2020-03-13, 12:22
Medlem
TrolleriKontos avatar
Lyssnade lite på en utsändning från propagandabunkern tidigare idag. (Ring P1).

En sansad man ringde in och konstaterade med eftertryck att de äldre kommer drabbas hårt framöver. (I Italien ser man att yngre förvisso står emot viruset längre än äldre. Men så småningom blir en del av de yngre också så dåliga att de behöver respirator. Det finns ett väldigt begränsat antal vårdplatser. Och då får de äldre och skröpliga stå åt sidan - och lämnas i princip bara att dö.) Mannen menade helt riktigt att det man måste göra NU är att minimera interaktionen människor emellan, så att smittspridningen inte grasserar okontrollerat, och så att sjukvården således får en chans att hänga med och vårda de för stunden svårast drabbade.

Den kvinnliga programledaren klippte snabbt av med ett: "råder ju lite olika... lägen... ehhh.. där då... osäkert forskningsläge där ju...".

Och sen var det inte mer med det.

Vilka självgoda, inkompetenta jävla idioter.
Senast redigerad av TrolleriKonto 2020-03-13 kl. 13:07.
Citera
2020-03-13, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ridan
Haha gillar folks kunskaper här inne . Påminner om han som nästan kunde lova att 58 miljoner svenskar inte skulle ha fått detta virus om 3 veckor .

Tänker på honom du citerar

Sitter på Ikea å äter tunt bland besökare.
Förbaskade hysteri sjukdomar kommer å går.
Citera
2020-03-13, 12:23
Medlem
Haddock93s avatar
FHM begär hjälp av försvaret enligt Expressen.

Vilket försvar? Jaha du menar det Reinfeldt ”öppna era hjärtan” och Löfven ”vi såg det inte komma” monterat ner? Aha det försvaret.

Har vi ens ett försvar kvar?
Senast redigerad av Haddock93 2020-03-13 kl. 12:28.
Citera
2020-03-13, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Trodde du var ironisk först men fick läsa ditt inlägg två gånger och förstod att du nog menade allvar.
Då påstår jag att hjärnan behöver alkohol för man känner sig mycket gladare efter några öl. Men som svar till dig. Hjärnan behöver absolut inte socker, den behöver nyttiga fetter.
Hjärnan behöver någon form av energi i form av "sockerliknande". Äter du inte kolhydrater alls så börjar levern tillverka ketoner för att hjärnan ska få sin energi. Det är för att övriga energipartiklar är för stora för att kunna nå hjärnan! Så hjärnan behöver "socker". Att inlägget är rörigt i sin helhet är dock en annan sak!
Citera
2020-03-13, 12:25
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Han har ju faktiskt flera fel:
'Det är ingen bra idé det finns ungefär 1 miljon barn i Sverige som är mellan 0-10 år som ska ha tillsyn, det blir 1 miljon föräldrar som ska vara hemma det blir inget bra'
Citat av Johan Giesecke, smittskyddsexpert WHO 2020-03-12 TV4

Fel #1) Antalet barn mellan 0-10 år är inte 1 miljon den faktiska siffran är 1.350.700 källa SCB

Hans siffra är fel med ca 25%! Iofs åt fel håll men varför svänga sig med siffror som är felaktiga?

Fel #2) Har han hört talas om syskon? Det förekommer faktiskt att en förälder kan ta hand om flera barn samtidigt så vi kommer inte ens vara i närheten av att en miljon föräldrar måste vara hemma samtidigt.

Fel #3 Han nämner inte att det finns 1.177.928 barn mellan 10-19 år som skulle klara sig alldeles utmärk hemma själva istället för att sprida smitta. källa SCB

Jag fattar inte att inte våra journalister tar fram dessa fakta och ställer ansvariga svamelpolitruker mot väggen.

/Provokatör

Det är fler än vi här på fb som tycker att saken sköts konstigt.

"Läkare om Sveriges coronahantering: "Någonting stämmer inte, detta är konstigt""

https://www.friatider.se/lakare-om-sveriges-coronahantering-nagonting-stammer-inte-detta-ar-konstigt

"Jag har svårt att förstå att Sverige gör så annorlunda jämfört med andra länder. Någonting stämmer inte, för det här är ett konstigt agerande"
Citera
2020-03-13, 12:25
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Intressant att ett land som USA planerar masstester medan man i Sverige redan har gett upp och testar inga alls. Det är väl vi, Nordkorea och möjligen Iran som valt den vägen.

Det handlar om att tysta ner siffrorna här i Sverige.. Folk kan ju få för sig att regeringen är svag och inkompetent..

I första hand vill vår valda regering se till att ha så få kostnader som möjligt..rädda sin egna ekonomi då sågott som alla i regeringen har stora börsinnehav liksom många andra politiker..Ekonomin först..Sedan så länge det är mestadels 60+ som dör och enbart 20-30% under 60 så är det ingen fara på taket.. Man blir ju av med diabetiker och astmatiker som kostar samhället en massa pengar varje år i fria läkemedel.

