2020-01-30, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
För i helvete. Klart att det sker exponentiellt till en början men inte i all oändlighet. Frågan är, har det gått in i en linjär fas nu och kan vi vänta oss toppen inom en vecka?
Inte än iallafall enligt kurvan på wiki, lär vika av när karantän etc kickar in.
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Log-linear_plot_of_coronovirus_cases_with_linear_regre ssions.png
Citera
2020-01-30, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duetten
Eller är det redan här, för det lär väl bara vara en tidsfråga. I denna tråd kan vi diskutera sannolikheten för att viruset kommer hit o i så fall när. Jag bidrar med en händelse från idag i Umeå som ger mig lite rysningar:

Mitt barn kom idag gående till busshållplatsen efter skolan o där stod det redan flera personer varav en som inte verkade helt kry. En kvinna som hostade högljutt, harklade sig o spottade friskt. Höll inte för munnen då hon hostade. När mitt barn o kompisen kom närmare såg de att hon var kines eller åtminstone asiat. Väl på bussen fortsatte hostningarna i oförminskad styrka. Efter en stund klev hon fram till chauffören o frågade på knagglig svenska var hon skulle kliva av för att komma till sjukhuset... Inte ens då föll poletten ner för någon annan i bussen. Endast mitt barn plus kompis insåg att detta kunde vara en risksituation. Väl hemma blev det en rejäl sanering.

Kanske jag överreagerar men för mig står det helt klart att viruset kommer, bara en tidsfråga. Att det skulle komma hit via en inrest asiat ser jag också som väldigt troligt.

Vad säger ni andra?

Jag hoppas mod kan flytta trådstarten till annan plats om den inte duger.

Vilken typ av ”sanering” funkar mot coronavirus?
Citera
2020-01-30, 18:24
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
kan du berätta vad han säger då... Går inte att begripa ett ord.

Det är bara att aktivera den engelska textningen. Såg hela videon med stor behållning. Han ger ett trovärdig intryck och verkar ha ambitionen att ge en balanserad bild av läget. All eloge till honom som utsätter sig själv för fara för att rapportera läget i Wuhan till omvärlden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du försöker inbilla oss att virus inte kan färdas en längre sträcka i atmosfären genom att jämföra vatten(dimma) och virus, jag hävdar att du har fel, genom att påstå att sand som är tyngre kan färdas över halva jordklotet, sannolikt hela.

Det bemöter du med siffror på R0.

Du glömmer det faktum att det här viruset sannolikt inte är aktivt/lever särskilt länge utanför människokroppen. Men likväl kan det befinna sig länge i atmosfären och förflyttas långa sträckor.

Nu pratar vi om självklarheter och logik.

Har man inga krav på någon form av fysikkunskaper på sjukskötetskeutbildningar nuförtiden?
Hur förklarar du då att R0 är så pass lågt om din tes nu stämmer?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vultz
Fråga han och potentiellt bli smittat? Hur dum kan man egentligen bli? Det är sånna som dig som kommer att bli smittat först och undra varför

Man kan ju veva ner fönstret en centimeter på en armlängds avstånd, dessutom har de ju skydd för munnen.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Tack ska du ha.
Skummade igenom den lite snabbt, knivig engelska.
Men multiple organ failure skulle ju stämma med de bilder som har smugit sig ut.
Eller vad tror du om du är lite insatt i detta?
Jag har inte sett några av de bilder du refererar till men tolkningen är rätt - det här är ett virus som i cirka 20 procent av de redovisade fallen verkar kräva mer eller mindre avancerad vård då ett eller flera organ i kroppen sviktar.
Citera
Medlem
Citat:
Tack ska du ha.
Skummade igenom den lite snabbt, knivig engelska.
Men multiple organ failure skulle ju stämma med de bilder som har smugit sig ut.
Eller vad tror du om du är lite insatt i detta?
du kan ju översätta texten
Citera
2020-01-30, 18:25
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, exponentiellt betyder att det dubblas. Du blandar ihop det med logaritmisk ökning.

Tack för klargörandet. Pedagogiskt och välformulerat. I owe you a beer.

Mellan igår och idag har ökningen av smittade dock bara varit 14%.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Alla såna masker är slut. Finns inte att få tag på just nu.

Jag tror att folk härinne fattar, men de är rädda. Det är förståeligt. Alla halmstrån som tyder på att detta kommer att lösa sig, grips med fast tillförsikt.
Alla söker väl hopp och tröst när man står inför något sådan här. Ingen har ju gjort det förut.
Men en sådan mask går ju inte att ha på sig till vardags, superjobbigt och superbökigt. I vilka situationer har ni tänkt använda dessa masker? Jag minns när vi i lumpen övade löpning med skyddsmask, det var inte att leka med...
Citera
Medlem
okok1s avatar
Skulle WHO ha pressträff senare? Eller var det möte?
Citera
Medlem
Corbettreport om kineser som smugglar biologiskt material i en socka tydligen, professorn åtalad:
https://www.youtube.com/watch?v=eFkHR197l_Y

Rasist video enligt vissa på grund av corona viruset eller nått, kolla in batten hur den ler gött när den blir uppäten! Bon appetit!
https://www.zerohedge.com/political/racist-video-shows-commuters-covering-their-faces-near-chinese-woman
Senast redigerad av PutinsPutain 2020-01-30 kl. 18:31.
Citera
2020-01-30, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
För att jag vill påskina att utbrottet inte längre växer så lavinartat som domedagsprofeterna här inne vill få det till.

Ja, då kanske vi ska avvakta litet innan vi börjar med domedagsprofetiorna om det inte ens går att avgöra om viruset sprider sig exponentiellt eller inte på det här tidiga stadiet.

köper ditt positiva argument, absolut,
men om du har fel. (hoppas inte) jag e en bit av en cyniker så jag säkrar först.
vart ställer du dig då. när nån du har kär dör för att det inte finns tillräcklig med sjukvård.
nån annan fick gå före. pga etnicitet eller politiskt propaganda,

just asking.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in