2020-03-15, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Vem är rankad etta? USA?
Ja.

Sverige 7:a för den som undrar.
Citera
2020-03-15, 23:41
Medlem
Dbloodss avatar
Man var något oroad för hur Sverige skulle tackla detta redan i början av Februari, nu vet man att det kommer bli en katastrof utan dess like.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
De som oftast råkar illa ut är från 40 och äldre, är du 20år så är du safe.
De sjuka indelas i tre grupper

Mild

Severe

Critical

Vad är då "mild"? Jo det är lunginflammation. Jaså säger reportern, inte lätt snuva då? Som man tänker vid ordet "mild". Nej, lunginflammation som inte resulterar i värre bekymmer/diagnoser.

Vad är då SEVERE? Jo det är när man har lunginflammation men behöver hjälp med andningen, man ligger i respirator.

Vad är då Critical? Ja det är när man inte kan andas själv och måste ligga i en ECMO maskin som syresätter blodet åt en och man ofta tappar medvetande......

Länk finns i tråden sen tidigare, jag citerar ur minnet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
5000?? Oj det var generöst. Jag tror vi har 20 000 döda inom 2 månader.

Den här regeringen och beslutsfattare tar ifrån barn deras föräldrar och far/morföräldrar. Hoppas de har planerat bygga några barnhem....
Globalt har vi 6000 döda just nu. Att Sverige skulle få 20.000 dödsfall på ett par månader känns aningen i överkant.

Sen kan man ju iofs spekulera om absoluta tal bäst man vill. Många kommer bli sjuka, vissa kommer dö och var och en ansvarar för sin säkerhet i dessa tider - staten kan inte lämna några garantier. Vi har en tuff period framför oss.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VKontakte
Jag lär mig iallafall om exponentialfunktioner och potenser i skolan, men du kanske gick barn och fritidsprogrammet?

5000-8000 döda 2020 i Sverige är en rimlig siffra. Kan säkert bli lägre om vi isolerar alla gamla och multisjuka.
Citera
2020-03-15, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Italien har extremt många dödsfall. Det förklaras med deras gamla befolkning. Världens femte äldsta.

Det låter fullt rimligt!

Men jag insåg precis en sak. Japan har världens äldsta befolkning.
Och deras dödlighet är sanslöst mycket lägre.

Hur?

Det handlar i princip bara om underrapportering minus någon promille i dödligheten för skillnad i åldersfördelning och demografi.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Mer studier om att detta överförs genom andning

https://www.google.com/amp/s/www.livescience.com/amp/coronavirus-can-spread-as-an-aerosol.html

Aerosoler, det är vad du ser när någon andas när det är minusgrader eller känner lukten från någon som skalar en apelsin eller har pruttat.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
5000?? Oj det var generöst. Jag tror vi har 20 000 döda inom 2 månader.

Den här regeringen och beslutsfattare tar ifrån barn deras föräldrar och far/morföräldrar. Hoppas de har planerat bygga några barnhem....

Vi kommer inte ha 20.000 döda inom 2 månader. Det kan jag garantera dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ferhatinho1
Se först här:
https://www.epicentro.iss.it/coronavirus/bollettino/Infografica_14marzo%20ITA.pdf

Ingen död med andra ord. Ja, kanske är det så att ingen över 60 läggs in längre i respirator. Innan man tolkar det som att många yngre, FRISKA, individer drabbas hårt så måste vi hålla oss till den data som föreligger. Yngre, friska, drabbas än så länge inte hårt.
Det är fortfarande en skapligt ny företeelse att Italien kopplar loss äldre för att yngre behöver maskinerna. Tiden från kritisk till död är i regel 1-3 veckor, om de får full vård. Så eventuella relevanta dödssiffror av de yngre i lungmaskin kommer från och med nästa vecka tidigast. Någon kan dö tidigare, några senare, förhoppningsvis dör ingen, men de får dock livslånga skador på lungorna, handikapp och eventuellt kortad livstid. Så om 1.5-2 veckor så kan man börja se trender, knappast innan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
5000-8000 döda 2020 i Sverige är en rimlig siffra. Kan säkert bli lägre om vi isolerar alla gamla och multisjuka.
Skulle tippa på nåt liknande, men jag kan underskatta regeringen...
Eller, jag tror fortfarande att vi balanserar på kanten.
Senast redigerad av Flashback100 2020-03-15 kl. 23:45.
Citera
2020-03-15, 23:43
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Globalt har vi 6000 döda just nu. Att Sverige skulle få 20.000 dödsfall på ett par månader känns aningen i överkant.

Sen kan man ju iofs spekulera om absoluta tal bäst man vill. Många kommer bli sjuka, vissa kommer dö och var och en ansvarar för sin säkerhet i dessa tider - staten kan inte lämna några garantier. Vi har en tuff period framför oss.

Själv tror jag på max 10000 fall i Sverige. 100 döda-
Men det kommer att krävas Wuhan liknande åtgärder. Säkert Stockholm och Småland.
Citera
2020-03-15, 23:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Vet du hur många generationer det har tagit för evolutionen att skapa en motståndskraft mot säsongsinfluensan? Om du drabbas av COVID 19 och det sedan muterar om ett par månader så är du långt ifrån resistent, tvärtom kan du t.om vara försvagad beroende på om sjukdomen tidigare slet på din kropp. Jag sitter på mobilen och har svårt att leta upp det jag läst tidigare, men det finns rapporter om ett fåtal individer som återsmittats, även Kina har rapporterat att antibodies emot COVID19 inte stannar kvar särskilt länge i kroppen, men det tycker jag är lite diffust eftersom att de inte har gått tillräckligt lång tid för att utvärdera.

Hursomhelst är det en väldigt dålig strategi att försöka uppnå någon form av flockimmunitet, inget sådant är garanterat och likt spanska sjukan så kommer detta mutera men om det blir ett farligare virus vet vi inte och i det fallet kan man glömma någon form av immunitet.

Effekten av att Sverige skapade flockimmunitet mot Svininfluensan blev att vi hade färre dödsfall året efter massvaccinationen, jämfört med Danmark och Norge, som dessutom har mycket mindre populationer. Du kör med kvalificerat nonsens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in