2020-03-14, 23:05
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Vi får hoppas på en varm och torr sommar.

Absolut!
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
944 bekräftade fall i Sverige nu. Det är en ökning på mer än 100 på 1 dag.

Mm och sen ska man ha i åtanke att den räkningen gäller bara dom som har varit tillräckligt sjuka för att fylla kriterierna för provtagning.

Vi måste nog lätt ligga på 5000 minst nu.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Men nu gjorde jag inte det så hela din argumentation faller.

Varför hånskrattar du då åt en användare som påpekar att viruset hade fått fäste långt innan Italien stängde ner? Kallar honom tröttsam besserwisser som inte ens har rätt? Det är ju rätt han har i det fallet. Det har sannolikt haft fäste i Italien sedan mitten/slutet av januari.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrwomanizer
Fast problematiken ligger inte i att vuxna människor gör det som förväntas av dem i detta läge. Problemet ligger i barn är långt ifrån kapabla till agera preventivt. Jag själv jobbar på skola och jag kan säga att elever alltid kommer vara elever. Spelar ingen roll hur noga man är som lärare, barn kommer missa på en helt annan nivå. Lägg därtill att inte nog med att du jobbar med eleverna, skolor är även ett av de mest intima (inte sensuellt) arbetsplatserna vi har med tanke på att det är många vuxna människor som sitter tätt intill varandra i samband med möten och planeringar. Jag kan med ganska stor säkerhet säga att om en elev kommer symptomfri till skolan fast bärandes på smittan så kommer hela skolan bli bärande av viruset.

Utöver det så har vi den lilla problematiken med att det är små inkubatorer för viruset. I skolvärlden säger man att "Friska barn ska gå i skolan och sjuka ska stanna hemma". Det blir en aning svårt då symptomen visat sig vara gravt mycket lindrigare på barn än på vuxna.
De elever som skickas hem är inte de som bär på viruset, det är knoddar som råkar vara förkylda. Att sen då använda Italien som ett "de var inte beredda" är bara inskränkt. Landet i fråga är ett, i folkhälsa, starkare land än vårt kära svea rike (Ja, jag bodde i Italien under en lång period).
Jag tror att svårigheterna här i Sverige inte ligger i det preventiva utan det reaktiva och direkt agerande.
Vi behöver stänga ner verksamheter som leder till ökad smittrisk, skolor är det största smittoområdet vi har just nu.
Jag har också lite erfarenheter från Italien. Jag sympatiserar med Italienarna men jag tror att du (och flera andra) har en övertro på Italienarnas kapacitet och mentalitet. Jag tror att det slarvas en del i Italien, har du varit någon gång och besökt deras statliga vårdinstitutioner (jag tänker inte på privatkliniker)? På vilket sätt är de bättre än i Sverige tycker du? Deras superspridare eller patient ett har sökt FYRA gånger för samma besvär, tillbringat i 36 timmar med övriga patienter på akuten innan det blev känt att hen var positiv. Sedan tog det ganska många dagar innan de spårade hen, i många andra länder lyckades de spåra patient zero ganska snabbt. Spanjorer, samma mentalitet som Italienarna. Men med detta inte sagt att jag ogillar Italienare eller Spanjorer men många av dem har "dolce vita" inställning mot saker och ting...
Citera
2020-03-14, 23:06
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Men alltså för att flatten the curve måste man ju göra någonting. Tror knappast det räcker att begränsa folksamlingar till 500 personer precis. Vi smittspårar ju inte! Och inga riktiga karantäner heller. Staten gör faktiskt i princip ingenting. Att vår strategi då skulle vara att flatten the curve känns ju väldigt märkligt.
I Polen får de inte ha folksamlingar större än 50 personer och i Spanien är det olagligt att röra sig ute utan anledning.

Men eftersom Tegnell tog i från tårna med svininfluensan, och då skrattades åt, så är han ett bränt barn som skyr elden, och vi får nöja oss med nonsens-åtgärder

OCH

FORTFARANDE

SJU VECKOR SENARE

SÅ ÄR ARLANDA, DEN STORA SMITTSPRIDAREN, INTE STÄNGD.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
https://cmmid.github.io/topics/covid19/control-measures/pre-symptomatic-transmission.html

"the overall probability of a transmission event to happen before the infector becomes symptomatic is 26%"
Lol... ”krönikan” källhänvisar till ett reportage som visar att de hade fel om att asymtomatiskt personer smittar. De hade den kinesiska kvinnan som reste till Tyskland, som referens. Efter att ha pratar med henne så visar det sig att hon hade haft symtom såsom muskelvärk. Därav inte asymtomatiskt.

https://www.sciencemag.org/news/2020/02/paper-non-symptomatic-patient-transmitting-coronavirus-wrong
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Nu är jag ingen ekonom, men om jag begriper FHMs resultaträkning så använde de 686 miljoner under 2018. Någon som vet hur många munskydd man hade fått för det till sjukvårdspersonalen, ganska många tror jag. Vi hade alltså klarat det här bättre om vi stängt ner FHM och köpt munskydd för pengarna.

I alla fall 10 miljoner munskydd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
I Polen får de inte ha folksamlingar större än 50 personer och i Spanien är det olagligt att röra sig ute utan anledning.

Men eftersom Tegnell tog i från tårna med svininfluensan, och då skrattades åt, så är han ett bränt barn som skyr elden, och vi får nöja oss med nonsens-åtgärder

OCH

FORTFARANDE

SJU VECKOR SENARE

SÅ ÄR ARLANDA, DEN STORA SMITTSPRIDAREN, INTE STÄNGD.

Nej hela landet måste i karantän nu, eftersom de släppt bollen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Om hälften kör herd immunity, och hälften kör containment, så kommer herd immunity vinna.

Hm vinner alltid mot c

Om 3 länder kör hm och 10 länder kör c, så måste ju c blockera och avgränsa de 3 hm länderna.

Ja, det är därför det Sverige gör och Storbritannien gör är överlägset fuck-up countries som Italien och Spanien.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Du måste se det i ett meta. Hela EU och kina stänger ner sina länder totalt igen för det här kommer i en andra våg i september, Oktober. Många är inte smittade i det här än. Så runt Jul håller väll immuniteten. Men då har de andra länderna redan isolerat sig igen och gud vet vad som händer i länderna då. Vissa länder är väll tillbaka på medeltiden inom vissa områden då...hmm.

"herd" strategin med en topp under en månad med kanske 1000 döda per dag o 100000 som kräver ventilator kommer ta musten ur vården. 100000 IVA patienter är inte o leka med.

Nä, det finns en anledning att WHO förordar en "all in" strategi. Gör allt som ni kan oberoende av kostnad för att minska spridningen. Allt annat kommer resultera i kaos.
Citera
2020-03-14, 23:07
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kan ju delvis bero på ökad D-vitamin produktion i solljus. Men när folk vistas mindre o mindre utomhus så minskar den påverkan.

Utbrottet i Iran visar att det är fullt möjligt att sprida Corona även i värme. I Qom var det ungefär Svensk sommar när det tog fart. Så ha inte för stora förhoppningar på en varm svensk vår/sommar

Det är inte sagt att att det inte förekommer spridning utan att det frodas bäst i dom villkoren. Naturligtvis tillkommer det en massa andra saker också.
Citera
2020-03-14, 23:07
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Vad händer i Finland? Det står bara om Norge och Danmark i tidningarna.

När fick de första konstaterade fallet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in