2020-03-13, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JukeMyPuke
Italien har 85% döda över 80år. Det är trist! Men hur ändrar våra skolor detta om vi stänger ner dem?

Men det beror på att Italien ger vårdplatserna till de som är yngre. De äldre får ingen vård. De får dö av sig själva utan hjälp. Så kommer det att bli i Sverige också.
Citera
2020-03-13, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Rent filosofiskt måste man utgå ifrån individen.

Hur många svenskar i stort har än idag inte förstått att vi nu lever mitt i en historik händelse?

Det som sker är något nytt.
Något som kommer ge ett eko igenom århundraden?

Att de egna referenserna o erfarenheterna som Svin-influensan o Lehman Kraschen 2008, sätter de yttre gränserna för vad man kan föreställa sig.

Kan det vara så att svenskar i gemen även saknar det kollektiva medvetande o generationsöverskridande erfarenheter man har i andra länder där tidigare generationer faktiskt var med om hungerkravaller, WW1, Revolution, inbördeskrig, Spanska sjukan, depression, WW2, ockupation, ransonering, kallt krig etc. Att detta gör folk mindre mottagliga för att ta in o reagera på kriser.
En oförmåga att föreställa sig vad som kan komma att hända här näst. Att situationen kan bli djäkligt illa.

Vilket tex avspeglas i Anders Tegnells bisarra uttalande om att det inte var rättvist/jämställt att arbeta hemifrån.

Jag tror precis som du säger, Svensken har levt i en skyddadverkstad där man kunnat ägna sig åt olika absurda sociala experiment, medans länder som upplevt smärre katastrofer tidigare varit proaktiva, de vet vad som väntar. Men här sitter det idioter som oroar sig över världsekonomin precis som om Sverige är vad som driver ekonomin i samhället, ett litet skitland med mervärdeskomplex.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Så sant, hela strukturen kommer att förändras när vi miste väldigt många mellan 58 och uppåt. Mycket erfarenhet som försvinner. Kommer att förändra hela världen.

Angående Trump så kan det vara hans egen dödsskräck som gör att han är så dålig på att hantera situationen kring coronan. Han försöker förklara bort det hela tiden utom vissa planerade inslag där han säger det som står på telepromptern och är något helt annat.

Intressant poäng ja, kanske därför han initialt viftade bort coronan i nån slags förnekelse.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JukeMyPuke
Italien har 85% döda över 80år. Det är trist! Men hur ändrar våra skolor detta om vi stänger ner dem?

För att ju fler barn som blir smittade, desto fler smittar de barnen.
Coronavirus smittar inte bara folk i en viss åldersgrupp. Alla smittar alla. Så ju färre människor som träffar varandra, desto mindre smitta pågår.

Vad det gör för skillnad nu efter att smittan härjat fritt i Sverige i över tre månader?
Ingen alls.
Citera
2020-03-13, 03:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Bra inlägg.
Jag tycker det är katastrof över lag. Vi har varit så himla engagerade i att låta alla tro att allt är så jävla tryggt och bra, så nu är alla handfallna.
Det har varit några artiklar redan om folk som är förvånade över att inte 1177 svarar, att inte sjukvården omedelbart testar och lägger in dem.
Jag vet inte vilken värld man har levt i, när man tror på riktigt att vården och regeringen kommer att ta hand om oss alla och fixa detta. Att jag inte ska behöva dö ensam hemma utan vård. Det finns ingen realism längre. Alla lever i en sagovärld.

Det är ännu mer märkligt att man inte ställer motfrågan: -"Varför betalar vi skatt?" eller varför inte -"Varför vill ni höja skatterna ännu mer?" eller -"vad har mina skattepengar gått till?". Känns inte som orealistiska frågor i dagsläget. Ett floskelsvar borde automatiskt innebära en röst på ett bättre parti.
Citera
2020-03-13, 03:01
Bannlyst
Vilka är hemma i morgon?🤷‍♀️
Citera
2020-03-13, 03:01
Medlem
Tryck F för Justin Trudeau, hans fruga är testad positiv.
Citera
2020-03-13, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Tegnell har alltså ljugit oss mitt upp i ansiktet när han pratat om smittspårning och att inte testa mer än kring spårningen. Det fanns för lite reagenter för testerna.

Detta ljugande är inte nyttigt. Vem kommer att tro på vad han säger nu?

Men smittspårningen är ju inte lika effektiv längre när smittan kan komma från vilket land som helst och även inom landet.

