2020-01-30, 22:09
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Ja ja, Kina är kört, 1.5 mdr människor är strax döda... jisses. Jag får intrycket av att ni alarmister är ganska så unga (?) Har man varit med ett tag så har man hört allt det här ett antal gånger förut. Av vad vi hittills vet så har denna influensa lika låg dödlighet som vanlig influensa som drabbar oss varje år (och ja jag förstår att alla insjuknade som kommer att dö inte har dött ännu men ökningen av antalet döda är väldigt moderat) Ca 1000 svenskar dör varje år av vanlig influensa. Ännu har inga unga och (tidigare) friska människor avlidit av detta virus.

Nej, detta är inte jordens undergång. Jag var förresten på väg till Kina under sportlovet men SAS har ställt in flyget så det får bli en resa till ett av Kinas grannländer istället (sannolikt via Bejiing flygplats, en stad som nu har 134 bekräftade fall av coronavirus på 10 millioner invånare och kanske 10 000 fall när jag landar där.

Edit; en orsak till att Kina blåser upp detta över alla proportioner är nog att den kinesiska staten önskar att utmåla den stora staten som oundvärlig så att kineserna skal förstå att den massiva kontrollerande staten är helt essentiell.

Det är inte "alarmisterna" i tråden som är de irrationella, de noterar ju bara att omvärlden reagerar på winnie the flu som om satan kastat pesten på oss. Det är "som en vanlig förkylning"-gruppen, vilka stirrar sig blinda på siffror som är omöjliga att verifiera, som är de verkligt irrationella. Jag är inte purung och jag har då aldrig varit med om att man sätter 100 miljoner i karantän och drar i handbromsen på världsekonomin för ett litet influensavirus.
Citera
2020-01-30, 22:13
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Det kan säkert stämma, men är det räknat per år?

När vi till slut sitter med facit på hand kommer det att visa sig om vissa länder ljög om smittans utbredning. Men vid den tidpunkten har detta försvunnit från nyhetsfokus.

Om ett land idag erkänner en utbredd smitta, medan andra länder i samma situation kniper käft, riskerar det ärliga landet att bli brännmärkt som turistland för en lång tid framåt. Dock inte för evigt. Vem minns skandalen med glykol i Rust-vin idag?
Omsättningsminskningen i Thailand på 100 miljoner per smittad är väldigt grovt räknad och var på kort sikt, dvs de som avbokar el nybokar.
Citera
2020-01-30, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har dock ingen koll på processen, hur man gör och hur lång tid det tar att klassa en sjukdom som samhällsfarlig, kanske är det en relativt lång process med remisser och utredningar?

I så fall är det dags att Regeringen initierar processen asap, så att man har det här verktyget om läget snabbt förvärras.

Att vara förutseende är kanske inte Löfvens paradgren, men den här gången kan han knappast skylla på att de inte såg det komma, absurt i så fall.

För SARS tog det en dryg vecka från proposition, till beredning i utskott, till beslut.
Citera
2020-01-30, 22:14
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyranitar
Om detta nu konstateras att vara ett globalt nödläge, borde inte alla länder stänga gränser och stänga ner resandet omedelbart? Hur kan man 2020 vara så naiva att man tillåter folk från högriskzoner att åka på nöjesresor fritt fram för att vandra runt i storstäder och gå i folksamlingar mm. Skall man inte ha en anledning till resandet som skall vara helt befogat under dessa tider? borde man inte införa någon typ av virusvisum internationellt?

Stackars alla som går till ett jobb på en flygplats, är busschaufför på flygbuss, jobbar på hotell, är anställd på museum, eller liknande..

Ekonomi först, sedan annat käbbel och dravel oviktigheter.
Citera
2020-01-30, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Globalt nödläge. Det är nog första gången i historien. Att flygningar inte stoppas är trist, men vilken idiot skulle sätta sig på ett plan idag? Möjligen Kineser som flyr. Nu borde i alla fall vettiga regeringar förbjuda flyg från Kina.

Haha nej det är typ 5:e gången WHO förklarar globalt nödläge.
Citera
2020-01-30, 22:15
Medlem
Fyfan.. är detta nu det händer? Är detta "the reset"?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Det är inte "alarmisterna" i tråden som är de irrationella, de noterar ju bara att omvärlden reagerar på winnie the flu som om satan kastat pesten på oss. Det är "som en vanlig förkylning"-gruppen, vilka stirrar sig blinda på siffror som är omöjliga att verifiera, som är de verkligt irrationella. Jag är inte purung och jag har då aldrig varit med om att man sätter 100 miljoner i karantän och drar i handbromsen på världsekonomin för ett litet influensavirus.

Jag är inte heller purung. Men är det inte också så att det här är första gången man verkligen kan sätta miljoner i karantän?

Med internet, smartphones i allas händer kan Kina faktiskt stänga ner hela städer.
Var det lika lätt med SARS och H1N1? H1N1 var 2009, 11 år har gått. SARS, ännu längre tillbaka.

Det är kanske bara vårt moderna sätt att agera, som inte var möjligt tidigare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleanasfuck

Sjätte gången i historien om man ska tro Expressen.
Citera
Avslutad
“15% fatality rate”

TaiwanDaily.net

Översättning

Hong Kong and Chinese researchers published the latest research on “New Coronavirus 2019” (referred to as “Wuhan pneumonia”) in the medical journal “Lancet” on the 24th. Chinese experts pointed directly to the disease. The [fatality] rate is fifteen percent. Hong Kong experts confirmed for the first time that Wuhan pneumonia can be transmitted from person to person, and patients may not have surface symptoms. Taking a Shenzhen seven-person home with six people as an example, the analysis shows that the attack rate is as high as 83% and the incubation period is three to six days It is expected that a large number of cases will break out in China within a week, and the next two weeks will be a crucial period to prevent any place from becoming “another Wuhan”.

Studien tittade på 41 fall av individer som var exponerade.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30183-5/fulltext

Detta är för alla idioter som inte tar cornaviruset på allvar
Citera
2020-01-30, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Global Emergency Declared!

En enda lång prisande av Kina, men Global Emergency Declared beror på risken att det sprids till länder med mindre kontroll över befolkning och sjukvård.

Kan ju ha att göra med att i Kina är det tabu att ”förlora ansiktet”.
Man ger Kina att behålla ansiktet utåt, mot att de stänger ner alla stora städer?
Citera
2020-01-30, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleanasfuck

Stämmer. Sars, mers och ebola var väl globala nödlägen? Vad mer?
Citera
2020-01-30, 22:18
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Jag är inte heller purung. Men är det inte också så att det här är första gången man verkligen kan sätta miljoner i karantän?

Med internet, smartphones i allas händer kan Kina faktiskt stänga ner hela städer.
Var det lika lätt med SARS och H1N1? H1N1 var 2009, 11 år har gått. SARS, ännu längre tillbaka.

Det är kanske bara vårt moderna sätt att agera, som inte var möjligt tidigare.

Ja så kan det mycket väl vara!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in