2020-03-15, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag läste någonstans att de dels har kvar sin S-sträng dels har fått importerat L-sträng. Och därtill undrar forskare vad som sker när de bryter karantänen..

Att det skulle finnas en dödligare och en mildare form är tydligen obefogat. Se följande länk:
http://virological.org/t/response-to-on-the-origin-and-continuing-evolution-of-sars-cov-2/418
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vet ej vad du menar med skyddsutrustning?

De äldre får stanna hemma i 4 månader. Det behövs ingen utrustning till det.
Masker, handskar, överdragskläder för att inte riskera att smitta ner andra. Hade många testkit funnits hade man ju kunnat testa all personal regelbundet och gjort det lite lösare.

Vem ska hjälpa dom som behöver hjälp i denna grupp och måste dom inte ha skyddsutrusning på sig för att undvika att föra smitta vidare? Vad händer om dom måste till sjukhus eller annat viktigt? Kanske äldreomsorgen har enorma lager, vad vet jag.

Visst, många över 65 år är ganska frisk. Jag tog inte med andra grupper som kanske är under 65 år som cancersjuka, folk med lungsjukdommar, hjärtproblem, diabetes ...
Citera
Medlem
Vasterass avatar
För er som inte vet så finns det hyfsat kalla fakta kring vad som händer rörande corona i världen:
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Citera
2020-03-15, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Presskonferens men jag orkar tyvärr inte översätta.... de ska sänka räntan till 0-0.25 styrräntan tror jag....Trump claims tremedous control over virus as infections spread
Det är mycket som är tremendous, wonderful och beautiful over there....
Citera
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Det där om att Trump ville ha ensamrätten på vaccin skrev jag ju för flera timmar sedan i tråden. Kul att media vaknat också. Han ska lynchas.

Alla ledare som månar som sitt eget folk bör hyllas.
Citera
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag tror också att Afrika bara ligger lite efter. Både med smittspridning och diagnoser.

Bekräftat sjuka (enligt worldometers):

Egypt: 110
South Africa: 51
Algeria: 48
Morocco: 28
Tunisia: 18
Ghana: 6
Ethiopia: 4
Kenya: 3
Nigeria: 2

Nigeria har 200 miljoner innevånare. Nigeria är stor oljeexportör och gör en hel del affärer internationellt.
Min gissning är att det finns fler än två smittade i Nigeria, men jag kan ha fel...

Om de är smarta så vidtar de åtgärder redan nu och lär sig av europas misstag.
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Bättre försöka hålla ut tills man tagit fram bättre behandling och ev vaccin.

Nja, har du underliggande sjukdom och ska vänta på nåt vaccin är nog inte oddsen så goda trots en och annan blänkare i slaskpressen om att man har något på gång lite här och där.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
UK är kända som framstående inom smittskyddsberedskap och är rankade 2:a i världen av GHS.

Frankrike, Finland och tralalalaa Sverige tycks vara med i samma klubb.

EDIT; WHO talesmannen G, hade ju ett snack med Löfven, strax efter åkte Tegnell till Somalia, frågan är om det var för att Sverige är känt för sin kompetens eller för att vara uselt på smittskyddsåtgärder?
Senast redigerad av OY 2020-03-15 kl. 23:39.
Citera
2020-03-15, 23:37
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Stockholm har 90 intensivvårdsplatser just nu sa dem i Agenda. Helt sanslöst.
Tyskland har 27 000
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
.
Han hänvisar till britterna och säger att dom är experter på detta. Någon som vet mer om den brittiska varianten av FHM?
”Britterna” är inga övermänniskor - de är varken bättre eller sämre än andra. Det jobbar dock utländska forskare där, så visst samlas det skarpa hjärnor där.

