2020-03-13, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Där har du faktiskt helt fel. Vid extra ordinära händelser får regeringen rycka in. Regeringen kan gå in och göra väldigt mycket och fullständigt köra över experterna i sådan här situation.

Att det litar på Stolpskottet Anders Tegnell säger mer om denna regering än om Tegnell. Katastrofregering.

Nej, du har fel. Inte ens under extraordinära händelser har regeringen rätt att köra över myndigheterna eller ens besluta i enskilda ärenden. Däremot kan de ge direktiv. Vi befinner oss dock inte i civil kris ännu. Om de blandar sig i nu så ska de KU-anmälas.

Läs sid 62 (sidnr 66).
https://www.regeringen.se/49bb8d/contentassets/0d28b02e5ee046a8b4549ac4eb9874af/krisberedskapen-i-grundlagen-sou-200861

”För det andra får regeringen inte bestämma hur en myndighet ska besluta i ett särskilt fall eller i ärenden som rör myndighetsutövning mot enskild eller mot kom- mun eller som rör tillämpning av lag (11 kap. 7 § RF).”
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
Mig veterligen finns inga riktiga undersökningar på viruset som orsakar C-19. Det finns en hel del studier på andra kända coronavirus som smittar mellan människor. Där verkar en temporär immunitet uppstå som kan vara mellan 1-2 år. Ibland kortare. Mer info och länkar till studier Finns här:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK7782/
Takk!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
En sak som inte riktigt går ihop är, experter och läkare sitter i TV och berättar gång på gång om hur ”ofarlig” denna sjukdom är för friska människor under 60.
Ändå reagerar alla länder och människor i panik, som om dödligheten vore 10-20% bland vanligt folk!
Om dödligheten bland friska under 60 år är mindre än 1%, varför denna enorma hysteri?
Det är något som inte stämmer!

Fast nu är det ju du själv som definierar det som "hysteri".

Vilka åtgärder anser du man får vidta utan att det definieras som "panik"/"hysteri"?
Citera
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V4
Det stämmer.
Då borde man logiskt sett gå ut med det som anledning. Men då blottar man å andra sidan icke-beredskapen. Vad är värre?

Värre är folkets förakt, bättre att vara ärlig.
Citera
2020-03-13, 12:38
Medlem
Butternutsquashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Öh, nej. Jag skrev att 100 000 var min gissning. Dett betyder att ungefär 50 % kommer smittas, och 2 % dö. Eller ungefär 30 % smittas och 3 % dö. Men att jag uttryckligen skrev att det var en gissning betyder också att jag inte gjorde anspråk på att det skulle vara någon sanning.

Men upplys oss gärna om på vilket sätt är det en orimlig gissning. Du kanske föredrar att vi inte alls försöker förutspå framtiden? Hur ska vi då kunna förbereda oss för något?
Redigerade inlägget och skrev 20000. Vi får se vad dina killgissningar hamnar i slutändan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
En lösning på argumentet att inte vilja stänga Sveriges skolor på grund av att viktig sjukhuspersonal då behöver vara hemma med sina barn, kan vara att låta dessa få barn fortsätta gå på förskola eller fritids. Men minska antalet barn som vistas tillsammans.

Jag menar risk för smittspridning lär minskas drastiskt om exempelvis en förskoleklass på 20-stycken, plötsligt blir en förskoleklass på 3-stycken ungar.

Har för mig att det är en lösning danskarna kör på: Dock risk för att jag sprider desinformation - då danska är ett relativt svårbegripligt språk för mig.

Jobbigt om båda föräldrarna jobbar inom vården. Men hur vanligt är det egentligen? Problemet är att ekonomin tar stryk ifall icke-vårdpersonal är hemma. Det är nog där skon klämmer. Hellre tar politikerna hand om ekonomin än att se till att färre människor riskerar att bli smittade.
Citera
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Kina är en dålig liknelse. Bättre att jämföra med Sydkorea till exempel. Detta pga att Kina genomförde den mest omfattande karantän som någonsin utförts i moderna tider. Något som inte vi eller USA eller Sydkorea i praktiken skulle kunna tänkas göra. En av fördelarna med auktoritära regimer.
+
Antalet döda i Kina är inkorrekt. Wuhan kunde inte testa eller ta in fler på sjukhuset.
=
Mängder dog hemma i "karantän" & dessa kom ej in i någon statistik. Så frågan är:

-Skulle "väst" och helmuppen Tegnell varit lika oförberedda/tafatta om de hade haft korrekta uppgifter?
=
Tegnell = Ja, ty han är en byfåne!
Väst = Nej! Gränser hade stängts samt omfattande tester + smittospårning hade gjorts.
Citera
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
"Som en parentes så har den norska oljefonden minskat med 1 biljon i värde sedan mitten/slutet av februari, 2020.."

Synd och synd: det är väl tämligen oklokt att lägga alla ägg i oljefonden och inte satsa på t.ex. infrastruktur, sjukvärd och annan samhällsservice? Men det är ju en helig ko i Norge.

Absolut men även vi i Sverige är ju beroende av Norge
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Canada-Goose
Jag har en resa till Marseille inplanerad i nästa vecka för att hälsa på en vän.

Jag åker kollektivtrafik (via centralstationer fyllda med folk) varje dag i Sverige, jag jobbar som vanligt och jag är ute bland folk. Är riskerna oerhört mycket större för mig att jag tar ett flyg över dit en helg och sedan tillbaka?

Hade ni slopat det?

Åk om du inte tillhör riskgrupp. Lev som vanligt och umgås inte med uppenbart sjuka personer. Mer riskfyllt att ta tunnelbanan i Stockholm.
Citera
2020-03-13, 12:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
En sak som inte riktigt går ihop är, experter och läkare sitter i TV och berättar gång på gång om hur ”ofarlig” denna sjukdom är för friska människor under 60.
Ändå reagerar alla länder och människor i panik, som om dödligheten vore 10-20% bland vanligt folk!
Om dödligheten bland friska under 60 år är mindre än 1%, varför denna enorma hysteri?
Det är något som inte stämmer!

Sluta följa svenska "experter". Nu säger man tvärtom överallt. Viruset är farligare än man tidigare trott och drabbar hårt 40-45-åringar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
1/5 döda mellan 19 och 50 (sorry, jag skrev 40) år.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Expertisen tror på ca 70 % smittade och dödlighet 2 %. Siffran 200-300 sket du ur röven va? 140 000 enligt experterna.

Hej,

Hur står det till med läsförståelsen? I artikeln framgår det att 1/5 mellan 19-50 HAR viruset. Det står inte att 1/5 i den åldern dör. Patetiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Finns också bra fakta och info här. Gäller att använda sina grå som alltid.
Klart det gör, tråden är spännande överlag. Följer utvecklingen bra, därför jag läser.

Det är ju ett diskussionsforum, och alla debatter är intressanta.

Dock överfylls tråden då och då med halvsanningar och egna tolkningar av studier och artiklar. Vilket är synd för alla ängsliga människor som blir övertygade om att domedagen redan är spikad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in