2020-01-31, 10:23
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zipp1000
Var det inte bara sex dagar sedan Australien fick sitt första fall. Nu har de 2 tillfrisknade. Har för mej att det stod så redan igår. Kan det gå så fort innan någon friskförklaras?
https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/

Är de friskförklarade i bemärkelsen att de har testats för viruset bland de som kom hem från Kina, eller har de varit sjuka?
Citera
2020-01-31, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Idag kom det på en Kinesisk kvinna med ett svart munskydd på tunnelbanan. Knäppt eller ej jag lämnade platsen där jag satt och gick till en annan del av vagnen.
Det är dock vanligt att de har det. Bor också i Sthlm och ser kineser året om med munskydd. De är nog skadade av SARS epidemierna och medvetna om att det kan slå närsom. Jag har tidigare skrattat åt dem. Men nu förstår jag dem mer....
Citera
2020-01-31, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Idag kom det på en Kinesisk kvinna med ett svart munskydd på tunnelbanan. Knäppt eller ej jag lämnade platsen där jag satt och gick till en annan del av vagnen.
Man brukar använda det svarta munskyddet ovanpå det vanliga
Citera
2020-01-31, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jo, det rådande virusutbrottet tyder på att viruset skulle kunna komma ifrån P4 labbet i Wuhan, ingenting talar direkt emot det.

Vilka indikatorer har vi som talar för att viruset har uppstått på matmarknaden?

tydligen avslöjar genkoden att viruset definitivt härstammar från ett laboratorium.

enligt James Lyons-Weiler:

https://www.youtube.com/watch?v=h1j2bIo5Ogc&feature=youtu.be&t=1390
Citera
2020-01-31, 10:25
Medlem
Jango-fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja men jag har även tittat på dödsfallssiffror. Jag tycker dessa indikerar att det lugnar ner sig.

Fortfarande har vi inte haft ett enda dödsfall utanför kina.

Åtminstone ett dödsfall utanför Kina vad jag känner till. En 22 årig man i Malaysia
Citera
2020-01-31, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Man brukar använda det svarta munskyddet ovanpå det vanliga

Jag har aldrig sett svarta munskydd förut. Att hon bar det gjorde det ännu mer obehagligt på något sätt.
Senast redigerad av Lanternlight 2020-01-31 kl. 10:31.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Uppdatering från Livekartan
9917 infected

Böjar bli räserfart nu. De smittade kör imorgon ifrån det antal inlägg som författats i den här "lilla" tråden. Frågan är om någon kan gissa datum då smittade går om antalet visningar för tråden. 1vecka,10 dagar,2 veckor?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Det mest troliga är att det kommer från matmarknaden. De har ju en kultur där de äter alla möjliga sorters djur, inklusive fladdermöss som är naturliga bärare av virus. De kommer nog snart ha lyckats spåra vilka värddjur som viruset passerat.

Inte uteslutet att man snart har hittat orsaken till att många smittades på matmarknaden, men än så länge kan man inte utesluta P4 labbet.

På matmarknaden råder extrem trängsel, om en person med smittan rör sig i den miljön är det inte orimligt att smittan etablerar sig på matmarknaden.

Vi får se vad de kommer fram till, men vad jag har förstått så är allting på matmarknaden som fanns i form av potentiella livsmedel destruerat, marknadsplatsen saneras, så hur tar man reda på om viruset kom till världen just där?
Citera
2020-01-31, 10:27
Medlem
BushwickBills avatar
Jag tror världens regeringar sitter på annan information än vad som når allmänheten, det började med Kinas ojämförbara karantän och når sakta övriga länders regeringar som tävlar i att införa åtgärder, såklart var Sverige sist på pucken men vi har väl inte längre goda relationer med någon regering som räknas så det är inte omöjligt att vi famlat lite i mörkret.
Citera
2020-01-31, 10:28
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jango-fett
Åtminstone ett dödsfall utanför Kina vad jag känner till. En 22 årig man i Malaysia
Kom igen nu, det där är ju bullshit! Det finns ingen välkänd källa som rapporterar om det påstådda dödsfallet i Malaysia.
Citera
2020-01-31, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Nämen, tuffa Modesty, som kallar folk okvädingsord och tänker att om du bara går på gymmet varje dag så klarar du dig.
Har du börjat svänga? Stålsatte mig för en ny drapa från dig.
Vad jag vet så har vi bara bråkat om hur dödligt viruset är rent procentuellt. Sen så är den procenten utslagen på en stor befolkning såklart väldigt allvarlig. Jag hoppas dock och tror att det har peakat inom 7-10 dagar. Karantänen kommer nog snart visa sin effekt. Så länge viruset inte har fått fäste i tex Indien eller dyl. Då det är väldigt fattigt och extremt mycket människor som bor tätt ihop.
Tror förövrigt fortfarande att de som är sjuka nu och kommer fortsätta rapporteras sjuka inom de närmsta dagarna, blev smittade av grundsmittan. Men, det återstår att se.... Så länge det inte börjar rapporteras om dödsfall utomlands så är jag glad.
Senast redigerad av -modestyblaise- 2020-01-31 kl. 10:35.
Citera
2020-01-31, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Är de friskförklarade i bemärkelsen att de har testats för viruset bland de som kom hem från Kina, eller har de varit sjuka?

Det står 2 recovered. Har inte fått uppfattningen om att man antecknar misstänkta men ej sjuka fall i den kolumnen. Fast så kanske det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in