Tegnell kör med britt-kortet därför att det går hem i Sverige.
Tegnell har varken sagt bu eller bä (eller snarare sagt både bu och bä), bara att man siktar på att plana ut kurvan. Folkimmunitetslinjen har dessutom dementerats (om dementin nu var uppriktig). Tvivlar på att han har nån egentlig aning om hur vi ska agera, utan man får se vad som händer - och inte omöjligt ett tryck från ovan på att inte stänga Sverige. En nyttig idiot, helt enkelt.
Brittkortet skulle kunna vara ett ”försvar” att gömma handlingsförlamningen bakom:
- Stäng ner!
- Nej, britterna säger att det inte är bra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarkMark
"Socialstyrelsen förbereder sortering av människor som ska lämnas att dö"

"På regeringens presskonferens bekräftade Socialstyrelsens generaldirektör Olivia Wigzell att myndigheten tar fram beslutsstöd för triage, alltså en sortering över vilka patienter som sjukvården ska försöka rädda livet på. – Det innefattar prioriteringar som har en etisk dimension, absolut, svarade hon på en rak fråga.

Nu förbereder staten, via socialstyrelsen, nya beslutsstöd till personalen på Sveriges sjukhus för triage, en sorts sortering av människor. Triage används exempelvis i krig där sjukvårdare sorterar bort personer där det bedöms som utsiktslöst att påbörja livräddande åtgärder. Detta görs även vid krislägen där det saknas materiel och resurser.

Syftet är att använda knappa resurser på de människor som har störst chans att överleva."

https://nyheteridag.se/socialstyrelsen-forbereder-sortering-av-manniskor-som-ska-lamnas-att-do/

"Triage är en process för att sortera och prioritera patienter med utgångspunkt från anamnes, symtom och ibland vitalparametrar såsom andningsfrekvens, puls och kroppstemperatur."

"Begreppet uppkom under Napoleonkrigen med början inom den militära sjukvården, där de skadade soldaterna delades in i tre grupper:

De som överlever utan vård, eller kan vänta på vård en längre tid.
De som omedelbart måste få vård för att överleva.
De som dör oavsett de får vård eller ej."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Triage

Glöm inte bort nu när flera av dina nära och kära garanterat kommer att dö att vi varit en humanitär stormakt som hellre satsat pengar på somalier, kurder, afghaner och annat pack än att investera i svensk sjukvård.

Sverige är ett jävligt sjukt land, på flera sätt och vis. Du ger bort 55% av allt du tjänar till staten och staten i sin tur ger bort dessa hårtförvärvade slantar till främmande raser både inom och utanför våra gränser. Coronaviruset kommer bli en väckarklocka som heter duga för många svenskar.

Det finns inget stöd för att ge pengar till sjukvården i riksdagen. Tror du att det är vänsterns fel? Tror du borgerligheten är mer intresserad av det än vad de som står längre till vänster på skalan? Och tror du på riktigt att detta skett sedan flyktingkrisen bara? Det svenska samhället har privatiserats och decentraliserats i 20 års tid.

Vi gick 112 miljarder plus förra året trots invandringen. Fanns det något stöd i Riksdagen att använda några av de pengarna till sjukvården? Nej. Och även om vi gjorde det så hade mycket av de försvunnit till subventioner av privata vårdbolag. Privata sjukhus har inga intensivvårdsplatser. Där finns inga pengar att hämta.

Det största problemet med främlingsfientliga personer som dig (kallar människor för raser) är inte att ni är främlingsfientliga utan att ni bara kan hålla en tanke i huvudet åt gången. Det är precis lika fundamentalistiskt som en kommunist eller islamist.
Citera
2020-03-15, 23:38
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag tror också att Afrika bara ligger lite efter. Både med smittspridning och diagnoser.

Bekräftat sjuka (enligt worldometers):

Egypt: 110
South Africa: 51
Algeria: 48
Morocco: 28
Tunisia: 18
Ghana: 6
Ethiopia: 4
Kenya: 3
Nigeria: 2

Nigeria har 200 miljoner innevånare. Nigeria är stor oljeexportör och gör en hel del affärer internationellt.
Min gissning är att det finns fler än två smittade i Nigeria, men jag kan ha fel...

Nigeria har ju också lassa feber just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in