man på alla tänkbara sätt som finns vill utplåna på grund utav politiker och så kallade experter spelar rysk roulett och fullkomligt skiter i att se omvärldens agerande.
Nu tänker jag alltså mest i det värsta scenariot.
Behöver ju inte bli så men kan ju bli så.
Tycker att coid- 19 verkar bra mycket farligare än ett vanligt coronavirus eftersom man är alldeles hysteriska. Jag tror inte på att det endast är redan innan svaga personer dvs riskgrupper som drabbas hårdast. Varför vill man så gärna ge info om ålder på gamlingar som dör men inte ett ljud om ynge. Det måste ju ha strykit med en hel del icke riskgruppspersoner. Av alla tusen som dltt världen över kan det omöjligtvis enbart vara så kallade riskgruppers individer som har dött.
Är det endast riskgrupper man redovisar dödsfallen men är tyst om övriga.