Så nu måste man lägga dom resurserna man hade på smittspårningen att skydda sjukvården istället så vi inte hamnar i samma läge som italienarna. Bedömer man att man inte har reagenter och personal till både och får man ju prioritera. Man vet ju vilka grupper i samhället som drabbas hårdast det äldre och sjuka så det är där man måste undvika utbrott just nu för att inte överbelasta vården.
Citera
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmergom
Jag stannar hemma från och med i morgon och 2 veckor framåt i Karantänen! Är ung och lider av astma men äckel sossarna bryr sig inte om det. Money talks för dom

Gör så, att isolera sig ett tag är det enda som hjälper just nu. Ta hand om dig, det kommer bättre tider.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är ännu mer märkligt att man inte ställer motfrågan: -"Varför betalar vi skatt?" eller varför inte -"Varför vill ni höja skatterna ännu mer?" eller -"vad har mina skattepengar gått till?". Känns inte som orealistiska frågor i dagsläget. Ett floskelsvar borde automatiskt innebära en röst på ett bättre parti.

Tyvärr något som en nu mer ökänd näringslivsrepresentant frågade och som politikerna fick folk att skita ner sig för och se till att det blev opinion så han blev petad från posten.
Citera
2020-03-13, 03:04
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 28dagar-senare
Tyvärr så tror jag att USA kommer vara nästa Iran, de har ingen koll och när vi tar bort en karensdag så har de ändå lågavlönade som arbetar utan sjukersättning och det kommer driva coronan genom hela USA, men det är bara vad jag tror.
Det tråkiga är att även om man sätter hela USA i en karantän så är de för stora och har en inhemsk etablerad del av befolkningen som stänger sig helt ute, så kallade preppers med gott om vapen och där kommer det bli konflikter och hur man hanterar sånt är de inte så duktiga.
Så, men det är bara vad jag tror.

De viktiga staterna är östkusten städer. (Speciellt NY, Washington o Boston)
Chicago, samt på västkusten L.A, San Francisco, Seattle.

Florida som stat.

De övriga kommer klara sig ändå. De är liksom vana.
Citera
2020-03-13, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Rent filosofiskt måste man utgå ifrån individen.

Hur många svenskar i stort har än idag inte förstått att vi nu lever mitt i en historik händelse?

Det som sker är något nytt.
Något som kommer ge ett eko igenom århundraden?

Att de egna referenserna o erfarenheterna som Svin-influensan o Lehman Kraschen 2008, sätter de yttre gränserna för vad man kan föreställa sig.

Kan det vara så att svenskar i gemen även saknar det kollektiva medvetande o generationsöverskridande erfarenheter man har i andra länder där tidigare generationer faktiskt var med om hungerkravaller, WW1, Revolution, inbördeskrig, Spanska sjukan, depression, WW2, ockupation, ransonering, kallt krig etc. Att detta gör folk mindre mottagliga för att ta in o reagera på kriser.
En oförmåga att föreställa sig vad som kan komma att hända här näst. Att situationen kan bli djäkligt illa.

Vilket tex avspeglas i Anders Tegnells bisarra uttalande om att det inte var rättvist/jämställt att arbeta hemifrån.

Jag jobbar i vården och skiter fullständigt i att t.ex Spotify-programmerare får jobba hemifrån. Vissa skolor ställer in - tror han jag går och är avundsjuk? Det sinnessjuka är att han mest sannolikt dragit den där slutsatsen helt själv i sitt eget huvud. Han frågade nog inte en enda doktor om vad dom skulle tycka om andra arbetare fick va hemma fast doktorerna måste jobba.

Jag drar gärna på mig hazmat suit och en vattenpistol fullladad med klorin och tar tempen på folk på gatan medans alla ni andra är hemma och onanerar med fullt betalt. Jag fattar ju att konsekvensen blir 2000X värre om ni INTE gör det. Sen vet jag ju att ni säkert hade varit Avis. Man ser bra jävla fräck ut i Hazmat. En sån dräkt går på ett par tio laxar. Inte varje dag man får leka BIOHAZARD. Det är ju fan en dröm för många sjukvårdare att springa omkring o leka zombieapokalyps.

Däremot är det ju inte en dröm att bli ÖVERBELASTAD med döende patienter som man inte kan rädda eftersom karantänen sattes alldeles försent.
Senast redigerad av fr0g 2020-03-13 kl. 03:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in