2020-03-14, 23:03
Medlem
En ny studie visar att viruset kan överleva 5 veckor i kroppen efter att man har smittats.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30566-3/fulltext
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Det trivs bäst mellan 5-11 grader, vilket gör att varma klimat klarar sig bättre. Förhåller sig på samma sätt med "vanlig" influensa.

Kan ju delvis bero på ökad D-vitamin produktion i solljus. Men när folk vistas mindre o mindre utomhus så minskar den påverkan.

Utbrottet i Iran visar att det är fullt möjligt att sprida Corona även i värme. I Qom var det ungefär Svensk sommar när det tog fart. Så ha inte för stora förhoppningar på en varm svensk vår/sommar
Citera
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

1 hMats Bråstedt - EXPRESSEN
Expressen pratade på lördagskvällen med Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten, med anledning av UD:s avrådan att göra några utlandsresor.
– Reserestriktioner är ingen adekvat åtgärd längre. De flesta länder i Europa har så pass mycket internspridning redan.
Är det ett slag i luften?
– Resor till något land i Europa skulle inte göra någon skillnad.

Men käre värld. I början av det här, när reserestriktioner definitivt skulle ha haft effekt, så sa han ju också att de inte hade effekt..? Jag undrar om det kan vara demens han lider av?

Ja, jag har tänkt på kassörskorna i livsmedelsbutikerna, särskilt. Stackars människor! Så oerhört många kunder de träffar varje dag, och kassörskorna sitter dessutom ned där, och partiklar från kundernas munnar och näsor dalar nedåt... Jag har sett att några - men inte alla - på mitt Hemköp har börjat med handskar, men ingen har börjat med munskydd. Kan vara så att de inte får, för att kunderna skulle kunna tro att de är smittade...

Jag tror att du bara är sur för att du missade mässan "Allt för sjön"!

Hade de haft munskydd så hade de nog använt munskydd. Sjukvården köper ju in munskydd från bygghandeln idag, eller köpte när de fanns. Det finns inte att få tag på.
Samhällsberedskap 2020 Sverige.
Citera
Medlem
Stäng inga skolor.
Jobba och producera max.
Om vi kan producera sjukvårdsmaterial och toapapper så kan vi byta det mot mat.
Vi har lagt ner alla småjordbruk och bygger köpcentra m.m på produktiv jordbruksmark.
Som tur är så är vi inte så känsliga för förkylningar så vi kommer överleva detta, men utan mat svälter vi ihjäl.
Ingen idé att bunkra bullens för att klara 10 dar.
Tycker regeringen gör helt rätt som försöker lära oss att inte smitta andra och att vi ska gå till jobb och skola som vanligt.
Men om övriga länder inte längre har lust att leverera mat till oss blir det katastrof.
Citera
2020-03-14, 23:04
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Indien måste ju snart explodera. 96 fall och världens näst störtsa befolkning, något som inte stämmer.

Kanske värme håller borta skiten?

Det stora flertalet kommer aldrig att kontakta en läkare då de inte ens har råd med mat för dagen..Det gäller många länders fattiga befolkning. De kommer dö i en "vanlig" lunginflammation och glömmas bort..Kär också ske i Sverige då döda inte testas för corona (annu?)

Förmodligen kommer många gamlingar här i Sverige hittas avlidna i sina hem bortglömda av sina anhöriga som helst skulle se dem försvinna
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Men alltså för att flatten the curve måste man ju göra någonting. Tror knappast det räcker att begränsa folksamlingar till 500 personer precis. Vi smittspårar ju inte! Och inga riktiga karantäner heller. Staten gör faktiskt i princip ingenting. Att vår strategi då skulle vara att flatten the curve känns ju väldigt märkligt.

Nej,vår strategi verkar vara att dra bort plåstret snabbt. Men jag tror inte de ansvariga riktigt fullt ut förstår konsekvensen av den strategin.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ja, fast vem ger sig ut och reser när man har influensa? Jag skulle aldrig orka göra det. Gällande restriktioner tror jag räcker förå stoppa skiten.

Inte alla är så rationella.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Går man direkt från "vi behöver inte göra något, för viruset finns inte här" till "vi behöver inte göra något, för viruset finns överallt", så gör man inget.

Dock är statskassan inte slut. Sverige dödar bara sina äldre utan anledning.

Statskassan har varit slut i många år, bara för man ligger mindre minus nu än för några år sedan innebär inte att man är rik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Ptja 150 000 har smittats. Multiplicera det med 10 så har du en faktiskt siffra. Sen är detta i inledningsfasen och absolut inget peak. Det kommer bara fortsätta nu hela vägen fram till sommaren och det essentiella blir ifall vi lyckas dämpa smittan så sjukvården hinner ta hand om alla fall.
När jag säger att "sjukdomen är här" och nämner siffror avser jag Sverige, naturligtvis. Ett tusental smittade och två har dött i Sverige. Sen är det en ögonblicksbild - som du säger är vi i början av utbrottet, det blir värre innan det kan bli bättre.

Men det är inte Digerdöden vi pratar om - då hade nog jag också inhandlat 90kg ris, byggt en koja i skogen och inväntat undergången. Är bra om vi håller uppe fokus på de basala behoven - sjukvården inte minst, men även mat, el och vatten behöver fungera.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timmerstock
Till hösten har de säkert hunnit ta fram ett vaccin.

De flesta experter verkar ju inte tro det. Men visst, säg det då. Vi ska alltså stänga ner världen i 7 månader?

Den världen kommer se hundratals miljoner dö av svält, fattigdom och kollapsad välfärd
Citera
Medlem
Om hälften kör herd immunity, och hälften kör containment, så kommer herd immunity vinna.

Hm vinner alltid mot c

Om 3 länder kör hm och 10 länder kör c, så måste ju c blockera och avgränsa de 3 hm länderna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Exakt.
Stänga gränser och skolor, stänga allt som inte är nödvändigt. Fullständig isolering av människor och detta hemska virus.
Bättre en tid av isolering än en mycket längre tid av sjukdom.

Helt klart - två månader skulle vi fixa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in