Allergiker är en annan drabbad grupp. tydligen har flera av de yngre som dött i Italien haft olika former av allergier som påverkar andningsorganen.. Så försvinner det dessutom allergiker så är ju vinsten desto högre.. Att man nu på sin höjd testar de allvarligast sjuka kommer också att upphöra eftersom det påverkar siffrorna av andelen smittade negativt..

De som mister anhöriga i denna kris. borde SAMTLIGA begära att det tas prov på de som dött för att få svart på vitt hur pass smittspridningen varit. Nu är jag tämligen säker på att många smittade döda kommer att begravas utan att sanningen kommer fram eftersom det skulle kunna påverka sosseregeringens makt över zombie människorna som röstat på dem i många generationer..
Citera
2020-03-13, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Han har ju faktiskt flera fel:
'Det är ingen bra idé det finns ungefär 1 miljon barn i Sverige som är mellan 0-10 år som ska ha tillsyn, det blir 1 miljon föräldrar som ska vara hemma det blir inget bra'
Citat av Johan Giesecke, smittskyddsexpert WHO 2020-03-12 TV4

Fel #1) Antalet barn mellan 0-10 år är inte 1 miljon den faktiska siffran är 1.350.700 källa SCB

Hans siffra är fel med ca 25%! Iofs åt fel håll men varför svänga sig med siffror som är felaktiga?

Fel #2) Har han hört talas om syskon? Det förekommer faktiskt att en förälder kan ta hand om flera barn samtidigt så vi kommer inte ens vara i närheten av att en miljon föräldrar måste vara hemma samtidigt.

Fel #3 Han nämner inte att det finns 1.177.928 barn mellan 10-19 år som skulle klara sig alldeles utmärk hemma själva istället för att sprida smitta. källa SCB

Jag fattar inte att inte våra journalister tar fram dessa fakta och ställer ansvariga svamelpolitruker mot väggen.

/Provokatör

Även om skolorna stänger så är ju dom flesta barnen antingen 1. Utlandsfödda eller 2. Flyktingar med barn status och väldigt få om ens 1% har arbetande föräldrar eller överhuvudtaget föräldrar inom vården.

Om skolorna stänger så drabbas bara arbetande svenskar som knegar på Ikea eller Biltema, medans invandrare går på bidrag (som vanligt) med invandrarbarn som ändå inte är i skolan.
Citera
Medlem
Var på Ica igår och WOW vad folk bunkrade upp med i stora vagnar.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Masker har inte funnits att köpa på länge. Man undrar när landstingen insåg att det inte fanns material? Dom verkade ta det piano fram till för två veckor sedan. Dom hade väl lyssnat på FHM.

Finns det inte i bygghandlar och liknande?!?

Det är ju häpnadsväckande vilka frågor svenska folket ställer på t.ex. Aftonhorans chatt. "Jag är gravid, behöver jag bara orolig"?, "kan jag åka buss?", "kan jag resa till Italien på påsklovet?", "hur smittar viruset?", "kan jag öppna paket från Kina?".

För fan, tänk själva...och hur ska tidnibgsjournalisterna kunna svara på sjukvårdsfrågor?
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canada-Goose
Jag har en resa till Marseille inplanerad i nästa vecka för att hälsa på en vän.

Jag åker kollektivtrafik (via centralstationer fyllda med folk) varje dag i Sverige, jag jobbar som vanligt och jag är ute bland folk. Är riskerna oerhört mycket större för mig att jag tar ett flyg över dit en helg och sedan tillbaka?

Hade ni slopat det?
Ja.

Jag hade inte utsatt mig för exponering på flygplatsen och risken att behöva sitta i karantän när jag väl kom till Frankrike - i den takt detta utvecklar sig här så är det sistnämnda en risk.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
FHM begär hjälp av försvaret enligt Expressen.

Vilket försvarar? Jaha du menar det Reinfeldt och Löfven monterat ner? Aha det försvaret.

Har vi ens ett försvar kvar?

Lär väl bli hemvärnet till slut. Hehe.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butternutsquash
Spekulativa skitinlägg som dina, är precis vad vi inte behöver. Du skriver att 100000 kommer att dö som om der vore en definitiv sanning. Hoppas inte du upprätthåller samma retorik till vardags. Skäms.
Öh, nej. Jag skrev att 100 000 var min gissning. Dett betyder att ungefär 50 % kommer smittas, och 2 % dö. Eller ungefär 30 % smittas och 3 % dö. Men att jag uttryckligen skrev att det var en gissning betyder också att jag inte gjorde anspråk på att det skulle vara någon sanning.

Men upplys oss gärna om på vilket sätt är det en orimlig gissning. Du kanske föredrar att vi inte alls försöker förutspå framtiden? Hur ska vi då kunna förbereda oss för något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in